EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
143

[2]
učiniti, buď mne prázden! (281%). U těchto pak pánův, když tru-
[3]
bači, pištci, bubeníci přijdan : Čí jste? Tohoto a tohoto pána l
[4]
Daj jim zlatý a neb dva neb několiko grošův a posadte je a dajte
[5]
jim dosti vína, všeho! A když chudý, nebožátko, přijde, aud Krista
[6]
Ježíše, prose ve jméno ukřižovaného Ježíše: .Nu, dajte mu peniez,
[7]
a kažte mu ven! Onino däblovy audy ctí, pišce, hudce. Ale ty,
[8]
když jsi pak JeziSuov, jdiz, brachu, ven! (369%; pod. 409%). Také,
[9]
aby (ty) toho hleděl tu, kde máš dáti, aby snad nedal tu, ješto by
[10]
Boha rozhněval a nepřáteluom Božím špíže dodal a jich posilil ve
[11]
zlém, jako těm štercéřuom druhým, ješto sau neřádně živi proti
[12]
přikázání Božímu, nebo těm tulákuom zahálevým, silným,
[13]
jesto se po pautech tkaji, aby nedélali .. .* (8909),

[14]
Zvlaśtó R, varuje, aby sealmużna nedávala kněžím
[15]
nehodným, jimž často dáváme, abychom se zdáli, že my také
[16]
s církví svatú držíme... (269°), ačkoliv jsou to běhúnové silní,
[17]
traupi a protivníci pravdy Kristovy a čtení svatého, (269*; pod.
[18]
281° 390°, 4099). ,Tut jest svatá almužna (t. kněžím chudým, ale
[19]
dobrým), ne tém lotruom, kuběnářuom, svatokupcuom, ožraleuom ne-
[20]
fádnym ...!* (890^; pod. 409).

[21]
Ale Čechové právě prý lidi nehodné horlivě pod-
[22]
porují: A Čechové, hovada hlaupá, slepá, vše to krmí, chovají,
[23]
pichlí, ani je všemu světu hyzdí, dopusténit jest to Bozi! (390°).

[24]
Z některých dokladů jsme poznali, že se Rokycana ve spravedlivém
[25]
hněvu obrací proti těm, kteří jsau chudí jen proto, že zahálejí;
[26]
mluví proti žebrákům: ,....ihned Zebrati ráno nechajíce druhdy
[27]
i služby Boží, a potom tepruv k službě Boží, jakét tu muoZ býti se-
[28]
brání vážné na službě Boží, prvé tam béhati, tékati? A, traupi silní!
[29]
(281^).

[30]
Na jednom místě vytýká též nádenníkům, že se někdy rádí
[31]
oddávají zahálce: A tito pak, ješto na den dělají, tesaři, mlatci,
[32]
zedníci na vinnicích a jinde, neměj péče, zahälejit, postojit jediné,
[33]
kdež mohau!; ješto by ne jednú bez své škody mohl daleko víc na-
[34]
délati, a nechdf, zstojít, zahálé, leda on jediné den přetrval. A za
[35]
žádný jim to hřích není, aniž oni za to majf, by oni proto musili do
[36]
pekla jfti. (360b).

[37]
Jinak však vždy Rokycana horlivé zastává se délného lidu
[38]
a chudiny. Z dokladů, jež jsme uvedli ze socialních poměrů chudého
[39]
lidu, vyznívá tedy na mnoze cit pro spravedlnost a hluboký
[40]
soucit s trpíctmi tffdami lidu.


Text viewFacsimile