EN | ES |

Facsimile Lines

812


< Page >

[1]
?.7 Us

[2]
C. 35. 1411, Sept.—Oct.? 105

[3]
O case [ze říci, že list psán před spisem Husovým Replica contra predic.
[4]
Plznensem, jenž vznikl koncem r. 1411 ; Erben klade do r. 1413 bez důvodů ;
[5]
srvn. Novotný, Listy Husovy str. 16—17 a Novotný, Hus.

[6]
Dobrym setrvanie® ve ctnosti, a hřiešným svaté poznánie pána našeho
[7]
Jezu Krysta.

[8]
Páni milí a bratřé v milosti boží! Velmě tesklivě slyším, že máte
[9]
mezi sebú roztrženie a nesvornost v pravdě boží, že dobře počenše, zle
[10]
konáte, boha hněváte, duše své tupíte, zlý příklad jiným dáváte a svü
[11]
čest maříte, pro malý zisk světa tohoto málo vážíte život věčný. Ó proč
[12]
nepomníte, že die spasitel: Co' platno jest člověku, vešken svět
[13]
zíště a své duši uškodí? a kterú člověk otměnu za duši svú? Ó proč
[14]
nepomníte, že ste byli příklad dobrý vší České zemi v sjednání dobrém,
[15]
v slyšení slova božieho, v stavení zlosti? Ó kterak ste pozapomenuli,
[16]
že jednota vaše v dobrým svatá, ta vás od nepřátel bránila, bohatila'
[17]
a vzácny pféd bohem i pféd lidmi činila!

[18]
Znamenal to neprietel bożi, dabel, Zeleje toho, zbudil Antikrystovy
[19]
a své údy, aby z vás boží milost a vóli vypudili, a jemu dóm, biednému
[20]
duchu, z něhož byl jest vyhnán, navrátili, aby on, pojma sedm duchóv
[21]
horších, zase se navrátil, aby hóře bylo nežli prvé. Již fryvorty,' již
[22]
hry, již jiné nešlechetnosti, vyraziv z vás slovo božie, v vás navrátil.
[23]
Kde máte pastýře duší svych,! kterak vás vede? Rána nenie ukázána,
[24]
nenie, kto by slitoval, aby, raněné od lotróv, vína a oleje nalije,
[25]
uvázal ránu vaši.

[26]
Máte snad ty, jenž vám nalévají jedu lehčením" Písma, a oleje, ne
[27]
lásky pravé, ale pochlebenstvie. * Neviete toho, že pochlebník jest sladký
[28]
nepřietel, ale ktož koho treskce, ten toho miluje, rány léčí, se nedu-
[29]
živý hněvá a škeří. Ó svatý Řehoři, veliký papeži, ty dieš: Ten jedné
[30]
sám přietel bude, kterýž nečistoty s duše setře. Milý svatý, pros
[31]
za Plzňany, v tom následují, a tehdyť budú jako prvé božé slovo
[32]
velebiti, kázanie protiv hřiechóm milovati, vódce pravé k sobě vinúti
[33]
a vlky hltavé' ot sebe puditi. Znamenati budü, Ze kto je treskce, ten
[34]
k bohu vede, a kto pochlebuje; ten je ot boha lácí. Kto pochlebuje,
[35]
jedem krmí, kto treskce, vínem napájé. Vzpomenüt, Zet brzo zemrü, a
[36]
blaze tomu, kterýž dobře umře, ale běda, kto se naprzně, upadne do
[37]
věčného ohně.

[38]
A opraveno ze setrváním Us. " psáno czesst Us. *spassitel Us. v Us opra-
[39]
veno z pocz. * éesské Us. f bránilla, bohatilla Us. £v Us omylem : wyhan. " lech-
[40]
Genim Us. ibochlebuje Us. * ktefiż (kterzyz) Us.

[41]
! Mat. 16, 26. ? Srvn. Mat. 12, 43—45. © Rkpis zřetelně toto čtení, Gebauer
[42]
Slovník I 389 čte frynorty; obojí jest možné, jak vyšetřil prof. Janko. * Nelze bez-
[43]
pečně říci, nač se tu naráží; fara Plzeňská náležela řádu německých rytířů, a právě
[44]
v těchto i předcházejících létech bývala častěji směňována. Sron. Luc. 10, 30—34.

[45]
% Nepodařilo se mi citát zjistiti, ' Sron. Mat. 7, 15.


Text viewFacsimile