EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
262

[2]
šením líčí na . narození Krista Pána: Dnešní noc v nebeský
[3]
blesk se vyjasnila, z čisté Panny vykvetl spanilý květ, vyskytla se drahá
[4]
v Betlémě perla, která celého světa cenau vyplacená býti nemůže;
[5]
radost anjelská, plesání srdce lidského, jednorozený syn Boha Otce
[6]
narodil se v Betlémě; v chlívě malé dítě, veliký Bůh položen jest ! (33).%)
[7]
Pěkně uvažuje o bohatství: Čest a sláva světská nadýmá, bo-
[8]
hatství a všeho hojnost k pejše vzbuzuje, rozkoše a všeliké pohodlí
[9]
jsau nástrojové mnohých hříchů, neb z přílišného dychtění po bo-
[10]
hatství, z nemírného užívání rozkoší plodí se lenost... (34). Na
[11]
některých místech nalézáme vhodná přirovnání, na . ošlření
[12]
pomluvy: Při dešti padá... nčkterá kapka na první šindel, pak
[13]
z jednoho šindele na druhý, do žlabu; ze žlabu potom line se
[14]
voda na spůsob přívalu do ulice a do města, se prvé zdálo, že
[15]
jen jeden šindel druhému kapku po kapce svěřil: Tak se děje v po-
[16]
mlauvání: sotva kdosi nětco scestného o bližním zaslechne, jak domů
[17]
přijde, jen jednomu domácímu to saukromě našeptá, ten druhému,
[18]
druhý třetímu, po několika dnech celým žlabem po městě, po celé
[19]
obci zlá pověst se rozlivé s velikau Skodau i kfivdau lâsky kiestanské.
[20]
(714—775). S případným kontrastem vykládá větší zbož-
[21]
nost lidu venkovského než městského: Sprostý sedlsky lid,
[22]
aby slyšel maudrost slova Božího skrz ústa kazatelův, přichází zdaleka
[23]
na míli, taky na dvě, a to času zimního v dešti a blátě; zatím v hlav-
[24]
ních a velkých městách měšťané mají kostel před hubau, mají ka-
[25]
zatele, kteří káží jako Šalamaunové, a po všem sotva nohau kdy
[26]
z domu vykročejí, aby kázání poslauchali . . . (208). V 2. díle ,spa-
[27]
sitedlného rozjímání oumučení Páně jest líčení dosti
[28]
zajímavé, místy i dramaticky účinné (264—277). Pěkné,
[29]
již drastické, jest toto místo: Ohavný, převrácený a ne-
[30]
bezpečný pořádek jest: květ mladosti tělu, světu a ďáblu a marnosti
[31]
obětovati, ohryzky pak věku svého, to jest šediny Bohu jako psu (!)
[32]
chtíti dochovati. (76).

[33]
Ovšem nalézáme i u Koniáše mnoho ostrých, dra-
[34]
stických slov, na .: My jistě na svatbu s kozlovau hlavau,
[35]
s hadíma rty, s opičí tváří, s ošklivými pazaury pfistaupiti se
[36]
stydíme, zde pak na svadbě nebeské před králem všech králův
[37]
dostaviti se máme: pokudž celosrdečně ode všeho i všedního dobro-
[38]
volného hříchu se neodvrátíme, mnohem ohyzdnější před tváří boží
[39]
budeme. než abychom v obliéej ohyzdné potvory se oblekli . .

[40]
78) Citaty jsou z 1. vyd., mus. 39 D 6.


Text viewFacsimile