EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

81 0 přísaze.

Nejprv držal, že nemá žádným obyčejem býti činěna jako věc nekřesťanská. V tom jeho Jednota opravuje, totiž kdyžby člověk, varuje se vší nepravosti i nespravedlnosti, úmysl měl sprostný pravdu mysliti, mluviti, i činiti spravedlnost, a nežá- dal přísahy ani k nutil, ale jsa od toho, jenž v Jednotě neni, nucen, aby vzýváním jmena Božího na vědomi pře potvrdil neb úmysla, kdožby to učinil s vážností soudu a v pravdě a v spravedlnosti, žeby tím nerušil řečí Božích.

0 trpělivosti s milostí.

Zdá se, že měl nedostatek a že výš smyslil o trpělivosti než slušelo, původ maje od jiných řečí i z písem.

Pri tom slovu nezprotiviti se zlćmu Jednota jej opra- vuje, že to prvotně lidu obecnému Kristus mluvil, jenž nemají úřadův mocí světa. Potom že ani úředníkům sluší ze zlosti neb jiné nezřízené žádosti, a ovšem v při své zlému útrpnému se zprotiviti, a že se člověk může 1 hříchu a nepravosti zpro- tiviti i trestání učiniti slovem i skutkem nad těmi, jenž pod slušejí zachovávajíc milování a trpělivost. A neućinili, zle učiní. A to trestání aby činěno bylo úmyslem prospěchu bližních bez úmysla pomsty neb jiných zlých žádosti.

Také ta psaní časem a osobami i příčinami mají vymlu- vena býti, a nemají ta psaní pro nedostatky některé lehčena býti; ale podle smyslu víry obecné křesťanské a písem sva- tých a Jednoty držána pro mnohé pravdy v nich svědčené a trvajici. Ani se sluší báti, by kdo mohl tím neb jiným proti smyslu Jednoty v Jednotě čeleti; neb i všichni jsou v Jednotě poddäni Jednotě, soudu i opatření. A ti jenž vně jsou, ni- čímž sobě neprospějí ani tím, leč zase dověrnost míti budou, a domácí dověrností a poslušenstvím.

Leta Páně tisícího čtyřstého devadesátého devátého o moci svétske zistano takto.

O moci světské podle předešlých úsudkův také jsme po- tvrdili, že mezi sebou místo dáváme, aby ti páni nebo úřed- nici, konšelé nebo rychtáři, kteřížby z hodných příčin v tom byli a ujiti toho nemohli, kdyžby se hříchův jiných varovali, jichž všichni z povinnosti utikati dlužní jsou, a žeby moci užívali řádně, jakž jest od Boha k kterému konci zřízena, že se takovým mezi námi místo dává.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile