EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
102

[2]
třebí miti rozdil mezi zvěstováním, učením, napomínáním, -
[3]
straham: a trestánim.

[4]
Zvěstování. Zvěstování jest oznamování čtení svatého
[5]
víry a pravdy obecné křesťanské, a vůle Boží jisté k věření
[6]
i k činění.

[7]
Učení. Učení jest osvěcování člověka radou Boží, ab
[8]
věděl, kudy člověk při víře čtení svatého došelby spravedl-
[9]
nosti z víry, a v stoje mohl přijítí k životu věčnému.

[10]
Napominäni. Napominäni jest pilne přidržení člověka
[11]
k pravdě oblíbené a přijaté, aby v hodně chodil, ji požíval
[12]
a v trval i setrval.

[13]
Výstrahy. Jsouf opatrnost ducha, vyhýbání a varování
[14]
se věcí, škodlivých spasení a pravdě víry odporných.

[15]
Trestání. Jest kázeň z hříchův, z nevěry, z nepravosti,
[16]
z nepovolnosti, z tvrdosti, z nekajícnosti, z pohoršení, z oble-
[17]
vení v dobrém.

[18]
0 smirnosti v chvaleni a zase v hanéni.

[19]
Dobré chváliti, zlé hyzditi, lidem příjemně s jich užitkem
[20]
bez své škody chtíti příleží, ale dokonati nesnadné jest. Pro-
[21]
tož kdožby chtěl dobré lidi, ctnosti, skutky chváliti, toto
[22]
na péči míti, aby za pochlebníka nezůstal, a aby se nechlubil,
[23]
a aby nepřechválil, ažby snad sám s to býti nemohl, a aby
[24]
neposloužil k zalíbení k sobě, než aby posloužil ku posilnění
[25]
a k utvrzení v dobrém.

[26]
Zlé, hyzditi lidi nebo hříchy neb bludy. Též na péči míti,
[27]
aby nepřeháněl, ažby v to upadl, že potupuješ, a aby více
[28]
viny bylo než se řečí oznamuje, a aby úmysl ochránil aneb
[29]
naň nesáhl, a aby v tom sám i s pomocníky svými trvanlivě
[30]
nezüstával.

[31]
By pak i v to uhodil, nesnadné jest, proto aby se ne-
[32]
rozhněval, kdyžby příjemen nebyl, a aby o sobě neb o své
[33]
práci nepochyboval, a kdyžby se dařilo, aby sám se nekázal
[34]
ale Krista Ježíše ukřižovaného.

[35]
V štěstí při věcech duchovních nebo v světských býti po-
[36]
kornému a v protivenství trpělivému pracné jest. A kdyžby se
[37]
nedařilo býti bez pochybování a bez reptání, řídké jest. V ne-
[38]
dostatcích při takových věcech zlý počátek můž býti opraven
[39]
dobrým koncem, totiž srdcem pokorným Bohu a skutkem nebo
[40]
řečí lidem, zvlášť při zjevných věcech.


Text viewFacsimile