EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
XLV—XLIX. 831

[2]
N. XLVII.

[3]
Na těch pak místech, po nichž lidé ustavičně a často chodí,
[4]
jako po ryncích, ulicech, skrze brány a jinde mezi lidskými
[5]
obydlími, kdožby, házeje aneb stříleje aneb co jiného před se
[6]
bera, člověka zabil: ten každý pokutau, kteráž na vražedlníka
[7]
: náleží, ztrestán buď.

[8]
Na těch místech, po nichž lidé často a ustavičně v městě chodí,
[9]
ryncích, ulicích, brauách etc. kdoby, házeje nebo stiileje, v tom člověka
[10]
zabil: ten pokutau vražedlníka ztrestán buď.

[11]
N. XLVIII.

[12]
Kdož počátkem svády skutkem bývá, již ten ne za chrání-
[13]
cího se, ale urážejícího u práva se pokládá. Nebo ten svádu
[14]
začíná, kdož příčinu k svádě dává. A protož, na kohožby to
[15]
provedeno bylo, že jest začátkem nějaké svády a různice skutkem
[16]
byl a v svádé nětco sobě uhonil: právo jemu folkovati nebude.
[17]
Nebo ten toliko při právě za ochránci zdraví svého a bránícího
[18]
se svému násilí počten bude, kterýžby svády a zlé vůle počátkem
[19]
nebyl a příčiny hodné k svádě nedal. A tak ten toliko bývá
[20]
chranitelem života svého, kdož, jinák nemoha prázden býti -
[21]
silníka svého, jej by zranil anebo zabil. A na takového zdraví
[22]
svého i sebe samého chránícího se pokuta zranění aneb vraždy
[23]
se nevztáhne. K počátku zajisté jednékaždé věci i k jednomu-
[24]
každému skutku saudcové prohlídají, a jakž obyčejné přísloví
[25]
jest, počátek saudi.

[26]
Kdo počátkem svády skutkem bývá, za urážejícího u práva se pokládá.

[27]
Protož, uhoní-li sobě co v svádě, právo mu folkovati nebude; neb obyčejné
[28]
přísloví jest, že páni počátek saudí.
[29]
N. XLIX.

[30]
I. KdoZby nékoho ku pomoci vrazedlnika drzal, a ten vra-
[31]
żedlnik jej by zabil: tehdy ten, kteryź ho držal, příčinau smrtí
[32]
jeho jest. A protož jako ten, kdož jej zabil, ztrestán bud.

[33]
Kdoby někoho ku pomoci vražedlníka držal, a ten vražedlník jej by
[34]
zabil: tehdy ten, kdož ho držal, příčinau smrti jeho jest. Protož oba ti
[35]
ztrestáni budau pokutau vražedlníka.

[36]
IL Ten pak, kteryZby v pütce, jiné aumyslem dobrým roz-
[37]
vazuje, aby zlé přetrhl, někoho nechtě zranil, tak žeby ten od
[38]
takového zranění umřel: v pokutu vraždy neupadá.

[39]
Kdo v půtce, chtěje dobrým aumyslem zlé pretrhnauti, nékoho by
[40]
k smrti zranil: v pokutu vraždy neupadá.


Text viewFacsimile