[1] |
|
---|
[2] |
nemění, nebo jiné kriterium (1. os. sg. na -z proti -£/) svědčí
|
---|
[3] |
rovněž druhé pol. XIV. věku (dr. Vondrák, Listy fil. 1886, 53).
|
---|
[4] |
Shrneme-li tato dvě pozorování, poznáme, že český Tri-
|
---|
[5] |
stram pochází asi z polovice století čtrnáctého, a nepoložíme
|
---|
[6] |
ho s Jirečkem až do konce století, protože je v něn zmíněna
|
---|
[7] |
puška ), nýbrž pripíšeme tuto pušku fantasii pozdějšího opiso-
|
---|
[8] |
vače. Též v jednom rukopise Nibelungů varuje Dětřich Bur-
|
---|
[9] |
gundany, že Kriemhilda jim kladla nástrahu, Ze naplnila jámu
|
---|
[10] |
sírou a uhlím, aby je vyhodila do povělří. Obě části jsou skoro
|
---|
[11] |
souvéky, rozdily v přesnosti rýmu zakládají se na různém
|
---|
[12] |
|
---|
[13] |
Básník části druhé jest mnohem zajímavější individualitou
|
---|
[14] |
než básník první; jak obratně dovedl ukliditi neshody, vzešlé
|
---|
[15] |
z užívání rozličných pramenů! Jedna jenom mu ušla (což
|
---|
[16] |
i Knieschek prehlédD: kdyz Tristram je veden k smrti, potká
|
---|
[17] |
dvakräle Tynasa (194 1, a 197, 11), jednou dle Eilharda, po-
|
---|
[18] |
druhé dle Heinricha. Ale také jeho přechody od jednoho pra-
|
---|
[19] |
mene ke druhému zdají se býti odůvodněny; když se podjal
|
---|
[20] |
práce, zamlouval se mu nejlépe Gotfrid, ač při něm, nemaje
|
---|
[21] |
smyslu pro jemnější problémy psychologické, pořád krátil,
|
---|
[22] |
zneužívání božího soudu příčilo se snad náboženskému citu
|
---|
[23] |
jeho, a vrátil se tedy zase k Eilhardovi, ale kdyZ Eilhard vy-
|
---|
[24] |
pravuje hnusnym a sprostym spüsobem o osudu, kterému od-
|
---|
[25] |
souzená Izalda méla propadnouti, tu presel k Heinrichovi, jenz
|
---|
[26] |
vypravuje touž episodu mnohem ušlechtileji. Pak, když milenci
|
---|
[27] |
se uchýlí do lesa, zcela právem se zase vrátil k Eilh., který
|
---|
[28] |
vypravuje pěknou episodu o tajeplném nahém meči, ležícím
|
---|
[29] |
mezi milenci, což Heinrich nahradil Isti prajednoduchou a pro-
|
---|
[30] |
saickou, protože povídka o meči stála již u Gotfrida, a on ji
|
---|
[31] |
nemolıl opakovati. Pak, kdyż Tristram opustil Izaldu, a po-
|
---|
[32] |
prvé se s ni setkal, následuje u Eilharda dlouhá řada nudných
|
---|
[33] |
a jednotvárných podvodů, spáchaných od milenců na Markovi,
|
---|
[34] |
což Heinrich všechno shrnuje v jediné přestrojení za blázna;
|
---|
[35] |
docela dobie cesky bisnik ho tedy sleduje a neopouští až do
|
---|
[36] |
|
---|
[37] |
Rukopis Gotfrido-Heinrichovské básně, který byl předlohou
|
---|
[38] |
českého básníka, byl asi dosti podobný rukopisu florentinskému ;
|
---|
[39] |
Izalda najímá na Brangenenu vrahy
|
---|
[40] |
!) Cas. Ces. Mus. XXXV., 270.
|
---|