EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

228

jinde trpini nebývají, ale sem ucházejí) dotýče, tu o tom ta- kový soud máme, že naše spolu s nimi stovaryšení býti nemá a nemůže. A to z těchto příčin:

Jedno, že nemají zdravého a čistého učení, ale smíšené a nejednomyslné.

Druhé proto, že se v Jednotu ducha víry, lásky, naděje nevzdělávají, ale zůstávají v roztrhání.

Třetí, že v řádu sami nestojí, a kázně Kristovy zřízené mezi sebou nemají, ani ji při lidu vykonávají.

O rubriku čtení a epištol.

Též podáno na obor kněží, (neb v předešlých sn&mich na to vloženo bylo), jakým by způsobem služby výroční je- dnomyslně díti se měly, podle-li čtení a epištol starodávných, či nějaké nové snůšky; poněvadž i Bratr Johannes způsob a formu toho pohotově .

Na čem pak se snesli, o tom sami psanou odpověď dali v tato slova.

Bratří a oteovć v Panu mili. Na podání vaše na nás, podle čeho by přisluhování slovem Božím diti se mělo uži- tečně, podleli pořádku víry čili podle čtení a epištol svatých, na to z společného našeho všech nás snešení tuto odpověď - váme, že se nám za nejlepší vidí, aby podle čtení výročních ty služby konány byly.

A to pro tyto příčiny :

Jedno proto, že jest to nařízení i užívání první církve dobré a užitečné a Bratří v tom spisu o církvi položili, že z těch trojích věci, kteréž i při římské církvi nalezli, dobré zachovány býti mají; poněvadž jsou čisté slovo Boží.

Druhé, že to nařízení starobylé od otců našich hned s po- čátku Jednoty bylo přijato i užíváno za mnohá leta, a dobře k vzdělání sloužilo, podle čehož natáž čtení a epyštoly mnohé výklady činili, i písně na udělali.

Třetí, že sou mnozí pobožní muži v Jednotě přední toho obhajovali a za lepší schvalovali, jako předně Bratr Lukáš v listu svém, kterýž psal mistru Havlovi do Ouště leta Páně 1502, když proti tomu počal něco činiti. Item. Bratr Jan Roh, když se již začínalo sloužiti podle víry, předpověděl, že zase musi na to piijiti, aby podle Gteni obvyklych kazano bylo, fikavaje, Ze ve čtení svatém víra, a u víře čtení svaté kázáno býti .

Čtvrté, že se z takových přisluhování spatřují mnozí užit- kové, vzdělání u víře, v lásce a v pokoji, poněvadž všecka celá víra všech článků v nich se káže a zvěstuje. Ačkoli tim


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile