EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

342 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

ostříhali přikázání apoštoluov a starších. A opét 16.: ,Cum pertransirent civitates, tradebant eis custodire dogmata, quae erant decreta ab apostolis et senioribus, qui erant Jerosolymis^. I nebudiz tobé divno, Ze sou fíkali mandamus, neb se toho dočtli v zákoně božím.

V duovodu o oběti přesvaté těla a krve Pána spasitele zamítáš mi Cypriana svatého a Crysostoma, i tu antiphonu: Sacerdos in aeternum oc panem et vinum, obtulit, pravíS byti scestnû, že Kristus pán non obtulit panem et vinum, ani Melchi- sedech, neż že jest vynesl Abrahamovi potravu chléb a vino, a że doktoruom svatym věřiti nechceš, než bych písmem svatým doved, že prijmeš. Véak propheta po- věděl Psalm. c. IX. o Kristu Pánu: Tu es sacerdos in aeternum secundum ordinem Melchisedech. Jaký jest ordo Melchisedech aneb kněžství jaká oběť jiná, kromě chleba, vína? Že Kristus secundum eius ordinem sacerdos in aeternum est, jinymt písmem svatým dovésti nechci, než jako prvé ještě při tom stojím, a těch svatých potupiti (leč co hodného a pravého na dokážeš, že jim nesluší věřiti) nechci, ale s nimi chci umříti raději, než s Lutherem učítelem tvým živ býti, leč bych se také zbláznil. Ale zachováť pán Buoh. Přived si mi Augustinum, že ad Jeronymum píše: Ego solum eis libris, gui canonici dicuntur, eum deferre honorem didici, ut neminem eorum scriptorem errasse firmiter credam; proč pak nevěříš S. Cypriano, Crysostomo, vSak eorum libri apud nos canonici dicuntur, a pravíš, že není bezpečné ve všem je bráti. Ó bych byl na jich místě, byl bych sebú bezpečen. Kristus pán M. 18. a svatý Pavel 2. Corinth. 13. déjí: ,In ore duorum vel trium testium stabit omne verum^. sem tobě svědky dva hodná a svatá, Cyprianum, Crysostomum de oblatione postavil, a ještěť třetieho muže dobrého svaté paměti mistra Jana Husi k nim přistavuji, aby vzdy podlé řeči Páně bylo pravé svědectví. V decalogu svým na to přikázání boží: Memento, ut diem sabbati sanctifices,* cap. 39. dotýkaje, že obětovánie beránka bylo jest přikázání boží, takto : Již jest minula figura, neb již Krista živého obětujem. Již máš, hle, tři svědky, neb jim uvěř, aneb na doveď, proč není jim hodno věřiti.

Divím se, že svatým věřiti nechceš, a což ty mluvíš, chceš, aby tomu věřeno bylo, a sám doktory svatými mně dovozuješ, a což jimi tobě dovozuji, zamítáš. Tak by byl stokrát křiv, když mee svědky zavržeš, budeš práv! Znamenaj, co činíš, doktory svaté mi zamítáš a v psaní svým prvním proti vystavování těla božieho do- vodil si mi sexterny a špurtami nějakého Jeremiáše, ježto nevím, co je byl! Tos ty, hle, již sám z toho čtení napsaného v sobě duchem božím na sexterník sešel, že již snad i pikharty budeš mi dovozovati, a svaté zavržeš. Kdyby směl, radši by mi ne- šlechetným klamařem dovodil, jako Lutherem, než doktory svatými. Neb ho vychva- luješ, a o jeho Slechetnosti v prvním listu napsalt sem, která na oko od ného vidína jest. Ty takovým věř, jať nechci. Ó kdyby při svatým Cyprianovi, Crysostomovi



Text viewManuscript line view