228
jinde trpini nebývají, ale sem ucházejí) dotýče, tu o tom ta-
kový soud máme, že naše spolu s nimi stovaryšení býti nemá
a nemůže. A to z těchto příčin:
Jedno, že nemají zdravého a čistého učení, ale smíšené a
nejednomyslné.
Druhé proto, že se v Jednotu ducha víry, lásky, naděje
nevzdělávají, ale zůstávají v roztrhání.
Třetí, že v řádu sami nestojí, a kázně Kristovy zřízené
mezi sebou nemají, ani ji při lidu vykonávají.
O rubriku čtení a epištol.
Též podáno na obor kněží, (neb v předešlých sn&mich na
ně to vloženo bylo), jakým by způsobem služby výroční je-
dnomyslně díti se měly, podle-li čtení a epištol starodávných, či
nějaké nové snůšky; poněvadž i Bratr Johannes způsob a
formu toho pohotově má.
Na čem pak se snesli, o tom sami psanou odpověď dali
v tato slova.
Bratří a oteovć v Panu mili. Na podání vaše na nás,
podle čeho by přisluhování slovem Božím diti se mělo uži-
tečně, podleli pořádku víry čili podle čtení a epištol svatých,
na to z společného našeho všech nás snešení tuto odpověď dá-
váme, že se nám za nejlepší vidí, aby podle čtení výročních
ty služby konány byly.
A to pro tyto příčiny :
Jedno proto, že jest to nařízení i užívání první církve
dobré a užitečné a Bratří v tom spisu o církvi položili, že
z těch trojích věci, kteréž i při římské církvi nalezli, dobré
zachovány býti mají; poněvadž jsou čisté slovo Boží.
Druhé, že to nařízení starobylé od otců našich hned s po-
čátku Jednoty bylo přijato i užíváno za mnohá leta, a dobře
k vzdělání sloužilo, podle čehož natáž čtení a epyštoly mnohé
výklady činili, i písně na ně udělali.
Třetí, že sou mnozí pobožní muži v Jednotě přední toho
obhajovali a za lepší schvalovali, jako předně Bratr Lukáš
v listu svém, kterýž psal mistru Havlovi do Ouště leta Páně
1502, když proti tomu počal něco činiti. Item. Bratr Jan
Roh, když se již začínalo sloužiti podle víry, předpověděl,
že zase musi na to piijiti, aby podle Gteni obvyklych kazano
bylo, fikavaje, Ze ve čtení svatém víra, a u víře čtení svaté
kázáno býti má.
Čtvrté, že se z takových přisluhování spatřují mnozí užit-
kové, vzdělání u víře, v lásce a v pokoji, poněvadž všecka
celá víra všech článků v nich se káže a zvěstuje. Ačkoli tim