cs-cac-train-s37w

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

indexsentence 18 - 28 < sentence 29 - 39 > sentence 40 - 50

Skromným příspěvkem k dalšímu teoretickému rozpracování problematiky humanismu v marxismu chce být i tato studie, i když by se snad mohlo zdát, že je příliš zaměřena do minulosti a současným otázkám, které mají filozofičtí pracovníci zkoumat, věnuje poměrně málo místa. Její převážná část se sice zabývá problematikou humanismu v předmarxistické filozofii, avšak jen proto, aby se pokusila hlouběji postihnout a objasnit humanistickou problematiku v marxismu v našich konkrétních podmínkách, kde vedle zvláštností ekonomického, sociálního a politického vývoje, daných celou předcházející českou historií, působily a dosud působí, a to nikoliv snad pouze negativně, také zvláštnosti naší filozofické tradice. Soudíme, že je to v plném souladu s marxistickou metodologií, požadující zkoumat nejen poslední nejrozvinutější podobu kteréhokoliv jevu, ale také jeho vznik a vývoj, a že by bylo naopak nedostatkem, kdybychom použili onu metodu početných publikací, které pojednávají o marxistické filozofii tak, jako by se rozvíjela v jakémsi ryze abstraktním čase a prostoru, mimo svérázné prostředí jednotlivých národních kultur s jejich svéráznou historií, a tím, jakkoliv bezděčně, vlastně oslabují a snižují internacionální charakter a význam marxismu. Marxistická metodologie spočívá nikoliv v prosté, ale dialektické negaci filozofických hodnot národních kultur, v integraci všeho kladného, co tyto kultury ve filozofii vytvořily a vnesly do pokladnice lidstva. Užitečnost zkoumání problematiky humanismu v marxismu na širokém historickém pozadí naší filozofické tradice spatřujeme mimo jiné i v tom, že to napomáhá utvářeti bytostnější vztah k socialistické skutečnosti, neboť ideje marxistického socialistického humanismu zde plastičtěji vystupují jako pokračování toho nejlepšího, k čemu dospěli největší představitelé národní kultury v minulosti, ovšem na kvalitativně vyšším stupni. Ani tento aspekt, který tolik zdůrazňoval zejména Zdeněk Nejedlý, není správné ztrácet ze zřetele, je naopak třeba náležitě jej vyzvednout, protože nám nejde a nemůže jít jen o akademickou stránku věci, ale na prvním místě o praktický dosah a smysl teoretické práce, která odtržena od praktickospolečenských úkolů pozbývá ceny. Tak budiž nám dovoleno vyslovit toto mínění, určité nedostatky studie, a ona nepochybně nedostatky , mohou se koneckonců projevit jako její přednosti. To však již ponecháváme posouzení jiných. Vyslovně bychom chtěli ještě znovu podotknout, že práci považujeme pouze za skromný příspěvek k rozpracování aktuální problematiky humanismu v marxismu, nikoliv za její vyčerpávající systematické řešení, které ani nemůže být dílem jednotlivce. Jako metodu výkladu jsme zvolili, vědomí si toho, že možností je více, metodu historickou, chronologický postup sledující v reprezentativním výběru řešení otázek humanismu v naší filozofii od nejstaršího období, jakmile je můžeme začít sledovat, po současnost. Máme za to, že na historické osnově lze nejlépe ukázat právě onen mimořádně důležitý moment sepětí hlavní vývojové linie české filozofie předmarxistické s její marxistickou etapou a přesvědčivě osvětlit, že marxistický humanismus je pokračováním toho nejlepšího, co ze sebe vydala naše národní kultura, dovršením nejhodnotnější části našeho kulturního dědictví.

Download XMLDownload textSentence viewDependency trees