EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

204

na . na str. 75 (I) jako úvod ke kázání na neděli mezi slavností vánoční a novým létem podává tento právnický výklad: Pravda při světském právě málo váží, jestli se průvody nedovodí: Nebo byť i původ aneb obviněný pravdu mluvil, však nemá-li průvodu, právo ho neospravedlňuje. Jsau zajisté dvě strany sobě odporné: Jedna ža- luje, druhá odpírá: a saudce nejsa povědomý těch věcí do srdce hleděti nemůže, jest tedy potřebí, aby žalobník svědky provodil a ob- viněný odvodil, aby pravda se ukázala a spravedlnost od práva při- sauzena byla: A tať jest opatrnost tělesná, v obcování vezdejšího ži- vota potřebná, zvláště v veliké při. (1 75). Po příslušném textě evangelia následuje výklad. Po krátkém úvodě kazatel podává ro z- dělení výkladu, na . praví v 1. kázání (na 1. neděli adv.), že bude rozjimati o dvou věcech: 1. Jaký jest král Kristus a jaké království jeho? 2. Která povinnost lidu poddaného tomu králi? O těch dvou věcech pak obšírně vykládá. Kazatel vyjímá tedy vždy hlavní myšlenky (obyčejně dvě) z textu, a tyto tvoří potom osnovu výkladu. Často Dikast podává na tutéž neděli dvojí i více kázání, na . na Hod Boží Velikonoční jest dokonce čtvero kázání (I 319 349): 1. s výkladem na ev. sv. Jana 20. k., 2. s výkladem na ev. sv. Marka v 16. k., 3. Historia o Jozefovi, kterýž nesl obraz Krista Pána, výklad na I. knihu Mojž. kap. 41., 4. Vysvětlení hi- storie o Samsonovi, kterýž byl obraz pravého Samsona Pána J. K. Z knihy Judicum, Saudců kap. 14.

Výklady Dikastovy jsou vyplněny zvláště hojnými příklady z písma sv. Též z historie světské kazatel uvádí rád příklady ; na . káže, že boháči bývají často pyšní, a dodává: Augustus, ten slávy, triumfu hleděl a toho roku chrám Marsovi dediciroval s veli- kými náklady a dívadly obyčejných kratochvílných her. (I 55). Jiný příklad: Julianus císař, poběhlec od víry křesťanské, pohrůžku učinil křesťanům strašlivau, že jich, navrátí-li se z Perské země, živiti ne- chce; na cestě s hůry povětří střelau postřelen scepenél(l)" (I 73). V jiném kázání praví, že křesťané věrní se modlívali i za pohanské císaře, ale že bludní a nevěrní krále mordují: Tím násilím zamor- dován Hendrych třetí toho jména Franský král. Jtem Vyllím, kníže Auraniae. To násilí chtělo odjíti hrdlo Henrycha čtvrtého toho jména, krále Franského, a teď nedávno Jakuba, krále Englického, chtělo zahladiti . .. (I 25). O noci bartolomějské v Paříži: Když léta Páně 1572 před lety čtyřidcíti onen veliký pán, Kašpar Kolignius, Ammiral Franský, v šlachtatě (1) zvádné pařížské, kdež křesťanů přes třidceti tisíců zmordováno bylo, zamordován byl: hlavu jeho do Říma



Text viewManuscript line view