№ XLV—XLIX. 831
N. XLVII.
Na těch pak místech, po nichž lidé ustavičně a často chodí,
jako po ryncích, ulicech, skrze brány a jinde mezi lidskými
obydlími, kdožby, házeje aneb stříleje aneb co jiného před se
bera, člověka zabil: ten každý pokutau, kteráž na vražedlníka
: náleží, ztrestán buď.
Na těch místech, po nichž lidé často a ustavičně v městě chodí,
ryncích, ulicích, brauách etc. kdoby, házeje nebo stiileje, v tom člověka
zabil: ten pokutau vražedlníka ztrestán buď.
N. XLVIII.
Kdož počátkem svády skutkem bývá, již ten ne za chrání-
cího se, ale urážejícího u práva se pokládá. Nebo ten svádu
začíná, kdož příčinu k svádě dává. A protož, na kohožby to
provedeno bylo, že jest začátkem nějaké svády a různice skutkem
byl a v té svádé nětco sobě uhonil: právo jemu folkovati nebude.
Nebo ten toliko při právě za ochránci zdraví svého a bránícího
se svému násilí počten bude, kterýžby svády a zlé vůle počátkem
nebyl a příčiny hodné k svádě nedal. A tak ten toliko bývá
chranitelem života svého, kdož, jinák nemoha prázden býti ná-
silníka svého, jej by zranil anebo zabil. A na takového zdraví
svého i sebe samého chránícího se pokuta zranění aneb vraždy
se nevztáhne. K počátku zajisté jednékaždé věci i k jednomu-
každému skutku saudcové prohlídají, a jakž obyčejné přísloví
jest, počátek saudi.
Kdo počátkem svády skutkem bývá, za urážejícího u práva se pokládá.
Protož, uhoní-li sobě co v té svádě, právo mu folkovati nebude; neb obyčejné
přísloví jest, že páni počátek saudí.
N. XLIX.
I. KdoZby nékoho ku pomoci vrazedlnika drzal, a ten vra-
żedlnik jej by zabil: tehdy ten, kteryź ho držal, příčinau smrtí
jeho jest. A protož jako ten, kdož jej zabil, ztrestán bud.
Kdoby někoho ku pomoci vražedlníka držal, a ten vražedlník jej by
zabil: tehdy ten, kdož ho držal, příčinau smrti jeho jest. Protož oba ti
ztrestáni budau pokutau vražedlníka.
IL Ten pak, kteryZby v pütce, jiné aumyslem dobrým roz-
vazuje, aby zlé přetrhl, někoho nechtě zranil, tak žeby ten od
takového zranění umřel: v pokutu vraždy neupadá.
Kdo v půtce, chtěje dobrým aumyslem zlé pretrhnauti, nékoho by aż
k smrti zranil: v pokutu vraždy neupadá.