ps2017-035-02-014-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-035-02-014-006.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o realitním zprostředkování a o změně zákona č . 455 / 1991 Sb . , o živnostenském podnikání ( živnostenský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů ( zákon o realitním zprostředkování ) / sněmovní tisk 391 / - druhé čtení ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dne 27 . září na 34 . schůzi Poslanecké sněmovny v obecné rozpravě . ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s2
Připomínám , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s3
Dále byl tisk přikázán ústavně - právnímu výboru . ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s4
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 391 / 1 až 6 . ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s5
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujali ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a zpravodaj garančního výboru , což je hospodářský výbor , poslanec Patrik Nacher . ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s6
Poslanec Patrik Nacher , ano - jestli můžete zaujmout místo za zpravodaje . ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s7
Ano . ps2017-035-02-014-006.u1.p3.s1
Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě a bylo přerušeno vystoupení poslance Vojtěcha Munzara , takže já ho požádám , aby dokončil své vystoupení . ps2017-035-02-014-006.u1.p3.s2
Děkuji . ps2017-035-02-014-006.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-035-02-014-006.u2.p1.s2
Já jsem po pravdě řečeno své vystoupení ani nestačil zahájit minule , takže vás s ním seznámím s celým . ps2017-035-02-014-006.u3.p1.s1
Já vás požádám o klid , aby se pan poslanec Munzar mohl v klidu vyjádřit . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s1
Já už jsem se v prvním čtení zamýšlel nad smyslem tohoto zákona . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s2
Tento zákon je pro mě příkladem toho , že místo aby zákony určovaly jen základní rámce našeho chování , tak se z nich postupně mnohdy stávají technické manuály . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s3
Technické manuály , které se snaží za každou cenu určovat , jak se v jaké situaci má člověk chovat , a omezují prostor pro svobodnou vůli občanů . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s4
Přinášejí a podněcují v naší společnosti formalismus , který má mnohdy nahrazovat skutečnou profesionalitu a možnost pružně reagovat na množství situací , které život přináší . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s5
Přinášejí nejenom formalismus , ale také umělé zvyšování kvalifikace . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s6
To ale nevede ke zvýšení solidnosti , poctivosti a té skutečné , nikoli umělé profesionality . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s7
Ta se žádným zákonem vynutit nedá . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s8
Takové zákony vedou jen ke zvyšování množství certifikátů na zdech a rozdávání umělých titulů bez skutečných znalostí . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s9
Tento přístup vede k omezování svobodné vůle občanů , k destrukci jejich vlastní zodpovědnosti a k plánovitému vytváření společnosti , že stát má být pro občany garantem všeho , vždy a všude a za osobní selhání nebo špatné rozhodnutí jednotlivce může vlastně stát , protože své občany dostatečně neochránil před nimi samými . ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s10
Dochází zde k vytváření nárokové společnosti , která má nárok na to , aby stát veškeré problémy za lidi vyřešil , ale vytváří tak situaci , že stát z lidí dělá mnohdy malé děti , které musí vodit za každou cenu za ručičku . ps2017-035-02-014-006.u4.p2.s1
A tento zákon , zákon o realitním zprostředkování , je podle mě příkladem takového přístupu . ps2017-035-02-014-006.u4.p2.s2
Zákon totiž nezajistí solidnost a profesionalitu , ale povede k omezení vstupu nových makléřů na trh a tato exkluzivita a snížení konkurence společně s novými náklady povede ke zdražení realitních služeb . ps2017-035-02-014-006.u4.p2.s3
S tímto zákonem máme konkrétně tři právě tyto základní problémy : zdražení realitních služeb pro koncové spotřebitele , převádění odpovědnosti za stav nemovitosti od vlastníka , prodávajícího , na zprostředkovatele a snižování konkurence v realitních službách . ps2017-035-02-014-006.u4.p2.s4
Já se k tomu vyjádřím podrobněji . ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s1
Snižování konkurence v realitních službách . ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s2
Je to podle mého názoru snaha , jak jinak možná rozparcelovat a přerozdělit marže , které dneska na trhu jsou , a jak ztížit vstup možná pro nové realitní makléře . ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s3
O tom se hovoří i v samotném návrhu ze strany vlády , v důvodové zprávě , kde se hovoří konkrétně o tom , že počet realitních transakcí klesá a profesionální a dlouhodobě působící realitní kanceláře se musejí potýkat s konkurencí menších či nových , které se nazývají neprofesionálními . ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s4
To je podle mě jeden ze skutečných důvodů zavedení zákona - exkluzivita a omezení konkurence administrativními prostředky a zákonem . ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s5
Takže nikoli skutečná ochrana spotřebitele , ale spíše ochrana trhu . ps2017-035-02-014-006.u4.p4.s1
Za druhé převádění odpovědnosti z toho , kdo vlastní nemovitost , to znamená z vlastníka , z toho , kdo prodává , zná ji , na toho , kdo ten obchod zprostředkovává . ps2017-035-02-014-006.u4.p4.s2
A k tomu vede kouzelná formulace v návrhu , že realitní makléř měl o závadách vědět kvůli své odborné způsobilosti , jak předpokládá § 12 . ps2017-035-02-014-006.u4.p4.s3
Za skryté vady nemovitosti ale nemá odpovídat zprostředkovatel , ale má odpovídat ten , který tu nemovitost zná a který ji prodává , který na kupní smlouvě je jako prodávající . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s1
A za třetí k tomu zdražení realitních služeb . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s2
Jednoznačně se díky pojištění zvýší náklady na realitní služby , a tím se znovu prodraží pořizování vlastnického bydlení samo o sobě . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s3
Několikrát jsme se tady , kolegyně , kolegové , bavili o tom , jak se zdražují byty . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s4
Máme daň z nabytí nemovitosti , která zdražuje pořízení vlastního bydlení . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s5
Bude se projednávat daňový balíček ve třetím čtení , kde vláda navrhuje zvýšení návrhu na vklad do katastru a podobně , které zase zatíží kupující dalšími a dalšími náklady na pořízení vlastní nemovitosti . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s6
A toto pojištění , které si nebudou platit makléři sami o sobě . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s7
Oni to přenesou na koncové spotřebitele . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s8
Tak tento návrh předpokládá , že každoroční náklady ve výši skoro 400 milionů korun , v prvním roce navíc skoro 100 milionů korun navíc , budou přeneseny na konečného spotřebitele . ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s9
Otázkou je , jestli skutečně toto je ta pravá ochrana spotřebitele . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s1
Zákon sám přináší nové nerovnosti a nespravedlnosti . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s2
Například já vidím samotnou nespravedlnost v tom , kdo se může stát jednodušeji a kdo složitěji realitním makléřem . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s3
Ten , kdo vystuduje vysokou školu obor marketing , ekonomický obor se zaměřením na marketing , se může stát rovnou makléřem podle návrhu zákona . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s4
Ten , kdo vystuduje střední školu stavebnictví , musí mít praxi nebo zkoušky . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s5
Já jsem položil zajímavou otázku při jednání se zástupci Ministerstva pro místní rozvoj , zda ten , kdo spravuje nemovitosti , zda správa nemovitosti bude brána jako nějaká praxe podle tohoto zákona . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s6
Odpověď zněla ano . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s7
Moje druhá otázka na zástupce ministerstva byla , jestli takovou praxí je tedy i předseda společenství vlastníků jednotek . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s8
A tam se dva zástupci Ministerstva pro místní rozvoj navzájem neshodli . ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s9
Takže i na tom je vidět nerovnost , že někdo se může stát lehčeji a někdo hůře realitním makléřem . ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s1
Další nespravedlnost , kterou vidím v tomto zákoně , je v samotném pojištění . ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s2
Podle samotné důvodové zprávy členové Asociace realitních kanceláří jsou všichni pojištěni , a to s limitem 500 000 korun . ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s3
A zpráva uvádí , že za dobu , kdy pojistné události realitních makléřů Asociace realitních kanceláří eviduje , nebyl zaznamenán případ , kdy by výše plnění přesáhla částku 100 000 korun . ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s4
Přesto v návrhu zákona se navrhuje minimálně 1 750 000 jako povinné pojištění makléře , přestože nebyl zaznamenán případ , kdy by výše plnění přesáhla částku 100 000 korun . ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s5
Takže z mého pohledu je třeba tato věc , která jednoznačně prodraží služby realitních makléřů , tak je to jen o dodání pocitu , že realitní makléř je pojištěn . ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s6
Ale je tím skutečně spotřebitel ochráněn ? ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s7
Chce totiž spotřebitel to , aby byl pojištěn makléř , nebo jeho obchod ? ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s8
Když se podíváte na tu částku 1 750 000 , tak zjistíte , že těch navržených 1 750 000 v Praze je skoro na jakýkoli obchod na území hlavního města Prahy vysloveně poddimenzován a není tím ochráněn ten obchod toho spotřebitele . ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s9
Naopak například v Ústí nad Labem je to zase zbytečně předimenzováno a budou zase zbytečně přenášeny náklady na toho spotřebitele . ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s10
Takže to je z mého pohledu další nerovnost , kterou zákon přináší . ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s1
Musím ocenit jednu věc v tom zákoně . ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s2
Jedinou smysluplnou věcí a skutečnou ochranou spotřebitele je oddělení peněz klientů od provozních prostředků realitních společností . ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s3
Že to ale není jednoduché , ukazuje debata například v ústavně - právním výboru . ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s4
Ale podle mého názoru k tomu nepotřebujeme zvláštní zákon , který bude určovat další podoby smluv a další záležitosti . ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s5
Stačilo by tuto záležitost doplnit do stávajících zákonů a nepřidávat k těm dalším třiceti tisícům legislativních norem , které máme , další . ps2017-035-02-014-006.u4.p9.s1
Z výše uvedených důvodů , z toho , co jsem vám řekl , dávám návrh na zamítnutí zákona ve třetím čtení . ps2017-035-02-014-006.u4.p10.s1
Protože samozřejmě Sněmovna je nějakým způsobem rozložena , nějak se o tom bude hlasovat , tak se chci aspoň pokusit napravit některé věci v tom zákoně , které se mi nezdají a které jsem tady vyjmenoval . ps2017-035-02-014-006.u4.p10.s2
Proto přicházím se dvěma pozměňovacími návrhy . ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s1
Jeden pozměňovací návrh se týká odpovědnosti . ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s2
Mně skutečně vadí , že v zákoně je napsáno , že nějaký realitní makléř o nějakých závadách měl vědět , když tu nemovitost nevlastní . ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s3
Proto se snažím jedním pozměňovacím návrhem toto napravit , aby realitní makléř tomu spotřebiteli , tomu klientovi musel dodat všechny informace , které plynou z veřejných seznamů , z veřejně dostupných údajů , ale aby nebyl odpovědný za skryté vady nemovitostí . ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s4
Protože pokud necháme stávající formulaci v zákoně , tak se skutečně obávám množství soudních sporů , kdy se budou přehazovat odpovědnosti z jednoho na druhého , kdy bude vlastník přehazovat odpovědnost na realitního makléře a podobně . ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s5
Takže to je jeden z pozměňovacích návrhů , ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s1
Druhý pozměňovací návrh se týká pojištění . ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s2
Já si skutečně myslím , že není nutné , aby každý realitní makléř byl pojištěn , ale aby byl pojištěn ten obchod . ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s3
Pokud tady je ta praxe , která v České republice je , že mnoho realitních makléřů funguje na franšízu a spolupracuje s nějakou zavedenou realitní kanceláří , tak není nutné , aby zároveň byla pojištěna jak ta realitní kancelář , tak i ten makléř . ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s4
Tam totiž dochází k dublování nákladů na ty pojistky a zbytečně to celou záležitost prodražuje . ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s5
Proto jsem připravil pozměňovací návrh , který by toto měl řešit a který říká jinými slovy , že pokud je obchod pojištěn realitní kanceláří , tak makléř sám o sobě pojistku mít nemusí . ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s6
Stačí , když bude zajištěn pojištěním ten obchod . ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s1
Na základě toho jsem se setkal se zástupci Ministerstva pro místní rozvoj . ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s2
Paní ministryni bych poděkoval za vstřícnost jejích lidí . ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s3
My jsme o tom diskutovali a nakonec z toho vzešla ještě druhá varianta k tomuto mému návrhu , která je , řekněme , kompromisní mezi tím , co říkám já , to znamená , že by měl být pojištěn pouze ten obchod , a tím , co říká ministerstvo , že by měl být pojištěn každý makléř . ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s4
Vznikl z toho kompromisní návrh , že u těch franšízantů , u realitních makléřů , kteří pracují pro nějakou realitní kancelář , by to pojištění bylo ve výši 50 % . ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s5
Beru to jako kompromisní návrh , který jsem načetl , nebo chci načíst jako variantu číslo dvě k mému pozměňovacímu návrhu . ps2017-035-02-014-006.u4.p14.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-035-02-014-006.u5.p1.s1
Tak já předám řízení . ps2017-035-02-014-006.u6.p1.s1
Hezké odpoledne . ps2017-035-02-014-006.u6.p1.s2
Nyní vystoupí místopředseda Poslanecké sněmovny Tomio Okamura . ps2017-035-02-014-006.u6.p1.s3
Ještě než mu udělím slovo , omlouvá se od 14.30 z pracovních důvodů paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová . ps2017-035-02-014-006.u6.p1.s4
Pane místopředsedo , máte slovo . ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , jak už jsem uvedl u prvního čtení , tato novela o realitním zprostředkování do očí bije tím , jak nepokrytě hájí zcela evidentní zájem části realitních firem a snaží se poškodit zbytek . ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s2
Navrhovaná novela zákona vede zcela jasně k omezení konkurence na trhu tím , že zabetonovává stávající stav . ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s3
Ti , kdo už v byznysu pracují , se fakticky změny bát nemusí . ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s4
Ale novela ztěžuje přístup na trh novým uchazečům o práci realitního makléře . ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s5
Požadavek na vysokoškolské vzdělání , potažmo maturitu plus tři roky praxe či rekvalifikační kurz zakončený zkouškou povede k zamezení vstupu nových lidí do této branže , což ve výsledku znamená , že realitními makléři zůstanou stávající makléři , u kterých postačí , že jsou realitními makléři delší dobu , bez ohledu na jejich kvalitu . ps2017-035-02-014-006.u7.p2.s1
Dnes už je zřejmé , které firmy za změnu zřejmě lobbují .