EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

143

učiniti, buď mne prázden! (281%). U těchto pak pánův, když tru- bači, pištci, bubeníci přijdan : Čí jste? Tohoto a tohoto pána l Daj jim zlatý a neb dva neb několiko grošův a posadte je a dajte jim dosti vína, všeho! A když chudý, nebožátko, přijde, aud Krista Ježíše, prose ve jméno ukřižovaného Ježíše: .Nu, dajte mu peniez, a kažte mu ven! Onino däblovy audy ctí, pišce, hudce. Ale ty, když jsi pak JeziSuov, jdiz, brachu, ven! (369%; pod. 409%). Také, aby (ty) toho hleděl tu, kde máš dáti, aby snad nedal tu, ješto by Boha rozhněval a nepřáteluom Božím špíže dodal a jich posilil ve zlém, jako těm štercéřuom druhým, ješto sau neřádně živi proti přikázání Božímu, nebo těm tulákuom zahálevým, silným, jesto se po pautech tkaji, aby nedélali .. .* (8909),

Zvlaśtó R, varuje, aby sealmużna nedávala kněžím nehodným, jimž často dáváme, abychom se zdáli, že my také s církví svatú držíme... (269°), ačkoliv jsou to běhúnové silní, traupi a protivníci pravdy Kristovy a čtení svatého, (269*; pod. 281° 390°, 4099). ,Tut jest svatá almužna (t. kněžím chudým, ale dobrým), ne tém lotruom, kuběnářuom, svatokupcuom, ožraleuom ne- fádnym ...!* (890^; pod. 409).

Ale Čechové právě prý lidi nehodné horlivě pod- porují: A Čechové, hovada hlaupá, slepá, vše to krmí, chovají, pichlí, ani je všemu světu hyzdí, dopusténit jest to Bozi! (390°).

Z některých dokladů jsme poznali, že se Rokycana ve spravedlivém hněvu obrací proti těm, kteří jsau chudí jen proto, že zahálejí; mluví proti žebrákům: ,....ihned Zebrati ráno nechajíce druhdy i služby Boží, a potom tepruv k službě Boží, jakét tu muoZ býti se- brání vážné na službě Boží, prvé tam béhati, tékati? A, traupi silní! (281^).

Na jednom místě vytýká též nádenníkům, že se někdy rádí oddávají zahálce: A tito pak, ješto na den dělají, tesaři, mlatci, zedníci na vinnicích a jinde, neměj péče, zahälejit, postojit jediné, kdež mohau!; ješto by ne jednú bez své škody mohl daleko víc na- délati, a nechdf, zstojít, zahálé, leda on jediné den přetrval. A za žádný jim to hřích není, aniž oni za to majf, by oni proto musili do pekla jfti. (360b).

Jinak však vždy Rokycana horlivé zastává se délného lidu a chudiny. Z dokladů, jež jsme uvedli ze socialních poměrů chudého lidu, vyznívá tedy na mnoze cit pro spravedlnost a hluboký soucit s trpíctmi tffdami lidu.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile