EN | ES |

821

821


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

2 roku 1528. 343

takoví skutkovć dśbelśti byli shledśni, jako pri Lutherovi, kterak by ty toho v psaní svým nezamlčel! Teprv by jim věřiti nechtěl. A snad kdyby byli také takoví, jako Luther, spie$ by jim vétil. Co to puosobí, než ďábel, kterýž mnohým Luthera posla. svého osladčil a svaté zuošklivil, aby pravdě věřeno nebylo neb doktoruom svatým, jenž sou byli ctného příkladného života, zákon boží skrze jich ruce k nám přišel, a krví svou to sou zapeécetili, nevéfiti a tomu véfiti, jenž nectného, nepříkladného života jest, a rovně co Jidáš svého skutku, že z dábla byl, oběšením potvrdil, tak tento své psaní, že ne z ducha ale z téla jest, Zenéním stvrdil. Z Boha-li to, či z dábla jest, znamenaj sám. Ale však tento svět, jehož lékařem si, nedát prohlídnüti.

Opět pravíš, vystavovánie těla božieho a procesí že někteří zamyslili; ne proto, že svatí byli a dobří, mám jim dóvěřiti, neměli-li písma svatého, jakož Augustinus to zavierá. Augustinem svatým zastíráš se v tom místě, a v jiným ho budeš míti za klamaře, jako Cypriana, Crysostoma. Prvét sem napsal, Ze ti muži dobří a svatí měli pro sua parte písmo svaté, aniž držím, aby co bez písma svatého činili.

Dále z pohoršení vymlúváš se a sčítáš na kněze Tomáše, že by pravil, že v postě není hřích jísti mastné. Téměř rcete, že pohoršení není hřích. Těžko nynějším nábožníkuom s olejem některý čas pojésti. Pravíš, žes pamatoval na řeč svatého Pavla 1. Timoth. 4.: Omnis creatura Dei bona est et nihil reiciendum, quod cum gratiarum actione percipitur. Circa dominorum mensam fiunt gra- tiarum actiones; byvalf sem pfi tom, neprav mi. Kéžs raději pamatoval, pohledě na některého přísedícího, jenžto s máslem nejedl a snad celý puost, na řeč téhož svatého Pavla, kterýžto, nežli by měl se kto na něm zhoršiti, pověděl 1. Corinth. 8: že by na věky masa nejedl, a proto by tím stvoření toho božieho, jenž dobré jest, nepotupil. Všecko časem býti, i pokrmové. Máme napsáno Eccl. 3.: Omnia tempus habent; omnia, tehdy i pokrmové. Ptáčkové proč nezpívají v zimě jako v letě, i pokrmuov jiných v zimě užívají, než v letě. Stvoření nerozumné čas rozeznává, ale člověk zhovadilý nechce mezi časem rozeznání míti. A pravíš, že hloupě smy- šleno jest, a že moji, ale nevím kteří, nerozumějí písmu, kdež sem proti tobě ved 1. Corinth. 10.: Povolá-li vás kto z nevěrných k večeři, jezte, nic se netížíc oc. Pakli by kto řekl: toto jest obětované modlám, (jako tobě řečeno jest, že jest s máslem), nechtějte jísti. Naučils se od Luthera haněti to, co by jiný napsal, a své schvalovati, by pak jakkoli hloupě bylo. A že jiné jest jísti s děkováním, což apo- stolus velí, a jiné jest nejésti modlám obětovaného, což brání, a cos jedl, že to ne- bylo obětované modlám: již pak jakkoli hloupě smyslil sem, vidím tvou moudrost, o níž ti lidé urození, jenž i na krytých vozích vozí, nevelmi tbají, než o to, že se, jako sluší na kněze, s pikankami [sic] obieráš, a hojně, by pak nezhojil, i chu- dému knězi kážeš sobě zaplatiti. Cos to ve čtení v sobě napsaném duchem božím nalezl? sem to písmo figurative pfived. A i tak bud mi upfímé vzato. Kolik tu


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile