Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
et pose valere il suo esempio per autenticare la resurrectione / di Fol. 59a
Christo, et agevolare i paradossi di Paolo. Questi letioni furono
e necessarii, e sufficienti per instruire in quei primi contratti di robba
ecclesiastica tutta la posterità. Non volle in quella scuola non er-
rante a dottorarsi Viclefto. Certo se si faceva un poco piü di refles-
sione in quelle due historie adorate poteva assicurarsi in questa
verità che chiesa presente si e moderata pur assai il rigore della
chiesa primitiva, mentre i fraudafori si ammnoniscono con la scom-
munica non si precipitano con la morte.
FRANCOUZSKÝ DIALOG O HUSOVI.
O SPISECH theologickych, pokud souvisely s hnutim husitskym,
jsem pojednal již v první části práce. Zbývá ještě jedna, dosud ne-
známá práce, pocházející z druhé polovice XVII. století, jež co do
vzniku i obsahu podává dosti zajímavostí. Jest to „Rozmluva by-
valého katolíka s kalvinistickou dámou o kacířství Husově“, za-
chovaná v bohaté knihovné provencalského města Aix.
Nábožensky vzrušené ovzduší francouzské století sedmnáctého
bylo plno hádek, jež souvisely s nejrůznějšími otázkami. K nim
náležel i proces Husův a české hnutí náboženské. Rozřešení otázky
Husova procesu snažil se podati náš dialog zcela odlišně od všech
ostatních spisů toho druhu. Originalita spočívá v tom, že autor po-
tírá celou řadu spisů až do té doby ve Francii o Husovi napsa-
ných péčí protestantských theologů.
Všimneme si nejprve osoby autorovy. Byl velmi dobře obezná-
men s husovskou literaturou francouzskou, znal i norimberské vy-
dání Husových spisů. Pro bližší poznání osobnosti spisovatele při-
chází v úvahu několik míst spisku. Hned na počátku praví otevřeně,
že pastoři dámu oklamali, vědomě a úmyslně zamlčevše podrobnosti
proti nim svědčící. O Tábořích mluví jako o nejhorších lidech, jací
vůbec na světě byli. To ukazuje na katolickou povahu pisatele.
Jakýs takýs údaj poskytuje zkomolená poznámka na foliu 380. V ní
se praví, že spisovatel má opis dosud nevydaného Žižkova vojen-
ského řádu, a že ho dostal od — Balbína! Tím by se dalo sou-
diti, že se snad jedná o některého francouzského jesuitu.
Dobu sepsání lze klásti do poslední čtvrti XVII. století, nebot
anonym mluví o knize pastora Clauda ,Contre le livre de Nikolë“,
vydanou v Gravilly 1673 a v Haagu 1682. Jelikož jest to nejmladší
spis přicházející u něho v úvahu, tedy můžeme klásti jeho vznik
do doby po roce 1682.
129