[1] |
volil za nástroj oxfordského studenta Jeronyma pražského, jenž
|
---|
[2] |
přenesl Viklifovy knihy do Německa až do té doby pravověrného.
|
---|
[3] |
Prvním vykladačem bludného učení stal se Jan Hus, s nímž spojil
|
---|
[4] |
se jmenovaný Jeronym. Byla to dvojice démonů, jež pod rouškou
|
---|
[5] |
svatosti se proměnila v pár andělů. Ducha svatého však tito dva
|
---|
[6] |
tovaryši oklamati nedovedli. Řídilt on koncil kostnický, na němž
|
---|
[7] |
oba byli vyslýcháni, odsouzeni a odpraveni. Tím učení Viklefovu
|
---|
[8] |
nebylo nikterak konce. Mělať ona drzá bezbožnost mnoho přivrženců
|
---|
[9] |
po Čechách, jež až po dnešní dobu jsou v tom ohledu zvámy.
|
---|
[10] |
Viklef, ač již jest dávno mrtev, mluví ve svých českých stoupencích.
|
---|
[11] |
Nato uvádí slova, jimiž viklefisté pracují: Desátky kněžské prý
|
---|
[12] |
jsou vyplodem lakoty a krádeZí. O, prodavaéi evangelia a svátostí!
|
---|
[13] |
Kdy přijde z Říma exkomunikační bula, odsuzující tento nešvar a
|
---|
[14] |
zdůrazňující slova: „Zdarma jste obdrželi, zdarma dejte?“ Nadbytek
|
---|
[15] |
by se měl odděliti mečem a nikoliv slovem. Národům ochuzeným
|
---|
[16] |
se při tom dostane charitativní podpory a lidstvu pravdy, jež osvo-
|
---|
[17] |
bodí ducha a zajistí majetek. Řečník vytyčuje při tom tři body, jež
|
---|
[18] |
při desátcích nutno vzíti v úvahu: 1. Desátky se mají odváděti
|
---|
[19] |
dobrovolně. 2. Jest hříchem dávati kněžím hříšným. 3. Jest hloupostí
|
---|
[20] |
|
---|
[21] |
V následující, páté části reprodukuje neznámý autor slova Vikle-
|
---|
[22] |
fových náhončích: „Uvádím rozhodnutí Kristovo a výklad Pavla
|
---|
[23] |
vyučeného těmito naukami neklamnými a volám: „Slyšte, obyvatelé
|
---|
[24] |
země, poslouchejte, věrní církve, rozdavači tajemství, žádající desátků
|
---|
[25] |
z majetku. Vybírati dary násilím jest barbarství a zrovna tak i vy-
|
---|
[26] |
bírati almužny jako nějaké poplatky. Jaký povyk asi strhne kněž-
|
---|
[27] |
stvo názory těmito postižené! Nebojím se množství bezbožných,
|
---|
[28] |
všechny zaženu sílou dvou slov: „Zdarma dejte!“ Slyšeli jste? Jest
|
---|
[29] |
třeba snad vyložiti tuto hádanku? Jaké vytáčky budou kdy moci
|
---|
[30] |
zatemniti výrok tak jasný ?“
|
---|
[31] |
Jest tudíž jasno, že kněží nemohou žádati peněz, ale není méně
|
---|
[32] |
jasno, že lidé též nejsou povinni jich platiti. Již Isatáš napsal slova,
|
---|
[33] |
jež by měla býti nad branou každého chrámu: „Přijďte, kupte beze
|
---|
[34] |
stříbra a bez výměny.“ Než věrolomnost kněží prodejných nechce
|
---|
[35] |
(prý) poučovati stranu protivnou a nestoudná nenasytnost církev-
|
---|
[36] |
ních celníků byla by několika slovy usvědčena ze mnoha lží. Jaká
|
---|
[37] |
jest síla pravdy, jak rychle usuzuje! Spor jest již ukončen a může
|
---|
[38] |
býti pronesen neodvolatelný rozsudek: Desátky nejsou úvěrem kněží
|
---|
[39] |
|
---|
[40] |
Pokračováním tohoto ostrého útoku jest následující (VI.) kapitola.
|
---|
[41] |
Od půdy kanonického práva přechází k praxi, řka: „Já o sobě řeknu
|
---|
[42] |
vážně své mínění, jež bude snad někomu méně příjemno, ale které
|
---|
[43] |
103
|
---|