ps2013-059-01-001-001.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin)
Druhý velmi diskutovaný bod je takzvané odstranění přiměřenosti zásahů Ministerstva vnitra do soukromí cizince . Když ho přeložím velmi krátce , tak on zní vcelku logicky . Je to zhruba o tom , že když cizinec , který se zdržuje na území České republiky , spáchá trestný čin , bude automaticky ukončen jeho pobyt . Dodneška tomu bylo tak , že ten pobyt mohl být ukončen , ale muselo se sledovat , jestli ten zásah , řekněme toto ukončení pobytu , není nepřiměřený zásah do jeho soukromí , do jeho rodinných poměrů . Jak říkám , zní to vcelku logicky . Někdo chce u nás žít , nerespektuje naše právo , spáchá trestný čin , tak ať jde . Ale to je trošku zjednodušené . Zamyslete se prosím nad tím , co všechno v České republice může být trestným činem . Vzpomeňte si na stříkání tykadel na billboardu - trestný čin . Být ten člověk cizinec , vyhostili bychom ho . Z poslední doby , natáčení jiného člověka , který sprejoval cosi na zeď - trestný čin . Nakreslení siluety člověka při demonstraci na chodníku - trestný čin . Nedávno se dokonce projednával případ , kdy jako trestný čin bylo hodnoceno , když člověk vystrčil holý zadek na projíždějící vojenský konvoj .
Zkrátka trestný čin můžete spáchat velmi jednoduše a je otázkou , jestli automaticky takovým lidem ukončovat pobyt je přiměřený trest .
Je to opravdu o situaci , kdy můžete mít člověka , který sem přišel jako dítě , vystudoval tady , umí plynule česky , má tady rodinu , má tady práci , má tady přítelkyni a nemusí udělat nějakou z takových bizarností , o kterých jsem mluvil , ale může fakt udělat hloupost . Dá si pivo , sedne za volant , nabourá sousedovi do plotu . A my ho automaticky pošleme zpátky do země , kde už nikoho nemá , nikoho nezná , můžeme ho dokonce poslat třeba v případě Ukrajiny do země , kde je válečný konflikt . Za co by jiný občan České republiky dostal napomenutí ty , ty , ty , za to uložíme tomu cizinci tak zásadní trest .
Je důležité říci , že když někdo spáchá trestný čin , posuzuje to soud , ukládá mu trest , tak v případě , že je to cizinec , tak už soud vždycky zvažuje , zda mu náhodou neuloží trest vyhoštění , protože soud posuzuje opravdu nejenom vinu , ale posuzuje také trest . A pokud shledá , že trest vyhoštění by byl přiměřený , tak mu ho uloží .
Stejně tak Ministerstvo vnitra v případě , že posuzuje nějakou žádost třeba o prodloužení pobytu cizince , který spáchal trestný čin , na základě toho , že ten člověk spáchal trestný čin , mu může pobyt neprodloužit nebo ukončit , ale doteď muselo zkoumat , zda takový zásah a takový trest by byl přiměřený všem okolnostem . Teď nemusí . Hned několik evropských předpisů , hned několik mezinárodních smluv říká opakovaně , že zkoumání přiměřenosti zásahu státní správy do soukromí cizince je jedním ze základních práv . A my ho tu přímo flagrantně porušujeme .
Třetí věc , kterou chci zmínit , která v současném návrhu je , je povinnost soudu ukončit řízení o propuštění ze zadržení nebo žalobu proti zadržení v případě , že do rozhodnutí soudu byl ten cizinec propuštěn . Jinými slovy situace , kdy zadržený cizinec podá žalobu proti svému zadržení , a než rozhodne soud , tak on je propuštěn . Zase byste si mohli říci - ano , to je zkrácení , usnadnění a odlehčení soudní praxi , vždyť přece o co jiného mu šlo , než aby byl propuštěn . Je propuštěn , tak proč bychom v tom řízení měli pokračovat ? Jenže ono to rozhodnutí , resp . to , že nemůže dosáhnout rozhodnutí o tom , jestli jeho zadržení bylo zákonné , či nikoliv , má další následky . Pokud nikdo nerozhodne o tom , jestli to zadržení bylo zákonné , či nikoliv , ten cizinec se nemůže domáhat případné náhrady škody , ta je podmíněna výrokem soudu o nezákonnosti přístupu . A mimo jiné třeba taková drobnost - musí si tu detenci , to zadržení , ty náklady , zaplatit . To je prostě odejmutí práva na soudní přezkum jako hrom .
Vžijte se do situace , že budete mít někde krátkodobou práci , já nevím , v Japonsku , v Koreji , tam vás bez udání důvodu nebo z nějakého malicherného důvodu zadrží , budete několik týdnů v detenci , vy si podáte žalobu proti tomu zadržení , po několika týdnech vás pustí a řeknou vám : Tak , a to je všechno . Teď nemáte právo zkoumat , jestli jsme vás zadrželi oprávněně , nemáte právo žádat jakoukoli náhradu škody , zaplaťte nám náklady , které jsme s vámi měli , že jsme vás zadrželi , a běžte pryč . To je přece něco tak flagrantního , v rozporu se základními právy , se základními právními principy , a dovolím si tvrdit , že i s Listinou základních práv a svobod , protože právo na soudní ochranu je tady naprosto zásadním způsobem porušeno .
A zase bych se mohl ptát , jak takovéto ustanovení , to , že vyřadíme z nějaké věci soudy , přispěje ke zvýšení bezpečnosti České republiky .
Poslední příklad , který chci zmínit , je nově stanovená povinnost cizince vycestovat pro jakékoli , byť jen formální pochybení při vstupu nebo pobytu na území České republiky . Řeknu vám to na konkrétním příkladu . V České republice byl singapurský student , studoval tady filmové vědy , během studia se seznámil s Češkou , zamiloval se , vzal si ji . Ale nějak nepožádal včas o změnu důvodu pobytu ze studijního na sloučení rodiny . Pobyt , kdy tady byl za účelem studia , mu vypršel a on chce požádat o pobyt nový . Podle současné právní úpravy by to mohl udělat na území České republiky , Ministerstvo vnitra by to posoudilo , buď by mu vyhovělo , on by tu zůstal , nebo by mu nevyhovělo a on by se musel vrátit . Podle nové úpravy , kterou máte na stole , už takovou možnost nemá . Musí se automaticky vrátit zpátky do Singapuru a tam požádat o všechno znovu a čekat na vyřízení , bez ohledu na to , že tady má třeba rodinu , že tady může mít těhotnou manželku , cokoli .
Víte , co je paradox ? Že tato povinnost je mu uložena jenom v případě , že má za manželku Češku . Kdyby měl za manželku Němku trvale usazenou v České republice , tak se mu to stát nemůže , protože právě proti takovým excesům je chráněn evropským právem . To znamená , že z mého pohledu je to ne trošku , ale dost diskriminace českých občanů , kteří mají tu drzost si vzít cizince za muže nebo za ženu .
A zase stejná otázka . Jak tohle opatření posiluje bezpečnost České republiky ?
Už se chýlím k závěru . Z mého pohledu tedy před vámi leží zákon , který nezvyšuje bezpečnost České republiky . Je to pouze zákon , který má usnadňovat práci úředníkům Ministerstva vnitra . Je složité odůvodňovat přiměřenost zásahu Ministerstva vnitra do soukromí cizince ? Tak tu povinnost zrušíme . Prohrává ministerstvo třetinu žalob proti zadržení cizince ? Tak ty žaloby zrušíme . Koneckonců z dílny Ministerstva vnitra je i návrh , aby proti některým jeho rozhodnutím nebyl soudní přezkum vůbec povolen , který vámi naštěstí nebyl schválen .
Tento návrh zákona z mého pohledu a z pohledu Senátu vznikl neférovým legislativním procesem , zákon je v rozporu s usnesením vlády , s kterým byl předložen , zákon je rozporný s našimi mezinárodními závazky , jak se oficiálně k tomu vyjádřilo Ministerstvo spravedlnosti . Zákon , proti kterému brojí řada organizací , nejenom Výbor pro ochranu práv cizinců , jak byste očekávali , ale i Česká advokátní komora , Hospodářská komora a řada dalších institucí .
Cizinecký zákon se novelizuje velmi často , až několikrát ročně . Už teď je v legislativním procesu další novela . Prosím tedy , nic se nestane a nic neztratíme tím , když tento návrh , který se vyloženě nepovedl , bude zamítnut a to dobré , co v něm je , bude zapracováno do nové novely , která se v této chvíli již připravuje .
Děkuji za vaši pozornost .
Download XML • Download text