[1] |
|
---|
[2] |
třebí miti rozdil mezi zvěstováním, učením, napomínáním, vý-
|
---|
[3] |
|
---|
[4] |
Zvěstování. Zvěstování jest oznamování čtení svatého
|
---|
[5] |
víry a pravdy obecné křesťanské, a vůle Boží jisté k věření
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
Učení. Učení jest osvěcování člověka radou Boží, ab
|
---|
[8] |
věděl, kudy člověk při té víře čtení svatého došelby spravedl-
|
---|
[9] |
nosti z víry, a v ní stoje mohl přijítí k životu věčnému.
|
---|
[10] |
Napominäni. Napominäni jest pilne přidržení člověka
|
---|
[11] |
k pravdě oblíbené a přijaté, aby v ní hodně chodil, ji požíval
|
---|
[12] |
|
---|
[13] |
Výstrahy. Jsouf opatrnost ducha, vyhýbání a varování
|
---|
[14] |
se věcí, škodlivých spasení a pravdě víry odporných.
|
---|
[15] |
Trestání. Jest kázeň z hříchův, z nevěry, z nepravosti,
|
---|
[16] |
z nepovolnosti, z tvrdosti, z nekajícnosti, z pohoršení, z oble-
|
---|
[17] |
|
---|
[18] |
0 smirnosti v chvaleni a zase v hanéni.
|
---|
[19] |
Dobré chváliti, zlé hyzditi, lidem příjemně s jich užitkem
|
---|
[20] |
bez své škody chtíti příleží, ale dokonati nesnadné jest. Pro-
|
---|
[21] |
tož kdožby chtěl dobré lidi, ctnosti, skutky chváliti, toto má
|
---|
[22] |
na péči míti, aby za pochlebníka nezůstal, a aby se nechlubil,
|
---|
[23] |
a aby nepřechválil, ažby snad sám s to býti nemohl, a aby
|
---|
[24] |
neposloužil k zalíbení k sobě, než aby posloužil ku posilnění
|
---|
[25] |
|
---|
[26] |
Zlé, hyzditi lidi nebo hříchy neb bludy. Též na péči míti,
|
---|
[27] |
aby nepřeháněl, ažby v to upadl, že potupuješ, a aby více
|
---|
[28] |
viny bylo než se řečí oznamuje, a aby úmysl ochránil aneb
|
---|
[29] |
naň nesáhl, a aby v tom sám i s pomocníky svými trvanlivě
|
---|
[30] |
|
---|
[31] |
By pak i v to uhodil, nesnadné jest, proto aby se ne-
|
---|
[32] |
rozhněval, kdyžby příjemen nebyl, a aby o sobě neb o své
|
---|
[33] |
práci nepochyboval, a kdyžby se dařilo, aby sám se nekázal
|
---|
[34] |
ale Krista Ježíše ukřižovaného.
|
---|
[35] |
V štěstí při věcech duchovních nebo v světských býti po-
|
---|
[36] |
kornému a v protivenství trpělivému pracné jest. A kdyžby se
|
---|
[37] |
nedařilo býti bez pochybování a bez reptání, řídké jest. V ne-
|
---|
[38] |
dostatcích při takových věcech zlý počátek můž býti opraven
|
---|
[39] |
dobrým koncem, totiž srdcem pokorným Bohu a skutkem nebo
|
---|
[40] |
řečí lidem, zvlášť při zjevných věcech.
|
---|