[1] |
IV.
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
(Postilly evangelické a českobratrské. Doba pronásledování: postilly li-
|
---|
[4] |
teratury exulantskć. — Postilly katolické ; počátek protireformace.)
|
---|
[5] |
Úpadek křesťanského života ke konci 16. století vzbudil opět
|
---|
[6] |
reformační reakci v Německu, která byla zahájena Janem Arndtem,
|
---|
[7] |
avšak neměla vlivu na veliký počet německých lutherských kazatelů.
|
---|
[8] |
V století 17. doba války třicetileté způsobila v střední Evropě nový
|
---|
[9] |
úpadek: náboženského a mravního života. Kazatelé byli nevědomí a ne-
|
---|
[10] |
obratní, kázání jejich obmezovala se pouze na dogmatiku a pole-
|
---|
[11] |
miku. Forma kázání byla pedanticky učená, jednotlivá slova textu
|
---|
[12] |
byla zabrnuta nesčíslnými učenými exegetickými poznámkami. V Ně-
|
---|
[13] |
mecku nastal schematický a emblematický způsob kázání, při čemž
|
---|
[14] |
thema bylo rozvedeno v obraz často až směsný, který byl rozbírán
|
---|
[15] |
do detailu. Vrcholem takového způsobu kázání byla t. zv. methoda
|
---|
[16] |
realif, zavedená Zitavskym rektorem Christ. Weisem. Thema utäpélo
|
---|
[17] |
se v samých ,realifch“, t. j. v obrazech, prfirovnáních, antithesách,
|
---|
[18] |
atd., které vlastní smysl výkladu zakryvaly a činily jej nesrozumitelnfm.
|
---|
[19] |
Mnozí viděli sice, že to není pravá methoda, vraceli se ke kázáním
|
---|
[20] |
zakládajícím se jen na písmé sv., ale tito zase sbírali samé biblické frase
|
---|
[21] |
a obrazy bez ohledu na smysl, tak že vzniklo často na nékolik málo
|
---|
[22] |
slov textu celé veliké kázání. Na lepším stupni byla tehdy kázání
|
---|
[23] |
reformované církve mimo Německo, zvláště ve Francii a v Anglii.
|
---|
[24] |
Velikého rozkvětu v kazatelství nabývala v tomto období církev
|
---|
[25] |
římskokatolická. Původ toho hledati sluší ve Francii; kazatelé po-
|
---|
[26] |
kládali se tam za skutečné řečníky, kteří měli svá kázání vypočtena
|
---|
[27] |
na potlesk učeného posluchačstva, ovšem bez ohledu na vlastní účel
|
---|
[28] |
kázání. Duchaplnost, vtip, oheň, lesk, elegantní, uhlazená řeč byly
|
---|