EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
49

[2]
jej jeho úplná sprostnost, zapomenutí všelikých ohledů zevnějších,
[3]
nedostatek rozvahy a sebelásky. U nikobo nenávist světa není
[4]
úplnější a upřímnější.. ; všecko původu lidského, řády poli-
[5]
tické i církevní, staleté tradice, nanky mudrcké zavrhuje bez litosti;
[6]
jen jediný cfl: naplniti zákon Kristüv*. (Denis, Konec
[7]
sam. ées, 222—222.)

[8]
Chelčický bystře pozoruje lidský život, vidí jeho
[9]
světlé i stinné stránky. Kristus ukazuje cestu k světlu, jen
[10]
Kristus, nikdo jiný, proto jen Krista křesťan po cestě
[11]
svétla následovati, Krista a jeho evangelického učení; pravý
[12]
křesťan býti pokorný, trpělivý, laskavý i k nepřátelům, pro
[13]
Krista snášeti všecko zlé bez reptánt. Od idealucírkve Kristovy
[14]
církev se odehýlila. Cechové chtěli jej obnoviti, ale
[15]
nikoliv láskou, nýbrž bojem, vásilím, tedy cestou ne-
[16]
pravou, příčící se idealu Syna Člověka. Obrození může nastati
[17]
jedině v duchu Kristově, na základě evangelia. A na
[18]
tomto základě zbudoval Chelčický svou velkolepou
[19]
nauku náboženskou, která v hlavních rysech jest ob-
[20]
sažena vjeho postělle. Ve výkladě evangelií Chelčický
[21]
viděl nejvhodnější formu k naznačení stanoviska, s kterého
[22]
na všecky zjevy porušenosti v životě jednotlivců i celé tehdejší spo-
[23]
lečnosti pohlížel. Příklad, daný Štítným, Milíčem, Husem, také na-
[24]
svědčoval, že postilla jest nejobjemnější slohová forma,
[25]
ve které všecky reformační myšlenky nacházejí volné
[26]
a prostranné místo, a že podklad evangelií zároveň ručí, aby
[27]
nepominulo se ničeho, cokoliv do soustavy života křesťanského dle
[28]
tehdejšího mínění náleželo. (Ferd. Schulz, Petr Chelčický, Osvěta
[29]
1875, roč. V. díl 1. str. 147—148.)

[30]
Postúllu svou Chelčický napsal mezi r. 1434—1436. Napsal ji
[31]
po nešťastném roce bitvy u Lipan, neboť zamítá v válku
[32]
husitskou, která trvala 15 let, a v době jednání sboru basilej-
[33]
ského o kompaktáta, před r. 1436, t. j. před ohlášením prvních
[34]
kompaktát v Jihlavě, totiž před dopuštěním kalicha Čechům a Mora-
[35]
vanům, což vysvítá z těchto slov postilly: Co kardinaluov, co bi-
[36]
skupuov, co opatuov, fardfuov, mnichuo rozličných, co mistruov
[37]
a doktoruo v úřadech dávno leží v Konstanci, v Bazilí, u far i jinde
[38]
v Čechách, v Rakúsích, v Polště, všudy se radiece o to, aby Ježíše
[39]
s jeho apoštoly v řeči popadli!... Na to se radí mnoho let, všeliké
[40]
smysly, zákony, dekretaly, práva, doktory, písma i všeliké vtipy
[41]
snášejí, aby bláznivú řeč jeho (Kristovu) i apoštoluo učinili a netoliko


Text viewFacsimile