cs-cac-train-s37w

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

indexsentence 7 - 17 < sentence 18 - 28 > sentence 29 - 39

Lidé v mohutném víru událostí, které dobrovolně i nedobrovolně spoluvytvářejí, hledají pochopitelně především sebe samé, svou autentičnost a identitu, pátrají po nejhlubším smyslu své existence a práce, po jistotách, které by této existenci a práci daly uspokojivý pozitivní obsah, které by je učinily spokojenými a šťastnými. A to nejen tam, na druhé straně barikády. Otázku člověka a lidskosti vyzvedáváme, vědomi si její důležitosti, také my v socialistickém světě, kteří se hlásíme k revolučnímu Marxovu učení. Neboť marxismus není, jak by rádi namluvili lidem jeho pomlouvači, pouze ekonomická doktrína, která by eventuálně nabyla určité ceny, pokud jsou vůbec ochotni přiznávat nějaké klady, doplněním o filozofii člověka, o filozofickou antropologii. Je, i když klade, a správně, důraz na určující úlohu ekonomiky ve společenském vývoji, také filozofickou teorií, jejímž jádrem je hluboký humanismus, aktivní a optimistický, obdařený mohutnou inspirující silou, a tím ostře kontrastující s jakýmkoliv dějinným fatalismem, který buržoazní ideologové houževnatě, ale marně usilují připsat na vrub Marxovi. Jako takový se marxismus zrodil a tento svůj charakter si důsledně podržuje, nesmiřitelný svou podstatou k jakýmkoliv antihumanistickým deformacím, které, jak ukazuje v posledních letech boj s kultem osobnosti a s jeho důsledky, odstraňuje nemilosrdně, byť očistný řez pronikal sebehlouběji do vlastního těla. Právě období boje proti kultu osobnosti a jeho důsledkům, kdy v mezinárodním komunistickém hnutí byl obnoven tvořivý duch marxismu, kdy vznikl morální kodex budovatele komunismu obsažený v novém programu Komunistické strany Sovětského svazu přijatém na jejím # sjezdu, kdy byl zjednán respekt leninským zásadám politiky mírového soužití mezi státy s rozdílným politickým a hospodářským zřízením, dokumentuje nejpřesvědčivěji, že v marxismu jde o člověka na prvním místě a že skutečným marxistům nic neleží na srdci tak jako jeho blaho. Bude však třeba, aby marxistická filozofie dále rozpracovávala problémy humanismu, a to mnohem systematičtěji i intenzívněji než dosud, přestože v poslední době tyto problémy poutají k sobě pozornost stále většího počtu pracovníků a objevila se řada publikací, které svědčí o snaze urychleně se vyrovnat s mezerami v řešení této problematiky. Vyžaduje to nejen účinnější boj proti různým, často velmi subtilním a rafinovaným, a tím ovšem záludnějším pomluvám marxismu osočujícím Marxovo učení z nehumánnosti a účinnější kritiku různých buržoazních teorií a koncepcí humanismu schopnou jemněji diferencovat mezi názory jednotlivých buržoazních ideologů, ale především intenzivnější řešení otázek a plnění úkolů spojených s dalším rozvojem socialismu. Teoretické rozpracování problematiky humanismu totiž umožní komplexnější a všestrannější přístup k těmto otázkám a úkolům, usnadní vyvarovat se škodlivých jednostranností a nedomyšleností, vytvoří předpoklady pro citlivější řízení společenských procesů a činnosti lidí na všech úsecích. Objeví namnoze nové souvislosti, které zatím naší pozornosti unikaly, odhalí význam životních komponent, s kterými jsme dostatečně nepočítali, a dovolí hlouběji proniknout ke kořenům rozporů, které musíme na cestě vpřed překonávat.

Download XMLDownload textSentence viewDependency trees