EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
204

[2]
na . na str. 75 (I) jako úvod ke kázání na neděli mezi slavností
[3]
vánoční a novým létem podává tento právnický výklad: Pravda při
[4]
světském právě málo váží, jestli se průvody nedovodí: Nebo byť
[5]
i původ aneb obviněný pravdu mluvil, však nemá-li průvodu, právo
[6]
ho neospravedlňuje. Jsau zajisté dvě strany sobě odporné: Jedna ža-
[7]
luje, druhá odpírá: a saudce nejsa povědomý těch věcí do srdce
[8]
hleděti nemůže, jest tedy potřebí, aby žalobník svědky provodil a ob-
[9]
viněný odvodil, aby pravda se ukázala a spravedlnost od práva při-
[10]
sauzena byla: A tať jest opatrnost tělesná, v obcování vezdejšího ži-
[11]
vota potřebná, zvláště v veliké při. (1 75). Po příslušném textě
[12]
evangelia následuje výklad. Po krátkém úvodě kazatel podává ro z-
[13]
dělení výkladu, na . praví v 1. kázání (na 1. neděli adv.), že
[14]
bude rozjimati o dvou věcech: 1. Jaký jest král Kristus a jaké
[15]
království jeho? 2. Která povinnost lidu poddaného tomu králi?
[16]
O těch dvou věcech pak obšírně vykládá. Kazatel vyjímá tedy vždy
[17]
hlavní myšlenky (obyčejně dvě) z textu, a tyto tvoří potom osnovu
[18]
výkladu. Často Dikast podává na tutéž neděli dvojí i více
[19]
kázání, na . na Hod Boží Velikonoční jest dokonce čtvero kázání
[20]
(I 319 349): 1. s výkladem na ev. sv. Jana 20. k., 2. s výkladem
[21]
na ev. sv. Marka v 16. k., 3. Historia o Jozefovi, kterýž nesl obraz
[22]
Krista Pána, výklad na I. knihu Mojž. kap. 41., 4. Vysvětlení hi-
[23]
storie o Samsonovi, kterýž byl obraz pravého Samsona Pána J. K.
[24]
Z knihy Judicum, Saudců kap. 14.

[25]
Výklady Dikastovy jsou vyplněny zvláště hojnými příklady
[26]
z písma sv. Též z historie světské kazatel uvádí rád příklady ;
[27]
na . káže, že boháči bývají často pyšní, a dodává: Augustus, ten
[28]
slávy, triumfu hleděl a toho roku chrám Marsovi dediciroval s veli-
[29]
kými náklady a dívadly obyčejných kratochvílných her. (I 55). Jiný
[30]
příklad: Julianus císař, poběhlec od víry křesťanské, pohrůžku učinil
[31]
křesťanům strašlivau, že jich, navrátí-li se z Perské země, živiti ne-
[32]
chce; na cestě s hůry povětří střelau postřelen scepenél(l)" (I 73).
[33]
V jiném kázání praví, že křesťané věrní se modlívali i za pohanské
[34]
císaře, ale že bludní a nevěrní krále mordují: Tím násilím zamor-
[35]
dován Hendrych třetí toho jména Franský král. Jtem Vyllím, kníže
[36]
Auraniae. To násilí chtělo odjíti hrdlo Henrycha čtvrtého toho jména,
[37]
krále Franského, a teď nedávno Jakuba, krále Englického, chtělo
[38]
zahladiti . .. (I 25). O noci bartolomějské v Paříži: Když léta
[39]
Páně 1572 před lety čtyřidcíti onen veliký pán, Kašpar Kolignius,
[40]
Ammiral Franský, v šlachtatě (1) zvádné pařížské, kdež křesťanů přes
[41]
třidceti tisíců zmordováno bylo, zamordován byl: hlavu jeho do Říma


Text viewFacsimile