ps2017-087-10-002-333.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-24 ps2017-087-10-002-333 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) Musíme si uvědomit , že jak chodec , tak cyklista , tak řidič jsou všichni stejní v dopravě a musíme k nim prosím stejně přistupovat . Pojďme to narovnat , protože nejpřirozenější pohyb je chůze , pak je naprosto běžný pohyb cyklistika a pak technický pohyb je automobily , a všichni se tam můžeme vejít , na tu vozovku . Myslím si , že když k tomu takhle přistupujeme , tak ochráníme zdraví a je to efektivní . Poslední věc k tomu . Jsem si vědom , že jsou kolizní místa , a paní kolegyně o tom bude hovořit , v České republice , kde to je technicky těžké , ale musíme si uvědomit , v místech , kde již nyní nepředjedete cyklistu , že to je úzké , tak ho nepředjedete , ať máte odstup 2 metry , metr nebo půl metru , prostě ho nepředjedete . Takže ta místa , když jsou , tak jsou už teď technicky takřka neřešitelná , takže to nemění nic v této věci . Děkuji a doufám , že se nám podaří schválit tedy aspoň ten primární nosič zákona , potažmo některé pozměňující návrhy . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Petru Dolínkovi za jeho úvodní slovo a otevírám rozpravu . První je pan poslanec Milan Pour , připraví se Zuzana Ožanová . Ještě jednou žádám sněmovnu o klid . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Milan Pour Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , milé kolegyně , milí kolegové , jsem rád , že po dvou letech od předložení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích jsme ve finále a dnes ve třetím čtení budeme rozhodovat o schválení tohoto zákona včetně pozměňovacích návrhů . V rámci této novely je také připraven pozměňovací návrh číslo 6148 poslance Dolínka a dalších šesti poslanců včetně mne , který zavádí definici bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1 , 5 metru . Tento návrh přináší samozřejmě řadu názorů a uvidíme ještě ty , které budou následovat za mnou , jak jsem viděl , že jsou tam i oponenti tady tohoto návrhu . Samozřejmě to vede i k tomu , že poslanci jsou ve Sněmovně k tomuto pozměňovacímu návrhu rozděleni na dvě skupiny . Já jako cyklista a také motorista podporuji zajištění co nejvyšší bezpečnosti cyklistů na silnicích , kde ročně dochází k více než 4 000 dopravních nehod za účasti cyklisty s několika tisíci zranění cyklistů , a dokonce v několika desítkách případů i se smrtí cyklistů . A právě schválením tohoto pozměňovacího návrhu jsem přesvědčen o tom , že přispějeme k vyšší bezpečnosti cyklistů . Jsem rovněž toho názoru , že stávající úprava zákona , který řeší bezpečný odstup při předjíždění , je nevyhovující . Zákon č . 361 / 2000 Sb . praví , že řidič při předjíždění nesmí ohrozit předjížděné vozidlo , může jej ale omezit . Je to § 17 odst . 5 písm . c ) . Obecně se ví , že cyklista není ničím chráněn , může vybočit ze směru jízdy z důvodu například bočního poryvu větru , objetí výmolu , louže či kanálu , a nejen při předjíždění těžkým vozidlem může dojít ke kolizi s cyklistou . Takže řidiči vozidel v mezích možností objíždějí cyklisty , většinou slušně . Bohužel je zde však řada motoristů domnívajících se , že bezpečný boční odstup pro předjetí cyklisty je 20 cm , a ještě se na silnicích hojně najdou motoristé , kteří dávají stylem předjíždění cyklistům najevo , že cyklista podle nich na silnici nepatří . Cyklista přitom větší boční odstup při předjíždění opravdu potřebuje . Kde má řidič ochranné plechy a decimetry deformační zóny , nemá cyklista prakticky nic . Tato nevýhoda je kompenzována pouze tím , že je řidiči budou předjíždět s větším bočním odstupem než auta . Minimální boční odstup při předjíždění cyklisty má definován řada zemí . Nebudu zabíhat do podrobností , říkal to tady můj předřečník pan poslanec Dolínek , prostřednictvím pana předsedajícího . V Evropě se jedná například o Francii a Belgii , kde je toto 1 , 5 metru mimo zastavěná území a 1 metr v zastavěném území . Španělsko a Portugalsko má 1 , 5 metru všude , Německo má 2 metry mimo zastavěná území a 1 , 5 metru v zastavěném území . Ve Španělsku se dokonce plánuje zvýšení vzdálenosti na 2 metry , a navíc snížení rychlosti předjíždějícího vozidla o 20 km za hodinu pod nejvyšší dovolenou rychlost . Chci také zdůraznit pro odpůrce tohoto pozměňovacího návrhu , že dodržování bezpečného odstupu nehrozí žádnou dopravní katastrofou ani po úzkých komunikacích . Stačí nahlédnout do statistik v zahraničí , kde se při obdobné šíři komunikací žádný černý scénář nekonal . Tam , kde se mohou vyhnout dvě vozidla , je dost místa na předjíždění cyklisty s bezpečným odstupem . Podle platné normy je minimální šířka vozovky s nízkým provozem 5 , 5 metru , běžně však 6 , 5 metru a více . Naopak tam , kde se dva automobily vyhnout nemůžou , nelze ani cyklistu samozřejmě bezpečně předjet . Zcela výjimečně lze navrhnout i obousměrnou vozovku o šířce 3 , 5 metru , všechna vozidla však musejí jet za sebou , dokud nedojedou k výhybně . Výhybny by měly být každých 80 až 100 metrů . Podstata dodržování bezpečného odstupu spočívá v tom , že na běžné venkovské silnici není možné cyklistu předjet v okamžiku , kdy v protisměru zrovna jede jiné vozidlo nebo v zatáčce či pod horizontem , ze kterého samozřejmě není vidět . Případné zpomalení motoristy v řádu vteřin či desítek vteřin nemá zásadní negativní dopad na celkovou plynulost provozu . Je to samozřejmě malá daň za to , že nedojde k ohrožení života a zdraví . A na závěr uvedu přehledně argumenty pro zavedení bezpečného bočního odstupu 1 , 5 metru : Tak za prvé , změna formuluje jasnou hodnotu , chci zdůraznit jasnou hodnotu , nikoliv symbol , kterou nelze vykládat různě . Za druhé , povinný boční odstup je zaveden v řadě zemí Evropy a také v Austrálii a většině států USA . Zkušenosti z těchto zemí ukazují , že k omezení plynulosti dopravy po uzákonění odstupu nedošlo . Za třetí , osvětová kampaň nestačí , je rozdíl říkat " neměli byste " a " nesmíte " . Osvětová kampaň samozřejmě by byla potřebná i při zavedení tohoto pravidla . Za čtvrté , boční odstup v zákoně bude jasným vodítkem pro hodnocení nehod či těsných předjetí . Znalci určený boční odstup při předjíždění se zpravidla formuluje jako 60 cm plus 1 , 1 krát rychlost předjíždějícího . To znamená , při nejvyšší dovolené rychlosti v obci je to 1 , 15 metru , mimo obec 1 , 59 metru . Za páté , že to řidič přímo nezměří samozřejmě nevadí , protože to může ten řidič odhadnout , 1 , 5 metru je polovina běžného jízdního pruhu . V zákoně je podobně definována třeba vzdálenost od přechodu nebo šířka volného pruhu při parkování , které řidič také neměří . Je to minimální vzdálenost , kterou lze pro jistotu překročit . Za šesté , boční odstup lze technicky kontrolovat pomocí policejního figuranta a radaru umístěného na kole , což se běžně užívá v zahraničí . K prokázání přestupku ale postačí i kamerový záznam , vzhledem k zásadě " v pochybnostech ve prospěch obviněného " se nehraje na přesné centimetry nebo decimetry , ale postihují se pouze jednoznačně excesivní případy velmi nebezpečného předjíždění . Za sedmé , na rušných komunikacích to může být impulz pro zřízení stezky nebo cyklopruhu . Za osmé , cyklistika samozřejmě přispívá ke zlepšení zdraví a životního prostředí a může představovat jedno z řešení udržitelné městské mobility . Případný nárůst počtu cyklistů znamená pokles počtu motorových vozidel a tím zlepšení dopravní situace i pro řidiče motorových vozidel a podpora cyklistiky je celosvětovým trendem . Na základě těchto uvedených argumentů vás , poslankyně a poslanci , žádám o podporu tohoto pozměňovacího návrhu , který je uveden v hlasovací proceduře jako G 1 , sněmovní dokument 6148 . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Milanu Pourovi . Nyní paní poslankyně Zuzana Ožanová , připraví se Patrik Nacher . Máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities