EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
150

[2]
svou způsobem překvapujícím se blíží názorům Chelčického. (J. Vlček,
[3]
Děj. č. lit. I. 189). V jeho kázáních obrážejí se myšlenky, jimiž se tehdy
[4]
působilo na mysl českou a které se nemohly ani vyjadřovati jiným způ-
[5]
sobem v době, kdy zkaženost mravů, jíž Rokycana tak se děsí, roz-
[6]
šiřila se i ve stavu duchovním způsobem nebývalým. Rokycanajest
[7]
synem nezdařené revoluce, jak o něm správně Denis, a tedy
[8]
nezlomná houževnatost nezdařené revoluce, vzdorovitost a tyrdošij-
[9]
nost dodávají i kázáním jeho podobného rázu, který se jeví v ne-
[10]
ústupném hájení zásad slohem břitkým, pádným, nevy-
[11]
hýbajícímseanivtipůmanijistékousavostiasarkasmu,
[12]
když E. vidí, že všude a ve všem převládá smyslnost, marnivost a
[13]
záliba ve světských věcech, mravního života však se nedbá; pak ne-
[14]
můžeme se diviti, že jde časem i do krajnosti.

[15]
Význam Rokycanův v české literatuře býval často
[16]
podceňován. Palacký o jeho spisech pronáší nepříznivý
[17]
úsudek (Děj. nár. čes., IV. 1, 392, podobně Výbor z lit. č. II. 731-2),
[18]
Ze nevynikají prf ani slohem, anipůvodností a důmysl-
[19]
ností obsahu nad jiné podobné spisy věku svého. Goll (COM 1879)
[20]
praví, Ze soud tento byl by spravedlivy jen o domnélé postille
[21]
Rokyceanové, o pravé váak Ze jest krivdounemalou, nebot
[22]
tato vykazuje původci svému neposlední místo v ději-
[23]
nách literatury české dobystřední; vždyť cenujejí uznal
[24]
již Jungmann tím, že ji přijal mezi prameny svého Slovníku.
[25]
B. Dudík uznává cenu postilly Rokycanovy, podotýkaje o , že
[26]
jest z patrno, jak dúrazné Rokycana dovedl käzati. Winter
[27]
chválí živý ráz jeji; vżdyt Rokycana vynikal v 2. pol. 15. stol.
[28]
nade všecky kazatele. Co tu čteš v jeho Postille, jest takořka on
[29]
sám, živý, horlivý, ostrý, nezdvořilý, někdy poetický, i zase holá
[30]
realistická prosa... Kde vidél hřích, nikoho neušetřil. . . Rokycana
[31]
téměř plýtval rázovitými slovy... (Winter, Život círk. II. 887.)
[32]
Denis praví sice o něm, že nebyl ani velikým logikem ani
[33]
vynikajícím theologem, že však v postille jeho poznáváme
[34]
jasně jeho umění; jsou prýto opravdová kázání určená
[35]
pro čtení. J. Vlček konéčně praví o postille Rokycanové tato
[36]
slova: I v psaném slově Postilly je zřejmo, že původně bylo mlu-
[37]
veno: řečnické pathos kazatelovo anáruživý stesk
[38]
sklamaného zní zfetelné zživých, prostonárodné
[39]
jadrných jeho výkladův. (Vlč. Děj. lit. č. TI. str. 192.)

[40]
Stopujeme-li české kazatele od dob Waldhauserových, shledáváme
[41]
do Chelčického postupně vždy ostřejší tón, slova vždy bezohlednější,


Text viewFacsimile