EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
et pose valere il suo esempio per autenticare la resurrectione / di Fol. 59a
[2]
Christo, et agevolare i paradossi di Paolo. Questi letioni furono

[3]
e necessarii, e sufficienti per instruire in quei primi contratti di robba
[4]
ecclesiastica tutta la posterità. Non volle in quella scuola non er-

[5]
rante a dottorarsi Viclefto. Certo se si faceva un poco piü di refles-

[6]
sione in quelle due historie adorate poteva assicurarsi in questa

[7]
verità che chiesa presente si e moderata pur assai il rigore della

[8]
chiesa primitiva, mentre i fraudafori si ammnoniscono con la scom-

[9]
munica non si precipitano con la morte.

[10]
FRANCOUZSKÝ DIALOG O HUSOVI.

[11]
O SPISECH theologickych, pokud souvisely s hnutim husitskym,
[12]
jsem pojednal již v první části práce. Zbývá ještě jedna, dosud ne-
[13]
známá práce, pocházející z druhé polovice XVII. století, jež co do
[14]
vzniku i obsahu podává dosti zajímavostí. Jest to Rozmluva by-
[15]
valého katolíka s kalvinistickou dámou o kacířství Husově, za-
[16]
chovaná v bohaté knihovné provencalského města Aix.

[17]
Nábožensky vzrušené ovzduší francouzské století sedmnáctého
[18]
bylo plno hádek, jež souvisely s nejrůznějšími otázkami. K nim
[19]
náležel i proces Husův a české hnutí náboženské. Rozřešení otázky
[20]
Husova procesu snažil se podati náš dialog zcela odlišně od všech
[21]
ostatních spisů toho druhu. Originalita spočívá v tom, že autor po-
[22]
tírá celou řadu spisů do doby ve Francii o Husovi napsa-
[23]
ných péčí protestantských theologů.

[24]
Všimneme si nejprve osoby autorovy. Byl velmi dobře obezná-
[25]
men s husovskou literaturou francouzskou, znal i norimberské vy-
[26]
dání Husových spisů. Pro bližší poznání osobnosti spisovatele při-
[27]
chází v úvahu několik míst spisku. Hned na počátku praví otevřeně,
[28]
že pastoři dámu oklamali, vědomě a úmyslně zamlčevše podrobnosti
[29]
proti nim svědčící. O Tábořích mluví jako o nejhorších lidech, jací
[30]
vůbec na světě byli. To ukazuje na katolickou povahu pisatele.
[31]
Jakýs takýs údaj poskytuje zkomolená poznámka na foliu 380. V
[32]
se praví, že spisovatel opis dosud nevydaného Žižkova vojen-
[33]
ského řádu, a že ho dostal od Balbína! Tím by se dalo sou-
[34]
diti, že se snad jedná o některého francouzského jesuitu.

[35]
Dobu sepsání lze klásti do poslední čtvrti XVII. století, nebot
[36]
anonym mluví o knize pastora Clauda ,Contre le livre de Nikolë,
[37]
vydanou v Gravilly 1673 a v Haagu 1682. Jelikož jest to nejmladší
[38]
spis přicházející u něho v úvahu, tedy můžeme klásti jeho vznik
[39]
do doby po roce 1682.

[40]
129


Text viewFacsimile