EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
95

[2]
samého Boha... Druzí sau pak, ješto soběnevážínictéto
[3]
drahé Panny, než mluví: Žena jako jiná žena !* Ó bídná, zlá a nešle-
[4]
chetná úcta! Kde tu smělost vezmau tak mluviti? Ba, jakož jsem řekl
[5]
dříve, že takovéž není ani na nebi ani na zemi . . .* (4307),
[6]
I žádá tedy R. zlatého středocestí' mezi těmito dvéma extremy:
[7]
Dajž nám, milý Bože, v prostředek uhoditi,*%) kterýž by se tobě
[8]
lfbil a tvé milé Matce!* (480).

[9]
O úctě k svatým. Rozmohla prý se přílišná úcta
[10]
ksvatym: Kde životy nejisté svatých se rozprávějí, . . . tuť jest dáblu
[11]
libo! (120%), ještě ďábel klamá lidi zde i oněmi svatými, kteříž
[12]
jsau již tam v nebi (336°); onen onomu svatému slauží, onen oné
[13]
svaté, a Ježíše zanedbají; všeť jest to daremné (397%); lidé hfeší
[14]
a spoléhají při tom na orodovánísvatých (336"), zabíhajíce
[15]
při tom do pověrčivosti: A, a, prý zimnicíť vládne (t. j. ten a ten
[16]
svatý), onano (svatá) prý světskou hanbú, ono aby zuby nebolely, jiný
[17]
svatý, onen očima, onen náhlú smrtí (t. vládne), onenno k onomu hledí,
[18]
aby mu neshořalo, a Ježíše z nova křižuje, protiví se jemu a k svatým
[19]
se utíká . . . (356°).

[20]
Ukázali a doložili jsme, že poměr lidu k Bohu spočívá dle Roky-
[21]
cany na špatných základech. Lid klesá hloub a hloub, všecko
[22]
napomínání, aby se polepšil, jest marné; nic nemůže tímto
[23]
lidem hnouti: Nu, jest-li co tvrdosti v tomto lidu? Milý, jedno
[24]
pomysl na to, muož-li co býti, aby tento lid obměkčilo, aby byl ohbit
[25]
a povolen svému Bohu?! Zdali které rány, kteréž Buoh dopouští?
[26]
Však oni i toho neumějí vážiti, by to od Boha pro hříchy na
[27]
přicházelo. Zdali které napomínání, zdali která dobrodiní Božská,
[28]
zdali které kázání mohau tímto lidem hnúti? Ba muož-li jaké kázání
[29]
býti, aby tímto lidem hnulo? Nic nemuož býti, než již tak hávají,
[30]
jakż navykli.* (203%). Po hříchu námiť nic nemuož hnauti, žádná
[31]
řeč Boží, ani hrozná ani pékná^. (274^). Než již oni (lidé) v tom
[32]
zabvrzení, a jakZ navykli, tak budau trvati aZ rovnau na věčné zatra-
[33]
cení s débly (297°); žádného polepšení v tomto lidu hluchém
[34]
a némém^ (291^: pod. 410^", 430^ atd.) ; ,. . . není vláhy, padá símě
[35]
na skálu, nemá kofene*. (410. Ano lid jest tak zatvrzely, że

[36]
?) Rokycana zamítá často výstřední učení; odporučuje na . čítání evan-
[37]
gelia, ale horlí též proti těm, kteří zavrhují autoritu otců církevních, doktorů
[38]
a tradice (v. str. 92—98. tohoto spisu). O tom uvažuje Denis a přichází k závěrku,
[39]
že přes to přese všecko vítězí každou chvíli letora Rokycanova nad rozvahou
[40]
a proklouzají mu slova dále sahající, než kam myslí a chce.


Text viewFacsimile