cs-cac-train-s37w
Universal Dependencies - Czech - CAC
Language | Czech |
---|
Project | CAC |
---|
Corpus Part | train |
---|
Annotation | Hladká, Barbora; Zeman, Daniel |
---|
View options
Text: - Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Lidé v mohutném víru událostí, které dobrovolně i nedobrovolně spoluvytvářejí, hledají pochopitelně především sebe samé, svou autentičnost a identitu, pátrají po nejhlubším smyslu své existence a práce, po jistotách, které by této existenci a práci daly uspokojivý pozitivní obsah, které by je učinily spokojenými a šťastnými. A to nejen tam, na druhé straně barikády. Otázku člověka a lidskosti vyzvedáváme, vědomi si její důležitosti, také my v socialistickém světě, kteří se hlásíme k revolučnímu Marxovu učení. Neboť marxismus není, jak by rádi namluvili lidem jeho pomlouvači, pouze ekonomická doktrína, která by eventuálně nabyla určité ceny, pokud jsou vůbec ochotni přiznávat jí nějaké klady, doplněním o filozofii člověka, o filozofickou antropologii. Je, i když klade, a správně, důraz na určující úlohu ekonomiky ve společenském vývoji, také filozofickou teorií, jejímž jádrem je hluboký humanismus, aktivní a optimistický, obdařený mohutnou inspirující silou, a už tím ostře kontrastující s jakýmkoliv dějinným fatalismem, který buržoazní ideologové houževnatě, ale marně usilují připsat na vrub Marxovi. Jako takový se marxismus zrodil a tento svůj charakter si důsledně podržuje, nesmiřitelný svou podstatou k jakýmkoliv antihumanistickým deformacím, které, jak ukazuje v posledních letech boj s kultem osobnosti a s jeho důsledky, odstraňuje nemilosrdně, byť očistný řez pronikal sebehlouběji do vlastního těla. Právě období boje proti kultu osobnosti a jeho důsledkům, kdy v mezinárodním komunistickém hnutí byl obnoven tvořivý duch marxismu, kdy vznikl morální kodex budovatele komunismu obsažený v novém programu Komunistické strany Sovětského svazu přijatém na jejím # sjezdu, kdy byl zjednán respekt leninským zásadám politiky mírového soužití mezi státy s rozdílným politickým a hospodářským zřízením, dokumentuje nejpřesvědčivěji, že v marxismu jde o člověka na prvním místě a že skutečným marxistům nic neleží na srdci tak jako jeho blaho. Bude však třeba, aby marxistická filozofie dále rozpracovávala problémy humanismu, a to mnohem systematičtěji i intenzívněji než dosud, přestože v poslední době tyto problémy poutají k sobě pozornost stále většího počtu pracovníků a objevila se řada publikací, které svědčí o snaze urychleně se vyrovnat s mezerami v řešení této problematiky. Vyžaduje to nejen účinnější boj proti různým, často velmi subtilním a rafinovaným, a tím ovšem záludnějším pomluvám marxismu osočujícím Marxovo učení z nehumánnosti a účinnější kritiku různých buržoazních teorií a koncepcí humanismu schopnou jemněji diferencovat mezi názory jednotlivých buržoazních ideologů, ale především intenzivnější řešení otázek a plnění úkolů spojených s dalším rozvojem socialismu. Teoretické rozpracování problematiky humanismu totiž umožní komplexnější a všestrannější přístup k těmto otázkám a úkolům, usnadní vyvarovat se škodlivých jednostranností a nedomyšleností, vytvoří předpoklady pro citlivější řízení společenských procesů a činnosti lidí na všech úsecích. Objeví namnoze nové souvislosti, které zatím naší pozornosti unikaly, odhalí význam životních komponent, s kterými jsme dostatečně nepočítali, a dovolí hlouběji proniknout ke kořenům rozporů, které musíme na cestě vpřed překonávat.
Download XML • Download text
• Sentence view • Dependency trees