EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
IV.
[2]
Století XVII.

[3]
(Postilly evangelické a českobratrské. Doba pronásledování: postilly li-
[4]
teratury exulantskć. Postilly katolické ; počátek protireformace.)

[5]
Úpadek křesťanského života ke konci 16. století vzbudil opět
[6]
reformační reakci v Německu, která byla zahájena Janem Arndtem,
[7]
avšak neměla vlivu na veliký počet německých lutherských kazatelů.
[8]
V století 17. doba války třicetileté způsobila v střední Evropě nový
[9]
úpadek: náboženského a mravního života. Kazatelé byli nevědomí a ne-
[10]
obratní, kázání jejich obmezovala se pouze na dogmatiku a pole-
[11]
miku. Forma kázání byla pedanticky učená, jednotlivá slova textu
[12]
byla zabrnuta nesčíslnými učenými exegetickými poznámkami. V -
[13]
mecku nastal schematický a emblematický způsob kázání, při čemž
[14]
thema bylo rozvedeno v obraz často směsný, který byl rozbírán
[15]
do detailu. Vrcholem takového způsobu kázání byla t. zv. methoda
[16]
realif, zavedená Zitavskym rektorem Christ. Weisem. Thema utäpélo
[17]
se v samých ,realifch, t. j. v obrazech, prfirovnáních, antithesách,
[18]
atd., které vlastní smysl výkladu zakryvaly a činily jej nesrozumitelnfm.
[19]
Mnozí viděli sice, že to není pravá methoda, vraceli se ke kázáním
[20]
zakládajícím se jen na písmé sv., ale tito zase sbírali samé biblické frase
[21]
a obrazy bez ohledu na smysl, tak že vzniklo často na nékolik málo
[22]
slov textu celé veliké kázání. Na lepším stupni byla tehdy kázání
[23]
reformované církve mimo Německo, zvláště ve Francii a v Anglii.

[24]
Velikého rozkvětu v kazatelství nabývala v tomto období církev
[25]
římskokatolická. Původ toho hledati sluší ve Francii; kazatelé po-
[26]
kládali se tam za skutečné řečníky, kteří měli svá kázání vypočtena
[27]
na potlesk učeného posluchačstva, ovšem bez ohledu na vlastní účel
[28]
kázání. Duchaplnost, vtip, oheň, lesk, elegantní, uhlazená řeč byly


Text viewFacsimile