EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
228

[2]
jinde trpini nebývají, ale sem ucházejí) dotýče, tu o tom ta-
[3]
kový soud máme, že naše spolu s nimi stovaryšení býti nemá
[4]
a nemůže. A to z těchto příčin:

[5]
Jedno, že nemají zdravého a čistého učení, ale smíšené a
[6]
nejednomyslné.

[7]
Druhé proto, že se v Jednotu ducha víry, lásky, naděje
[8]
nevzdělávají, ale zůstávají v roztrhání.

[9]
Třetí, že v řádu sami nestojí, a kázně Kristovy zřízené
[10]
mezi sebou nemají, ani ji při lidu vykonávají.

[11]
O rubriku čtení a epištol.

[12]
Též podáno na obor kněží, (neb v předešlých sn&mich na
[13]
to vloženo bylo), jakým by způsobem služby výroční je-
[14]
dnomyslně díti se měly, podle-li čtení a epištol starodávných, či
[15]
nějaké nové snůšky; poněvadž i Bratr Johannes způsob a
[16]
formu toho pohotově .

[17]
Na čem pak se snesli, o tom sami psanou odpověď dali
[18]
v tato slova.

[19]
Bratří a oteovć v Panu mili. Na podání vaše na nás,
[20]
podle čeho by přisluhování slovem Božím diti se mělo uži-
[21]
tečně, podleli pořádku víry čili podle čtení a epištol svatých,
[22]
na to z společného našeho všech nás snešení tuto odpověď -
[23]
váme, že se nám za nejlepší vidí, aby podle čtení výročních
[24]
ty služby konány byly.

[25]
A to pro tyto příčiny :

[26]
Jedno proto, že jest to nařízení i užívání první církve
[27]
dobré a užitečné a Bratří v tom spisu o církvi položili, že
[28]
z těch trojích věci, kteréž i při římské církvi nalezli, dobré
[29]
zachovány býti mají; poněvadž jsou čisté slovo Boží.

[30]
Druhé, že to nařízení starobylé od otců našich hned s po-
[31]
čátku Jednoty bylo přijato i užíváno za mnohá leta, a dobře
[32]
k vzdělání sloužilo, podle čehož natáž čtení a epyštoly mnohé
[33]
výklady činili, i písně na udělali.

[34]
Třetí, že sou mnozí pobožní muži v Jednotě přední toho
[35]
obhajovali a za lepší schvalovali, jako předně Bratr Lukáš
[36]
v listu svém, kterýž psal mistru Havlovi do Ouště leta Páně
[37]
1502, když proti tomu počal něco činiti. Item. Bratr Jan
[38]
Roh, když se již začínalo sloužiti podle víry, předpověděl,
[39]
že zase musi na to piijiti, aby podle Gteni obvyklych kazano
[40]
bylo, fikavaje, Ze ve čtení svatém víra, a u víře čtení svaté
[41]
kázáno býti .

[42]
Čtvrté, že se z takových přisluhování spatřují mnozí užit-
[43]
kové, vzdělání u víře, v lásce a v pokoji, poněvadž všecka
[44]
celá víra všech článků v nich se káže a zvěstuje. Ačkoli tim


Text viewFacsimile