EN | ES |

Facsimile view

1005


< Page >

et pose valere il suo esempio per autenticare la resurrectione / di Fol. 59a Christo, et agevolare i paradossi di Paolo. Questi letioni furono

e necessarii, e sufficienti per instruire in quei primi contratti di robba ecclesiastica tutta la posterità. Non volle in quella scuola non er-

rante a dottorarsi Viclefto. Certo se si faceva un poco piü di refles-

sione in quelle due historie adorate poteva assicurarsi in questa

verità che chiesa presente si e moderata pur assai il rigore della

chiesa primitiva, mentre i fraudafori si ammnoniscono con la scom-

munica non si precipitano con la morte.

FRANCOUZSKÝ DIALOG O HUSOVI.

O SPISECH theologickych, pokud souvisely s hnutim husitskym, jsem pojednal již v první části práce. Zbývá ještě jedna, dosud ne- známá práce, pocházející z druhé polovice XVII. století, jež co do vzniku i obsahu podává dosti zajímavostí. Jest to Rozmluva by- valého katolíka s kalvinistickou dámou o kacířství Husově, za- chovaná v bohaté knihovné provencalského města Aix.

Nábožensky vzrušené ovzduší francouzské století sedmnáctého bylo plno hádek, jež souvisely s nejrůznějšími otázkami. K nim náležel i proces Husův a české hnutí náboženské. Rozřešení otázky Husova procesu snažil se podati náš dialog zcela odlišně od všech ostatních spisů toho druhu. Originalita spočívá v tom, že autor po- tírá celou řadu spisů do doby ve Francii o Husovi napsa- ných péčí protestantských theologů.

Všimneme si nejprve osoby autorovy. Byl velmi dobře obezná- men s husovskou literaturou francouzskou, znal i norimberské vy- dání Husových spisů. Pro bližší poznání osobnosti spisovatele při- chází v úvahu několik míst spisku. Hned na počátku praví otevřeně, že pastoři dámu oklamali, vědomě a úmyslně zamlčevše podrobnosti proti nim svědčící. O Tábořích mluví jako o nejhorších lidech, jací vůbec na světě byli. To ukazuje na katolickou povahu pisatele. Jakýs takýs údaj poskytuje zkomolená poznámka na foliu 380. V se praví, že spisovatel opis dosud nevydaného Žižkova vojen- ského řádu, a že ho dostal od Balbína! Tím by se dalo sou- diti, že se snad jedná o některého francouzského jesuitu.

Dobu sepsání lze klásti do poslední čtvrti XVII. století, nebot anonym mluví o knize pastora Clauda ,Contre le livre de Nikolë, vydanou v Gravilly 1673 a v Haagu 1682. Jelikož jest to nejmladší spis přicházející u něho v úvahu, tedy můžeme klásti jeho vznik do doby po roce 1682.

129



Text viewManuscript line view