Text view
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
IV.
Století XVII.
(Postilly evangelické a českobratrské. Doba pronásledování: postilly li-
teratury exulantskć. — Postilly katolické ; počátek protireformace.)
Úpadek křesťanského života ke konci 16. století vzbudil opět
reformační reakci v Německu, která byla zahájena Janem Arndtem,
avšak neměla vlivu na veliký počet německých lutherských kazatelů.
V století 17. doba války třicetileté způsobila v střední Evropě nový
úpadek: náboženského a mravního života. Kazatelé byli nevědomí a ne-
obratní, kázání jejich obmezovala se pouze na dogmatiku a pole-
miku. Forma kázání byla pedanticky učená, jednotlivá slova textu
byla zabrnuta nesčíslnými učenými exegetickými poznámkami. V Ně-
mecku nastal schematický a emblematický způsob kázání, při čemž
thema bylo rozvedeno v obraz často až směsný, který byl rozbírán
do detailu. Vrcholem takového způsobu kázání byla t. zv. methoda
realif, zavedená Zitavskym rektorem Christ. Weisem. Thema utäpélo
se v samých ,realifch“, t. j. v obrazech, prfirovnáních, antithesách,
atd., které vlastní smysl výkladu zakryvaly a činily jej nesrozumitelnfm.
Mnozí viděli sice, že to není pravá methoda, vraceli se ke kázáním
zakládajícím se jen na písmé sv., ale tito zase sbírali samé biblické frase
a obrazy bez ohledu na smysl, tak že vzniklo často na nékolik málo
slov textu celé veliké kázání. Na lepším stupni byla tehdy kázání
reformované církve mimo Německo, zvláště ve Francii a v Anglii.
Velikého rozkvětu v kazatelství nabývala v tomto období církev
římskokatolická. Původ toho hledati sluší ve Francii; kazatelé po-
kládali se tam za skutečné řečníky, kteří měli svá kázání vypočtena
na potlesk učeného posluchačstva, ovšem bez ohledu na vlastní účel
kázání. Duchaplnost, vtip, oheň, lesk, elegantní, uhlazená řeč byly
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile