EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

102

třebí miti rozdil mezi zvěstováním, učením, napomínáním, - straham: a trestánim.

Zvěstování. Zvěstování jest oznamování čtení svatého víry a pravdy obecné křesťanské, a vůle Boží jisté k věření i k činění.

Učení. Učení jest osvěcování člověka radou Boží, ab věděl, kudy člověk při víře čtení svatého došelby spravedl- nosti z víry, a v stoje mohl přijítí k životu věčnému.

Napominäni. Napominäni jest pilne přidržení člověka k pravdě oblíbené a přijaté, aby v hodně chodil, ji požíval a v trval i setrval.

Výstrahy. Jsouf opatrnost ducha, vyhýbání a varování se věcí, škodlivých spasení a pravdě víry odporných.

Trestání. Jest kázeň z hříchův, z nevěry, z nepravosti, z nepovolnosti, z tvrdosti, z nekajícnosti, z pohoršení, z oble- vení v dobrém.

0 smirnosti v chvaleni a zase v hanéni.

Dobré chváliti, zlé hyzditi, lidem příjemně s jich užitkem bez své škody chtíti příleží, ale dokonati nesnadné jest. Pro- tož kdožby chtěl dobré lidi, ctnosti, skutky chváliti, toto na péči míti, aby za pochlebníka nezůstal, a aby se nechlubil, a aby nepřechválil, ažby snad sám s to býti nemohl, a aby neposloužil k zalíbení k sobě, než aby posloužil ku posilnění a k utvrzení v dobrém.

Zlé, hyzditi lidi nebo hříchy neb bludy. Též na péči míti, aby nepřeháněl, ažby v to upadl, že potupuješ, a aby více viny bylo než se řečí oznamuje, a aby úmysl ochránil aneb naň nesáhl, a aby v tom sám i s pomocníky svými trvanlivě nezüstával.

By pak i v to uhodil, nesnadné jest, proto aby se ne- rozhněval, kdyžby příjemen nebyl, a aby o sobě neb o své práci nepochyboval, a kdyžby se dařilo, aby sám se nekázal ale Krista Ježíše ukřižovaného.

V štěstí při věcech duchovních nebo v světských býti po- kornému a v protivenství trpělivému pracné jest. A kdyžby se nedařilo býti bez pochybování a bez reptání, řídké jest. V ne- dostatcích při takových věcech zlý počátek můž býti opraven dobrým koncem, totiž srdcem pokorným Bohu a skutkem nebo řečí lidem, zvlášť při zjevných věcech.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile