EN | ES |

299

299


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

XLV—XLIX. 831

N. XLVII.

Na těch pak místech, po nichž lidé ustavičně a často chodí, jako po ryncích, ulicech, skrze brány a jinde mezi lidskými obydlími, kdožby, házeje aneb stříleje aneb co jiného před se bera, člověka zabil: ten každý pokutau, kteráž na vražedlníka : náleží, ztrestán buď.

Na těch místech, po nichž lidé často a ustavičně v městě chodí, ryncích, ulicích, brauách etc. kdoby, házeje nebo stiileje, v tom člověka zabil: ten pokutau vražedlníka ztrestán buď.

N. XLVIII.

Kdož počátkem svády skutkem bývá, již ten ne za chrání- cího se, ale urážejícího u práva se pokládá. Nebo ten svádu začíná, kdož příčinu k svádě dává. A protož, na kohožby to provedeno bylo, že jest začátkem nějaké svády a různice skutkem byl a v svádé nětco sobě uhonil: právo jemu folkovati nebude. Nebo ten toliko při právě za ochránci zdraví svého a bránícího se svému násilí počten bude, kterýžby svády a zlé vůle počátkem nebyl a příčiny hodné k svádě nedal. A tak ten toliko bývá chranitelem života svého, kdož, jinák nemoha prázden býti - silníka svého, jej by zranil anebo zabil. A na takového zdraví svého i sebe samého chránícího se pokuta zranění aneb vraždy se nevztáhne. K počátku zajisté jednékaždé věci i k jednomu- každému skutku saudcové prohlídají, a jakž obyčejné přísloví jest, počátek saudi.

Kdo počátkem svády skutkem bývá, za urážejícího u práva se pokládá.

Protož, uhoní-li sobě co v svádě, právo mu folkovati nebude; neb obyčejné přísloví jest, že páni počátek saudí. N. XLIX.

I. KdoZby nékoho ku pomoci vrazedlnika drzal, a ten vra- żedlnik jej by zabil: tehdy ten, kteryź ho držal, příčinau smrtí jeho jest. A protož jako ten, kdož jej zabil, ztrestán bud.

Kdoby někoho ku pomoci vražedlníka držal, a ten vražedlník jej by zabil: tehdy ten, kdož ho držal, příčinau smrti jeho jest. Protož oba ti ztrestáni budau pokutau vražedlníka.

IL Ten pak, kteryZby v pütce, jiné aumyslem dobrým roz- vazuje, aby zlé přetrhl, někoho nechtě zranil, tak žeby ten od takového zranění umřel: v pokutu vraždy neupadá.

Kdo v půtce, chtěje dobrým aumyslem zlé pretrhnauti, nékoho by k smrti zranil: v pokutu vraždy neupadá.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile