ps2017-035-11-006-211.u1.p1.s1
211 . ps2017-035-11-006-211.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o realitním zprostředkování a o změně zákona č . 455 / 1991 Sb . , o živnostenském podnikání ( živnostenský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů ( zákon o realitním zprostředkování ) / sněmovní tisk 391 / - třetí čtení ps2017-035-11-006-211.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a zpravodaj garančního výboru , kterým byl hospodářský výbor , poslanec Patrik Nacher . ps2017-035-11-006-211.u1.p2.s2
Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 391 / 7 , který byl doručen dne 18 . října 2019 . ps2017-035-11-006-211.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 391 / 8 . ps2017-035-11-006-211.u1.p3.s1
Nyní se táži navrhovatelky , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-035-11-006-211.u1.p3.s2
Paní ministryně ? ps2017-035-11-006-211.u1.p3.s3
Ano , máte , tak prosím , máte slovo . ps2017-035-11-006-211.u2.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , a panu předsedajícímu děkuji za slovo . ps2017-035-11-006-211.u2.p1.s2
Dovolte , abych krátce uvedla ještě jednou zákon o realitním zprostředkování , a to po jeho projednání ve druhém čtení a po projednání v garančním hospodářském výboru a ústavně - právním výboru . ps2017-035-11-006-211.u2.p1.s3
Oba výbory doporučily zákon ke schválení a projednaly některé pozměňovací návrhy . ps2017-035-11-006-211.u2.p1.s4
Pro ty kolegy , co nejsou členy výborů , uvedu pro přehled , že pozměňovací návrhy lze rozdělit zhruba do čtyř okruhů . ps2017-035-11-006-211.u2.p2.s1
Za prvé jsou to pozměňovací návrhy , které se týkají problematiky úschov peněžních prostředků u realitního zprostředkovatele . ps2017-035-11-006-211.u2.p3.s1
Za druhé pozměňovací návrhy , které se týkají problematiky povinné kvalifikace . ps2017-035-11-006-211.u2.p4.s1
Za třetí pozměňovací návrhy , které se týkají problematiky povinného pojištění . ps2017-035-11-006-211.u2.p5.s1
Za čtvrté pozměňovací návrhy , které se týkají problematiky některých ustanovení týkajících se náležitostí smluv o realitním zprostředkování , povinností realitního zprostředkovatele a jeho bezúhonnosti . ps2017-035-11-006-211.u2.p6.s1
Zákon by měl vést zejména k tomu , aby se stávající podnikatelé rozhodli , zda budou tuto profesi brát vážně a věnovat se jí s požadovanou erudicí , či zda budou muset rezignovat na příležitostný výdělek , ke kterému se doposud mohli dobrat bez patřičné kvalifikace . ps2017-035-11-006-211.u2.p7.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , já bych z tohoto místa velmi ráda poděkovala všem těm , kteří se zákonu individuálně věnovali a přednesli své náměty , a to bez ohledu na to , zda budou přijaty . ps2017-035-11-006-211.u2.p7.s2
Nabyla jsem z toho přesvědčení , že návrh zákona jako celek získá podporu Sněmovny . ps2017-035-11-006-211.u2.p7.s3
A samozřejmě i naše dnešní jednání reaguje na přelomový verdikt , který byl ze včerejška z verdiktu Krajského soudu v Brně , který vlastně ve svém verdiktu říká , že realitní makléři odpovídají za přesnost poskytovaných informací o nemovitostech . ps2017-035-11-006-211.u2.p7.s4
Nelze na ně pohlížet jen jako na správce databáze , ale jako na profesionální partnery při pořizování nemovitostí , a s tím se nutně pojí i vyšší nárok . ps2017-035-11-006-211.u2.p8.s1
Samozřejmě soud se zabýval i tím , že tato odborná profese doposud nemá svůj platný zákon a musí soud rozhodovat podle zákona o ochraně spotřebitele . ps2017-035-11-006-211.u2.p8.s2
Já věřím tomu , že skutečně i samy realitní společnosti navrhují , abychom tento zákon přijali , samy odborné společnosti chtějí , aby měly svůj zákon , aby měly pravidla , podle kterých se mohou pohybovat . ps2017-035-11-006-211.u2.p8.s3
Děkuji . ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s1
Tak . ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s2
Nyní otvírám rozpravu . ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s3
Přejete si také vystoupit ? ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s4
Tak ještě tedy vystoupí zpravodaj . ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s5
Prosím , před rozpravou . ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s1
Já děkuji za slovo . ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s2
Tak jsme ve třetím čtení tohoto zákona . ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s3
Nebudu opakovat to , co tady řekla paní ministryně . ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s4
Pouze zopakuji nebo připomenu to , že se tady bavíme o věci , která tady někde poletovala minimálně osm let . ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s5
Že je tady shoda na tom , že nějaká určitá míra regulace ne nepodobná tomu , co jsme zažívali v minulých letech v oblasti finančních poradců , je zapotřebí . ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s6
A také já bych si dovolil rozdělit ty pozměňovací návrhy , tak jak byly , do tří skupin , a to , co mění , a to , co vymezuje tento zákon , do čtyř . ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s1
Nejčastější pozměňovací návrhy se týkaly tématu úschov , pojištění a vzdělávání , to znamená kvalifikace . ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s2
Pokud jde o to , co má tato norma řešit , tak je to nejenom právě řešení tématu úschov , pojištění toho samotného obchodu a kvalifikace , to znamená , aby ten spotřebitel měl nějakou jistotu , že mluví s někým , kdo tomu trochu rozumí a komu může důvěřovat . ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s3
Ale bavíme se tady i o něčem , na co si nejčastěji stěžovali spotřebitelé , a to je řešení provize . ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s4
I toto řeší tato norma . ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s5
To znamená , všechny ty negativní zkušenosti , které v oblasti provize , exkluzivity , zálohy a podobně , tak i toto tato norma řeší . ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s6
Za sebe si myslím , že kultivuje a bude kultivovat ten realitní trh . ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s7
A znovu připomínám , že se tady bavíme o v uvozovkách definování nějakých pravidel , já to nechci ani nazývat jako regulace , v oblastech , kde spotřebitelé k tomu obchodu přistupují párkrát za život . ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s8
To znamená , že tady není možné argumentovat tím , že by si to mohl někde nastudovat , natrénovat a podobně , protože to prostě je pro drtivou většinu neopakující se záležitost . ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s1
Jak již bylo řečeno , zákon byl projednán v ústavně - právním výboru , v hospodářském výboru . ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s2
Tam byla schválena nějaká procedura . ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s3
Je tady jeden návrh na zamítnutí . ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s4
A já dopředu avizuji , že tady máme i tři legislativně technické návrhy , takže potom poprosím o pozornost a o rozhodnutí ctěné Sněmovny , jestli budou tyto návrhy připuštěny , či nikoliv . ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s5
A poté navrhnu i způsob , jak se vypořádáme s tím hlasováním , protože některé ty návrhy , jak jsem řekl , týkající se zejména tedy úschov , pojištění a kvalifikace , tím , že byly duplicitně , tedy triplicitně , tak jsou potom nehlasovatelné v případě , že přijmeme stanovisko při tom prvním hlasování . ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s6
Já vám děkuji za pozornost . ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s1
Tak děkuji . ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s2
A nyní s přednostním právem se přihlásil pan místopředseda Okamura . ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s3
Jinak tedy jsme již v rozpravě . ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s4
Prosím . ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s5
Ano , rozprava je otevřena , prosím , máte slovo , pane místopředsedo . ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s1
Vážené dámy a pánové . ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s2
Máme tady zákon o realitním zprostředkování . ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s3
A je docela únavné dokola pořád opakovat vládě , že každá změna , která přináší do podnikatelského sektoru byrokracii a náklady navíc , je špatná . ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s4
Nějak nerozumím tomu , proč tomu nerozumějí předkladatelé z řad vlády hnutí ANO , ČSSD a KSČM . ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s5
Takové návrhy , obvykle podané pod bohulibými hesly jako třeba boj s alkoholem nebo tady zkvalitnění služeb , za sebou vždy skrývají něco jiného . ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s6
Je to obvykle získání nějaké výhody , buď přínos pro státní rozpočet , to je další zdanění slušných a pracujících lidí , nebo v případě tohoto realitního zákona jde o to omezit konkurenci na trhu nejrůznějšími byrokratickými omezeními a část peněz přelít jinému sektoru . ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s7
V tomto případě pojišťovnám za povinné pojištění makléřů a také notářům , advokátům a bankám , kteří mají mít výhradní právo na úschovy podle tohoto návrhu zákona . ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s8
Přitom každý už asi někdy četl o advokátech , nebo dokonce exekutorech , kteří zpronevěřili svěřené peníze . ps2017-035-11-006-211.u6.p2.s1
Takže tento vládní návrh nemá logiku , jelikož kdybychom takto měli systémově uvažovat , tak by se podle této vládní logiky asi měly sebrat svěřené peníze například bankám , protože sem tam nějaká zkrachovala , přičemž podle vládní logiky by asi měla mít peníze jen Česká národní banka nebo přímo vláda . ps2017-035-11-006-211.u6.p2.s2
Asi každý uzná , že to je hloupost . ps2017-035-11-006-211.u6.p2.s3
Jen proto , že nějaké procento advokátů selže , krade , podvádí , neplní své povinnosti , nezatratíme přece všechny . ps2017-035-11-006-211.u6.p2.s4
Proč tahle vláda ostrakizuje realitní makléře , kteří mimochodem mají skutečně méně skandálů a podvodů než právě třeba právníci ? ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s1
Proč o tom mluvím ? ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s2
My v SPD bojujeme za to , aby se lidé měli lépe , ale vláda hnutí ANO , ČSSD a KSČM místo toho , aby lidem život zlevňovala , tak ho na každém kroku zdražuje a komplikuje . ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s3
My v SPD chceme , aby lidé měli dostupné bydlení . ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s4
Tak proč vláda na každém kroku bydlení zdražuje , a to od stavebních řízení přes stavby až po konečný prodej ? ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s5
Řeknete si , vyšší daně z prodeje kvůli změnám odhadu nejsou nic . ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s6
Pár tisíc za vklad do katastru nikoho nezabije . ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s7
Pár tisícovek navíc za úschovy a další byrokracie také nikoho nezabije . ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s8
Jenže opak je pravdou . ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s9
Tisíce takových maličkostí jsou v součtu obrovské břemeno , které náš trh , naše občany a naši ekonomiku likvidují . ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s10
V součtu máme jedny z nejvyšších daní v Evropě . ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s11
A přesto to evidentně nestačí , jelikož tento týden si tady vláda protlačila daňový balíček , kdy znovu zvyšuje daně slušným , řádným a pracujícím občanům České republiky . ps2017-035-11-006-211.u6.p4.s1
V této souvislosti , protože mluvíme o zákonu o realitním zprostředkování , bych rád zdůraznil , že tento týden vláda zvýšila poplatek za vklad do katastru nemovitostí z 1 000 na 2 000 korun . ps2017-035-11-006-211.u6.p4.s2
To je politika této vlády . ps2017-035-11-006-211.u6.p5.s1
Dále máme rekordně dlouhá stavební řízení , přičemž bych zdůraznil , že koalice hnutí ANO a ČSSD , v minulém volebním období ještě navíc KDU - ČSL , dnes za podpory KSČM , je už u vlády šest let a stav se vůbec nezlepšuje , naopak se zhoršuje . ps2017-035-11-006-211.u6.p6.s1
Máme také obrovskou nadprůměrnou byrokracii všude a k tomu naprosto nesmyslná byrokratická nelogická omezení . ps2017-035-11-006-211.u6.p6.s2
V této souvislosti jsem rád , že právě dnes prošel ve Sněmovně zákon na digitalizaci státní správy , jehož je SPD také spolupředkladatelem , protože moderní digitalizovaný stát je cílem hnutí SPD . ps2017-035-11-006-211.u6.p7.s1
Jen malou poznámku k pozměňovacímu návrhu paní Válkové z hnutí ANO a pana Feriho z TOP 09 , kteří navrhují ještě do party k notářům a advokátům v právu na úschovu přibrat exekutory . ps2017-035-11-006-211.u6.p7.s2
Co na to říci ? ps2017-035-11-006-211.u6.p7.s3
Chtěli tak zřejmě naplnit heslo kam nemůže čert , nastrčí exekutora . ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s1
Dámy a pánové , prosím , uvažujme vždy v kontextu , v souvislostech a řekněme si - pomůže tento zákon občanovi ? ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s2
Odpovědnost za škody máme každý , a pokud tady budou fungovat soudy a spravedlnost , tak se občané nemusí ničeho obávat a při selhání jednotlivce mají právo na náhradu škod . ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s3
Jiná věc je , že právě vymahatelnost práva a spravedlnosti u nás nefunguje . ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s4
A vláda se tady místo příčiny snaží řešit okrajově následky . ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s5
Proto hnutí SPD nemůže být pro tento zákon . ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s6
Děkuji za pozornost . ps2017-035-11-006-211.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-035-11-006-211.u7.p1.s2
Nyní se mi s přednostním právem přihlásila paní ministryně Dostálová , poté pan poslanec Nacher . ps2017-035-11-006-211.u7.p1.s3
Prosím . ps2017-035-11-006-211.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-035-11-006-211.u8.p1.s2
Slyšeli jsme tady spoustu slov , která se ale úplně netýkají realitního zákona . ps2017-035-11-006-211.u8.p1.s3
Takže já si myslím , že stavební řízení řešíme včetně digitalizace a že to je krok správným směrem . ps2017-035-11-006-211.u8.p2.s1
Dovolte mi ale vrátit se k návrhu zákona . ps2017-035-11-006-211.u8.p2.s2
Já bych chtěla jenom zdůraznit , že po zákonu volá sama odborná veřejnost . ps2017-035-11-006-211.u8.p2.s3
To znamená , není to žádná svévole někoho , skutečně se to tady léta připravuje a bylo to velmi pečlivě debatováno právě s odbornou veřejností , tak aby došlo k vyváženému kompromisu mezi kultivací podnikatelského prostředí a ochranou spotřebitele .