EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

95

samého Boha... Druzí sau pak, ješto soběnevážínictéto drahé Panny, než mluví: Žena jako jiná žena !* Ó bídná, zlá a nešle- chetná úcta! Kde tu smělost vezmau tak mluviti? Ba, jakož jsem řekl dříve, že takovéž není ani na nebi ani na zemi . . .* (4307), I žádá tedy R. zlatého středocestí' mezi těmito dvéma extremy: Dajž nám, milý Bože, v prostředek uhoditi,*%) kterýž by se tobě lfbil a tvé milé Matce!* (480).

O úctě k svatým. Rozmohla prý se přílišná úcta ksvatym: Kde životy nejisté svatých se rozprávějí, . . . tuť jest dáblu libo! (120%), ještě ďábel klamá lidi zde i oněmi svatými, kteříž jsau již tam v nebi (336°); onen onomu svatému slauží, onen oné svaté, a Ježíše zanedbají; všeť jest to daremné (397%); lidé hfeší a spoléhají při tom na orodovánísvatých (336"), zabíhajíce při tom do pověrčivosti: A, a, prý zimnicíť vládne (t. j. ten a ten svatý), onano (svatá) prý světskou hanbú, ono aby zuby nebolely, jiný svatý, onen očima, onen náhlú smrtí (t. vládne), onenno k onomu hledí, aby mu neshořalo, a Ježíše z nova křižuje, protiví se jemu a k svatým se utíká . . . (356°).

Ukázali a doložili jsme, že poměr lidu k Bohu spočívá dle Roky- cany na špatných základech. Lid klesá hloub a hloub, všecko napomínání, aby se polepšil, jest marné; nic nemůže tímto lidem hnouti: Nu, jest-li co tvrdosti v tomto lidu? Milý, jedno pomysl na to, muož-li co býti, aby tento lid obměkčilo, aby byl ohbit a povolen svému Bohu?! Zdali které rány, kteréž Buoh dopouští? Však oni i toho neumějí vážiti, by to od Boha pro hříchy na přicházelo. Zdali které napomínání, zdali která dobrodiní Božská, zdali které kázání mohau tímto lidem hnúti? Ba muož-li jaké kázání býti, aby tímto lidem hnulo? Nic nemuož býti, než již tak hávají, jakż navykli.* (203%). Po hříchu námiť nic nemuož hnauti, žádná řeč Boží, ani hrozná ani pékná^. (274^). Než již oni (lidé) v tom zabvrzení, a jakZ navykli, tak budau trvati aZ rovnau na věčné zatra- cení s débly (297°); žádného polepšení v tomto lidu hluchém a némém^ (291^: pod. 410^", 430^ atd.) ; ,. . . není vláhy, padá símě na skálu, nemá kofene*. (410. Ano lid jest tak zatvrzely, że

?) Rokycana zamítá často výstřední učení; odporučuje na . čítání evan- gelia, ale horlí též proti těm, kteří zavrhují autoritu otců církevních, doktorů a tradice (v. str. 92—98. tohoto spisu). O tom uvažuje Denis a přichází k závěrku, že přes to přese všecko vítězí každou chvíli letora Rokycanova nad rozvahou a proklouzají mu slova dále sahající, než kam myslí a chce.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile