EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

49

jej jeho úplná sprostnost, zapomenutí všelikých ohledů zevnějších, nedostatek rozvahy a sebelásky. U nikobo nenávist světa není úplnější a upřímnější.. ; všecko původu lidského, řády poli- tické i církevní, staleté tradice, nanky mudrcké zavrhuje bez litosti; jen jediný cfl: naplniti zákon Kristüv*. (Denis, Konec sam. ées, 222—222.)

Chelčický bystře pozoruje lidský život, vidí jeho světlé i stinné stránky. Kristus ukazuje cestu k světlu, jen Kristus, nikdo jiný, proto jen Krista křesťan po cestě svétla následovati, Krista a jeho evangelického učení; pravý křesťan býti pokorný, trpělivý, laskavý i k nepřátelům, pro Krista snášeti všecko zlé bez reptánt. Od idealucírkve Kristovy církev se odehýlila. Cechové chtěli jej obnoviti, ale nikoliv láskou, nýbrž bojem, vásilím, tedy cestou ne- pravou, příčící se idealu Syna Člověka. Obrození může nastati jedině v duchu Kristově, na základě evangelia. A na tomto základě zbudoval Chelčický svou velkolepou nauku náboženskou, která v hlavních rysech jest ob- sažena vjeho postělle. Ve výkladě evangelií Chelčický viděl nejvhodnější formu k naznačení stanoviska, s kterého na všecky zjevy porušenosti v životě jednotlivců i celé tehdejší spo- lečnosti pohlížel. Příklad, daný Štítným, Milíčem, Husem, také na- svědčoval, že postilla jest nejobjemnější slohová forma, ve které všecky reformační myšlenky nacházejí volné a prostranné místo, a že podklad evangelií zároveň ručí, aby nepominulo se ničeho, cokoliv do soustavy života křesťanského dle tehdejšího mínění náleželo. (Ferd. Schulz, Petr Chelčický, Osvěta 1875, roč. V. díl 1. str. 147—148.)

Postúllu svou Chelčický napsal mezi r. 1434—1436. Napsal ji po nešťastném roce bitvy u Lipan, neboť zamítá v válku husitskou, která trvala 15 let, a v době jednání sboru basilej- ského o kompaktáta, před r. 1436, t. j. před ohlášením prvních kompaktát v Jihlavě, totiž před dopuštěním kalicha Čechům a Mora- vanům, což vysvítá z těchto slov postilly: Co kardinaluov, co bi- skupuov, co opatuov, fardfuov, mnichuo rozličných, co mistruov a doktoruo v úřadech dávno leží v Konstanci, v Bazilí, u far i jinde v Čechách, v Rakúsích, v Polště, všudy se radiece o to, aby Ježíše s jeho apoštoly v řeči popadli!... Na to se radí mnoho let, všeliké smysly, zákony, dekretaly, práva, doktory, písma i všeliké vtipy snášejí, aby bláznivú řeč jeho (Kristovu) i apoštoluo učinili a netoliko



Text viewManuscript line view