EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
153

[2]
v jeho postillách jsou provedeny stručnou methodou analytickou.
[3]
Spisovatel nejprve vykládá smysl svého textu, potom allegoriemi, po-
[4]
učeními a napomenutími hledí hověti účelům praktickým. Мега)! ве
[5]
nelibostí nad stavem křesťanského života doby.
[6]
Mnohá místa vjeho postillách zní přímo reformatorsky,
[7]
V Italii zase Hieronymus Savonarola (nar. 1452) vidí, že jeho
[8]
doba potřebuje přísnější morálky. Nešetří v kázáních svých
[9]
žádného stavu, zvláště ne duchovenstva. Naříká, že kazatelé opu-
[10]
stili Boha a zabředli do filosofických přednášek a řečni-
[11]
ckých umělůstek, jimž lid nerozumí, záležejících z přirovnání
[12]
a výroků Aristotelových, Vergiliových, Ovidiových, Ciceronových, ze
[13]
zpěvů Dantových, Petrarkových a j. Od kázání žádá jedno-
[14]
duchostiapřirozenosti. Neuznávážádnéhokázání, jehož
[15]
základem by nebylo písmo sv. Text vysvětlovati, jest
[16]
péednf ûlohou kazatelovou. Savonarolovo pojetí křesťanství
[17]
jest v pravdé evangelické, dogmatické, jakoZ i ethické
[18]
a praktieké. (Dle Rotha, Gesch. d. Predigt, 264 a sl.)

[19]
V Čecháchsdokonávajícím věkem středním vzniká
[20]
snaha, vyprostiti se hwnanismem z pout scholastické uče-
[21]
nosti a obroditi se vzdělaností a krásou klassickou,
[22]
bratrstvím pak vybaviti se z mechanického obřadnictví
[23]
církevního aobroditi sevduchu pravé prvokřesťanské
[24]
lásky, stvořiti království Boží na zemi. Oba směry, huma-
[25]
nismus i bratrství, sešly se pak ve společných snahách reformních.
[26]
(Viz Vlč. I. 289—290.)

[27]
Všecky zmíněné snahy reformní, v cizině i v Čechách,
[28]
připravovaly ponenáhlu cestu k veliké reformaci Lutherově.
[29]
Tato způsobila, že se kázání mohlo volně vyvíjeti jakožto
[30]
křesťanská řeč nejsouc tak vázáno formou, jak ji církev před-
[31]
pisovala. Lutherüv zpüsob kázání jest prost dosavadních
[32]
církevně konvenčních pout. Z hloubky křesťanského vědomí a života
[33]
Luther čerpá svou látku a představuje ji v analytické, neumělé
[34]
a nepravidelné formě, která se blíží více homilii staré
[35]
církve, bez logického pořádku, bez řečnické ozdoby, ale za to ve
[36]
velikolepé prostotě, popularně ve vlastním smyslu slova,
[37]
v mladistvě svěží, jadrné řeči. Dle zásady reformace, aby bible byla
[38]
pokládána za jediný pramen k poznání života křesťanského, jsou Luthe--
[39]
rova kázání nejen co do obsahu, ale i co do formy převážnou většinou
[40]
výklady písma. (Rothe, 365.) Proslulá stala se v věci Lutherova
[41]
» Kirchen- und. Hauspostille*.


Text viewFacsimile