[1] |
|
---|
[2] |
jej jeho úplná sprostnost, zapomenutí všelikých ohledů zevnějších,
|
---|
[3] |
nedostatek rozvahy a sebelásky. U nikobo nenávist světa není
|
---|
[4] |
úplnější a upřímnější.. ; všecko původu lidského, řády poli-
|
---|
[5] |
tické i církevní, staleté tradice, nanky mudrcké zavrhuje bez litosti;
|
---|
[6] |
jen jediný má cfl: naplniti zákon Kristüv*. (Denis, Konec
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
Chelčický bystře pozoruje lidský život, vidí jeho
|
---|
[9] |
světlé i stinné stránky. Kristus ukazuje cestu k světlu, jen
|
---|
[10] |
Kristus, nikdo jiný, proto jen Krista má křesťan po cestě
|
---|
[11] |
svétla následovati, Krista a jeho evangelického učení; pravý
|
---|
[12] |
křesťan má býti pokorný, trpělivý, laskavý i k nepřátelům, má pro
|
---|
[13] |
Krista snášeti všecko zlé bez reptánt. Od idealucírkve Kristovy
|
---|
[14] |
církev se odehýlila. Cechové chtěli jej obnoviti, ale
|
---|
[15] |
nikoliv láskou, nýbrž bojem, vásilím, tedy cestou ne-
|
---|
[16] |
pravou, příčící se idealu Syna Člověka. Obrození může nastati
|
---|
[17] |
jedině v duchu Kristově, na základě evangelia. A na
|
---|
[18] |
tomto základě zbudoval Chelčický svou velkolepou
|
---|
[19] |
nauku náboženskou, která v hlavních rysech jest ob-
|
---|
[20] |
sažena vjeho postělle. Ve výkladě evangelií Chelčický
|
---|
[21] |
viděl nejvhodnější formu „k naznačení stanoviska, s kterého
|
---|
[22] |
na všecky zjevy porušenosti v životě jednotlivců i celé tehdejší spo-
|
---|
[23] |
lečnosti pohlížel. Příklad, daný Štítným, Milíčem, Husem, také na-
|
---|
[24] |
svědčoval, že postilla jest nejobjemnější slohová forma,
|
---|
[25] |
ve které všecky reformační myšlenky nacházejí volné
|
---|
[26] |
a prostranné místo, a že podklad evangelií zároveň ručí, aby
|
---|
[27] |
nepominulo se ničeho, cokoliv do soustavy života křesťanského dle
|
---|
[28] |
tehdejšího mínění náleželo“. (Ferd. Schulz, Petr Chelčický, Osvěta
|
---|
[29] |
1875, roč. V. díl 1. str. 147—148.)
|
---|
[30] |
Postúllu svou Chelčický napsal mezi r. 1434—1436. Napsal ji
|
---|
[31] |
po nešťastném roce bitvy u Lipan, neboť zamítá v ní válku
|
---|
[32] |
husitskou, která trvala 15 let, a v době jednání sboru basilej-
|
---|
[33] |
ského o kompaktáta, před r. 1436, t. j. před ohlášením prvních
|
---|
[34] |
kompaktát v Jihlavě, totiž před dopuštěním kalicha Čechům a Mora-
|
---|
[35] |
vanům, což vysvítá z těchto slov postilly: „Co kardinaluov, co bi-
|
---|
[36] |
skupuov, co opatuov, fardfuov, mnichuo rozličných, co mistruov
|
---|
[37] |
a doktoruo v úřadech dávno leží v Konstanci, v Bazilí, u far i jinde
|
---|
[38] |
v Čechách, v Rakúsích, v Polště, všudy se radiece o to, aby Ježíše
|
---|
[39] |
s jeho apoštoly v řeči popadli!... Na to se radí mnoho let, všeliké
|
---|
[40] |
smysly, zákony, dekretaly, práva, doktory, písma i všeliké vtipy
|
---|
[41] |
snášejí, aby bláznivú řeč jeho (Kristovu) i apoštoluo učinili a netoliko
|
---|