Facsimile view
354
IV.
Století XVII.
(Postilly evangelické a českobratrské. Doba pronásledování: postilly li-
teratury exulantskć. — Postilly katolické ; počátek protireformace.)
Úpadek křesťanského života ke konci 16. století vzbudil opět
reformační reakci v Německu, která byla zahájena Janem Arndtem,
avšak neměla vlivu na veliký počet německých lutherských kazatelů.
V století 17. doba války třicetileté způsobila v střední Evropě nový
úpadek: náboženského a mravního života. Kazatelé byli nevědomí a ne-
obratní, kázání jejich obmezovala se pouze na dogmatiku a pole-
miku. Forma kázání byla pedanticky učená, jednotlivá slova textu
byla zabrnuta nesčíslnými učenými exegetickými poznámkami. V Ně-
mecku nastal schematický a emblematický způsob kázání, při čemž
thema bylo rozvedeno v obraz často až směsný, který byl rozbírán
do detailu. Vrcholem takového způsobu kázání byla t. zv. methoda
realif, zavedená Zitavskym rektorem Christ. Weisem. Thema utäpélo
se v samých ,realifch“, t. j. v obrazech, prfirovnáních, antithesách,
atd., které vlastní smysl výkladu zakryvaly a činily jej nesrozumitelnfm.
Mnozí viděli sice, že to není pravá methoda, vraceli se ke kázáním
zakládajícím se jen na písmé sv., ale tito zase sbírali samé biblické frase
a obrazy bez ohledu na smysl, tak že vzniklo často na nékolik málo
slov textu celé veliké kázání. Na lepším stupni byla tehdy kázání
reformované církve mimo Německo, zvláště ve Francii a v Anglii.
Velikého rozkvětu v kazatelství nabývala v tomto období církev
římskokatolická. Původ toho hledati sluší ve Francii; kazatelé po-
kládali se tam za skutečné řečníky, kteří měli svá kázání vypočtena
na potlesk učeného posluchačstva, ovšem bez ohledu na vlastní účel
kázání. Duchaplnost, vtip, oheň, lesk, elegantní, uhlazená řeč byly