EN | ES |

812

812


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

?.7 Us

C. 35. 1411, Sept.—Oct.? 105

O case [ze říci, že list psán před spisem Husovým Replica contra predic. Plznensem, jenž vznikl koncem r. 1411 ; Erben klade do r. 1413 bez důvodů ; srvn. Novotný, Listy Husovy str. 16—17 a Novotný, Hus.

Dobrym setrvanie® ve ctnosti, a hřiešným svaté poznánie pána našeho Jezu Krysta.

Páni milí a bratřé v milosti boží! Velmě tesklivě slyším, že máte mezi sebú roztrženie a nesvornost v pravdě boží, že dobře počenše, zle konáte, boha hněváte, duše své tupíte, zlý příklad jiným dáváte a svü čest maříte, pro malý zisk světa tohoto málo vážíte život věčný. Ó proč nepomníte, že die spasitel: Co' platno jest člověku, vešken svět zíště a své duši uškodí? a kterú člověk otměnu za duši svú? Ó proč nepomníte, že ste byli příklad dobrý vší České zemi v sjednání dobrém, v slyšení slova božieho, v stavení zlosti? Ó kterak ste pozapomenuli, že jednota vaše v dobrým svatá, ta vás od nepřátel bránila, bohatila' a vzácny pféd bohem i pféd lidmi činila!

Znamenal to neprietel bożi, dabel, Zeleje toho, zbudil Antikrystovy a své údy, aby z vás boží milost a vóli vypudili, a jemu dóm, biednému duchu, z něhož byl jest vyhnán, navrátili, aby on, pojma sedm duchóv horších, zase se navrátil, aby hóře bylo nežli prvé. Již fryvorty,' již hry, již jiné nešlechetnosti, vyraziv z vás slovo božie, v vás navrátil. Kde máte pastýře duší svych,! kterak vás vede? Rána nenie ukázána, nenie, kto by slitoval, aby, raněné od lotróv, vína a oleje nalije, uvázal ránu vaši.

Máte snad ty, jenž vám nalévají jedu lehčením" Písma, a oleje, ne lásky pravé, ale pochlebenstvie. * Neviete toho, že pochlebník jest sladký nepřietel, ale ktož koho treskce, ten toho miluje, rány léčí, se nedu- živý hněvá a škeří. Ó svatý Řehoři, veliký papeži, ty dieš: Ten jedné sám přietel bude, kterýž nečistoty s duše setře. Milý svatý, pros za Plzňany, v tom následují, a tehdyť budú jako prvé božé slovo velebiti, kázanie protiv hřiechóm milovati, vódce pravé k sobě vinúti a vlky hltavé' ot sebe puditi. Znamenati budü, Ze kto je treskce, ten k bohu vede, a kto pochlebuje; ten je ot boha lácí. Kto pochlebuje, jedem krmí, kto treskce, vínem napájé. Vzpomenüt, Zet brzo zemrü, a blaze tomu, kterýž dobře umře, ale běda, kto se naprzně, upadne do věčného ohně.

A opraveno ze setrváním Us. " psáno czesst Us. *spassitel Us. v Us opra- veno z pocz. * éesské Us. f bránilla, bohatilla Us. £v Us omylem : wyhan. " lech- Genim Us. ibochlebuje Us. * ktefiż (kterzyz) Us.

! Mat. 16, 26. ? Srvn. Mat. 12, 43—45. © Rkpis zřetelně toto čtení, Gebauer Slovník I 389 čte frynorty; obojí jest možné, jak vyšetřil prof. Janko. * Nelze bez- pečně říci, nač se tu naráží; fara Plzeňská náležela řádu německých rytířů, a právě v těchto i předcházejících létech bývala častěji směňována. Sron. Luc. 10, 30—34.

% Nepodařilo se mi citát zjistiti, ' Sron. Mat. 7, 15.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile