[1] |
|
---|
[2] |
šením líčí na př. narození Krista Pána: „Dnešní noc v nebeský
|
---|
[3] |
blesk se vyjasnila, z čisté Panny vykvetl spanilý květ, vyskytla se drahá
|
---|
[4] |
v Betlémě perla, která celého světa cenau vyplacená býti nemůže;
|
---|
[5] |
radost anjelská, plesání srdce lidského, jednorozený syn Boha Otce
|
---|
[6] |
narodil se v Betlémě; v chlívě malé dítě, veliký Bůh položen jest !“ (33).%)
|
---|
[7] |
Pěkně uvažuje o bohatství: „Čest a sláva světská nadýmá, bo-
|
---|
[8] |
hatství a všeho hojnost k pejše vzbuzuje, rozkoše a všeliké pohodlí
|
---|
[9] |
jsau nástrojové mnohých hříchů, neb z přílišného dychtění po bo-
|
---|
[10] |
hatství, z nemírného užívání rozkoší plodí se lenost...“ (34). Na
|
---|
[11] |
některých místech nalézáme vhodná přirovnání, na př. ošlření
|
---|
[12] |
pomluvy: Při dešti „padá... nčkterá kapka na první šindel, pak
|
---|
[13] |
z jednoho šindele na druhý, až do žlabu; ze žlabu potom line se
|
---|
[14] |
voda na spůsob přívalu do ulice a do města, ač se prvé zdálo, že
|
---|
[15] |
jen jeden šindel druhému kapku po kapce svěřil: Tak se děje v po-
|
---|
[16] |
mlauvání: sotva kdosi nětco scestného o bližním zaslechne, jak domů
|
---|
[17] |
přijde, jen jednomu domácímu to saukromě našeptá, ten druhému,
|
---|
[18] |
druhý třetímu, až po několika dnech celým žlabem po městě, po celé
|
---|
[19] |
obci zlá pověst se rozlivé s velikau Skodau i kfivdau lâsky kiestanské.“
|
---|
[20] |
(714—775). S případným kontrastem vykládá větší zbož-
|
---|
[21] |
nost lidu venkovského než městského: „Sprostý sedlsky lid,
|
---|
[22] |
aby slyšel maudrost slova Božího skrz ústa kazatelův, přichází zdaleka
|
---|
[23] |
na míli, taky na dvě, a to času zimního v dešti a blátě; zatím v hlav-
|
---|
[24] |
ních a velkých městách měšťané mají kostel před hubau, mají ka-
|
---|
[25] |
zatele, kteří káží jako Šalamaunové, a po všem sotva nohau kdy
|
---|
[26] |
z domu vykročejí, aby kázání poslauchali . . .“ (208). V 2. díle ,spa-
|
---|
[27] |
sitedlného rozjímání oumučení Páně“ jest líčení dosti
|
---|
[28] |
zajímavé, místy i dramaticky účinné (264—277). Pěkné,
|
---|
[29] |
ač již drastické, jest toto místo: „Ohavný, převrácený a ne-
|
---|
[30] |
bezpečný pořádek jest: květ mladosti tělu, světu a ďáblu a marnosti
|
---|
[31] |
obětovati, ohryzky pak věku svého, to jest šediny Bohu jako psu (!)
|
---|
[32] |
|
---|
[33] |
Ovšem nalézáme i u Koniáše mnoho ostrých, dra-
|
---|
[34] |
stických slov, na př.: „My jistě na svatbu s kozlovau hlavau,
|
---|
[35] |
s hadíma rty, s opičí tváří, s ošklivými pazaury pfistaupiti se
|
---|
[36] |
stydíme, zde pak na svadbě nebeské před králem všech králův
|
---|
[37] |
dostaviti se máme: pokudž celosrdečně ode všeho i všedního dobro-
|
---|
[38] |
volného hříchu se neodvrátíme, mnohem ohyzdnější před tváří boží
|
---|
[39] |
budeme. než abychom v obliéej ohyzdné potvory se oblekli . .
|
---|
[40] |
78) Citaty jsou z 1. vyd., mus. 39 D 6.
|
---|