ps2017-087-04-001-331.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-05 ps2017-087-04-001-331 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.40 hodin) Chtěl bych v této situaci také odkázat na důvodovou zprávu tohoto sněmovního tisku 984 . Je velmi precizně a podrobně zpracovaná . Je tam také komparativní srovnání s jinými , nejenom evropskými zeměmi . Ministerstvo spravedlnosti si tady dalo velmi pečlivou práci s přípravou . Skutečně tam můžete nalézt srovnání , která se týkají této problematiky , otázky nabývání zletilosti a práv a povinností dětí . Dovolte mi ale také připomenout to , že k dnešnímu datu jsme tak trochu doklopýtali , protože přesně za měsíc - 5 . dubna 2021 - to budou dva roky , kdy kolegové Jan Bartošek , Kateřina Valachová , Patrik Nacher , Lukáš Kolařík zde předložili ten sněmovní tisk , kterým navrhovali řešit tuto problematiku . Pan premiér se poté na jednání vlády rozčiloval , jaká to je prasárna ; cituji doslova jeho slova , že něco podobného je v České republice možné . Nicméně potom byla nějaká shoda na úrovni vlády a Ministerstva spravedlnosti , že je potřeba připravit kvalitní legislativní řešení , které by řešilo nejenom problematiku dluhů , ale i nabývání zletilosti dětí a práv a povinností s tím spojených a z toho vyplývajících . Proto se celý ten proces poněkud vlekl . Nicméně jsem rád , že jsme dnes na jeho konci , minimálně tady v první fázi na půdě Poslanecké sněmovny , a považuji to za skutečně velmi , velmi důležité . Situace se sice částečně změnila , protože jsou tady judikáty soudů i Ústavního soudu . Typicky je možné poukázat například na to , že Ústavní soud jasně judikoval , že je nepřípustné vymáhat dluhy za poplatky v rámci komunálního odpadu , které města vymáhají po dětech , poplatky , které nebyly zaplaceny . Toto už bylo judikováno , přesto některé soudy toto stále nerespektují a rozhodovací praxe soudů v tomto smyslu není jednotná . Je tedy důležité , abychom touto úpravou , kterou dnes projednáváme , ty věci postavili zcela najisto . Kolegyně Kateřina Valachová zde uváděla ty příběhy , já bych mohl pokračovat . Existují organizace , například Tady a teď , které aktivně pracují ve prospěch těchto dětí a kde si ty příběhy můžete přečíst . Skutečně někdy rozum zůstává stát , jak je možné něco podobného v České republice v 21 . století . Víte , ten problém se často týká těch , kteří už svým životním osudem se dostaly do situace , za kterou samy nemohou , kterou si samy nezavinily . Jedná se velmi často , nebo řekl bych téměř většinově , o děti v dětských domovech , které v situaci , kdy potom v osmnácti letech se mají postavit na vlastní nohy , v situaci , která pro ně není vůbec jednoduchá , protože nemají oporu ve funkční a fungující rodině , tak v tom okamžiku , kdy například i s podporou různých neziskových organizací , s podporou samotného dětského domova , získají nějaké vzdělání tak , aby mohly se samostatně postavit na svoji životní dráhu , tak v tom okamžiku je fakticky stát klepne přes prsty s tím , že tady vznikl nějaký dluh v jejich dětství , v době do osmnácti let , ten dluh nebyl uhrazen a v tuto chvíli často z velmi malé jistiny nárůstem , obrovským nárůstem toho příslušenství , různých penále , pokut , úroků a podobně , je tento dluh po těch dětech , které nemají v osmnácti letech na startu fakticky žádný příjem , je dramaticky vymáhán . A to už nemluvím o případech , kdy tyto děti například potom přicházejí o finanční částky například ze sirotčích důchodů , které měly naspořené a které jim měly umožnit alespoň trochu hladší start do života , a které jim v tom okamžiku jsou zabaveny v rámci exekucí . Nepovažuji to za správné ani morální , to už v žádném případě ne . Kolegyně , kolegové , dovolte mi požádat nejenom o podporu celého toho tisku , ale také o podporu pozměňovacího návrhu , o kterém na konci hovořila zpravodajka Kateřina Valachová . Je to pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem číslo 7330 , který jsem předložil spolu s kolegou Janem Farským a který reaguje na tu praxi , která bohužel je u nás stále velmi častá , až není stoprocentní , to je potřeba říci , ale bohužel stále u nás platí , kdy veřejné instituce , obce , města , knihovny , dopravní podniky a další , prostě instituce s podílem státu z obavy , že by snad mohly porušit pravidla pro správu veřejného majetku , že by porušily pravidla toho spravedlivého a správného hospodáře , se obávají tyto exekuce , tyto dluhy zastavovat . Je to jenom z toho důvodu , že mají obavu , že by mohly čelit trestnímu stíhání . Ono to fakticky není pravda , už dnes ten výklad je naprosto jasný a možný . V těchto případech je možné upustit od vymáhání těchto dluhů , aniž by tím ta instituce , ta organizace porušila právní řád . Nicméně ty obavy tady stále přetrvávají . Jsme přesvědčeni , že by bylo vhodné v rámci této novely tu věc postavit najisto , a proto do přechodných ustanovení , čili nikoliv do těla toho zákona , to znamená , my tady vkládáme nové přechodné ustanovení , které se vztahuje pouze k těm dluhům , které vznikly před nabytím účinnosti tohoto zákona . Pořád se tady bavíme , možná mě paní ministryně opraví , o nějakých téměř 5 000 případech dětských dluhů v České republice , takhle nějak se to číslo pohybuje , tak my zde navrhujeme napevno stanovit , že v případě , že dojde k odpuštění takového dluhu veřejnoprávní institucí , tak že tato veřejnoprávní instituce nejedná v rozporu s pravidlem povinnosti spojených se správou majetku . To je předmětem toho našeho pozměňovacího návrhu . Směřuje zpětně , protože tu budoucnost řeší návrh samotný , k těm situacím prostě už nebude docházet . Ale stále tady máme případy , a je jich bezmála 5 000 , které by bylo vhodné tímto způsobem umožnit řešit . Mimochodem , jedná se často o dluhy , které stejně nebudou nikdy vymoženy . Je zpravidla jasné , že jsou nevymahatelné , ale přesto se jednotlivé organizace , instituce obávají , ze sice neodůvodněných důvodů , ale obávají se tyto exekuce zastavovat , a tím pádem umožnit těm mladistvým nebo lidem , kteří jsou na startu životní dráhy , se zbavit tohoto břímě , které si nesou . Na ústavně - právním výboru ten návrh byl široce diskutován , byla tam zmíněna obava z toho , že pokud bychom toto přijali , že by tady byl možný jakýsi výklad a contrario , to znamená ve všech jiných případech by platilo , že tady se jedná o porušení pravidel správy , řádné správy veřejného majetku . Nicméně tento výklad , zdá se i po konzultacích s právníky , není opodstatněný , protože by to mohlo vést i k jiným absurdním výkladům . Dovolím si tady jeden příklad za všechny uvést , týká se to manželství . V případě , že manžel cizinec pobývá na území České republiky , tak získává povolení k pobytu v případě , že to manželství je skutečné , nikoliv fingované . Současně platí výklad , že v okamžiku , kdy z manželství vzejde dítě , toto manželství je skutečné a není fingované . Pokud bychom použili onen výklad diskutovaný a contrario , tak bychom se dostali do naprosto absurdní situace , kdy bychom tímto výkladem dospěli k závěru , že každé manželství , kde není dítě , je fingované . Předpokládám , že se tady všichni shodneme na tom , že tento výklad je absurdní , a analogicky tedy nelze tuto výkladovou linku vztahovat ani na situaci , která je předmětem toho našeho pozměňovacího návrhu . Skutečně , řešíme tím pouze otázku dětských dlužníků .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities