EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

IV. Století XVII.

(Postilly evangelické a českobratrské. Doba pronásledování: postilly li- teratury exulantskć. Postilly katolické ; počátek protireformace.)

Úpadek křesťanského života ke konci 16. století vzbudil opět reformační reakci v Německu, která byla zahájena Janem Arndtem, avšak neměla vlivu na veliký počet německých lutherských kazatelů. V století 17. doba války třicetileté způsobila v střední Evropě nový úpadek: náboženského a mravního života. Kazatelé byli nevědomí a ne- obratní, kázání jejich obmezovala se pouze na dogmatiku a pole- miku. Forma kázání byla pedanticky učená, jednotlivá slova textu byla zabrnuta nesčíslnými učenými exegetickými poznámkami. V - mecku nastal schematický a emblematický způsob kázání, při čemž thema bylo rozvedeno v obraz často směsný, který byl rozbírán do detailu. Vrcholem takového způsobu kázání byla t. zv. methoda realif, zavedená Zitavskym rektorem Christ. Weisem. Thema utäpélo se v samých ,realifch, t. j. v obrazech, prfirovnáních, antithesách, atd., které vlastní smysl výkladu zakryvaly a činily jej nesrozumitelnfm. Mnozí viděli sice, že to není pravá methoda, vraceli se ke kázáním zakládajícím se jen na písmé sv., ale tito zase sbírali samé biblické frase a obrazy bez ohledu na smysl, tak že vzniklo často na nékolik málo slov textu celé veliké kázání. Na lepším stupni byla tehdy kázání reformované církve mimo Německo, zvláště ve Francii a v Anglii.

Velikého rozkvětu v kazatelství nabývala v tomto období církev římskokatolická. Původ toho hledati sluší ve Francii; kazatelé po- kládali se tam za skutečné řečníky, kteří měli svá kázání vypočtena na potlesk učeného posluchačstva, ovšem bez ohledu na vlastní účel kázání. Duchaplnost, vtip, oheň, lesk, elegantní, uhlazená řeč byly



Text viewManuscript line view