ps2017-079-10-002-365.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-12 ps2017-079-10-002-365 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.10 hodin) Poslanec Pavel Žáček Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , v první řadě bych rád poděkoval zástupcům vojenské zpravodajské služby , kteří komunikovali s námi jako se zástupci parlamentních stran , trpělivě vysvětlovali , případně s legislativci měnili některá sporná ustanovení a body obsažené v návrhu novely zákona o Vojenském zpravodajství . Ačkoliv se s některými názory nemusím úplně ztotožňovat , jejich profesionální přístup oceňuji a podporuji . Snahu napravit stávající neuspokojivý stav , to jest absenci adekvátní obrany proti kybernetickým útokům ze strany státních i nestátních aktérů , považuji za velmi důležitou a klíčovou hlavně do budoucna , protože bezpochyby budeme čelit stále většímu množství útoků v kybernetickém prostoru včetně útoků proti prvkům naší kritické infrastruktury . Zpět k samotnému návrhu novely zákona . Řada věcí byla oproti původní předloze po vzájemné dohodě zakomponována do kompromisní podoby komplexního pozměňovacího návrhu . Panuje zde všeobecná shoda nejen napříč politickým spektrem , ale i v rámci odborné veřejnosti , že Česká republika tento zákon potřebuje k posílení a doplnění bezpečnostního systému České republiky . Pod záštitou Svazu průmyslu a dopravy České republiky společně s představiteli sdružení a spolků ICT Unie , CZ.NIC , NIX.CZ , Výboru nezávislého ICT průmyslu , Seznam.cz , AFCEA a samotných představitelů Vojenského zpravodajství i Ministerstva obrany vznikla platforma , v rámci níž se dojednala úprava původního kontroverzního znění . Nakonec se podařilo návrh zákona doladit natolik , že výsledný materiál představuje moderní a funkční právní předpis umožňující důslednou obranu České republiky v kybernetickém prostoru . V rámci pozměňovacího návrhu došlo mimo jiné : - K zakomponování méně invazivních variant provádění detekce , než je navrhované umísťování vlastních nástrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství . Dohodou o spolupráci nelze sjednat předávání metadat ve větším rozsahu , než ke kterému by Vojenské zpravodajství mělo přístup v případě umístění vlastních nástrojů ; - K úpravě možnosti Vojenského zpravodajství vyžadovat součinnost : v konkrétních případech a po nezbytně nutnou dobu , pokud by bylo nutné reagovat neprodleně a hrozilo by jinak nebezpečí z prodlení , a to s využitím nástrojů a opatření , které subjekt již provádí ; - K úpravě podmínek provozování vlastních nástrojů detekce Vojenského zpravodajství . K jejich nasazování dojde až v krajním případě , kdy není možné zajišťovat detekci na základě dohody o spolupráci , případně by uzavření takové dohody v konkrétním případě nebylo možné dosáhnout . Bude nutné , aby tuto skutečnost vyžadoval i důležitý zájem obrany státu , to znamená , že dané umístění nástrojů detekce musí být pro zajištění státu zásadní . Splnění těchto podmínek bude součástí odůvodnění správního rozhodnutí o jejich umístění , a tedy bude i předmětem případného rozkladu . Soudní přezkum ve správním soudnictví má pak být dostatečným nástrojem pro kontrolu proti zneužívání tohoto institutu . - Nástroje detekce nemohou být použity k aktivnímu zásahu . V případě nasazení nástrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství se totiž musí jednat striktně jen o pasivní zařízení , která mohou pouze zaznamenávat zákonem stanovený rozsah metadat . Zohledňuje se postavení národního CERTu a jeho schopností , to znamená Vojenskému zpravodajství se umožní komunikovat přímo s tímto subjektem , který se také výrazně podílí na ochraně českého kybernetického prostoru . - K úpravě výběru osoby inspektora kybernetické obrany . Má se jednat o osobu jmenovanou z řad odborníků mimo struktury Vojenského zpravodajství . Činnost inspektora může být vykonávaná jak v rámci vojenského služebního , tak i zaměstnaneckého poměru , kdy však vždy bude zařazen ve Vojenském zpravodajství . Tato skutečnost je zásadní pro záměr vykonávání vnitřní kontroly a doplnění tak externích nezávislých kontrolních mechanismů . K inspektorovi pro kybernetickou obranu bude možné podávat podněty , přičemž závěry jejich posouzení budou v případě nespokojenosti těchto osob dokumenty , na jejichž základě se ochrany svých práv budou moci dovolat soudní cestou . V neposlední řadě se snažíme o naplnění záměru zřídit nezávislou a expertní kontrolu zpravodajských služeb tvořenou z důvěryhodných , bezpečnostně prověřených a veřejností respektovaných osob , abychom mohli garantovat hlubší kontrolu činnosti zpravodajských služeb a zároveň ochránit základní lidská práva a svobody . I zde suplujeme nedostatečnou práci vlády a nabídli jsme jí v tomto konkrétním případě pomocnou ruku . Přes všechny tyto pozitivní změny , které jsem uvedl , musím konstatovat , že i nadále bude nezbytné neustále analyzovat naplňování tohoto zákona , věcně řešit případné otazníky , zejména ve vztahu ke zmíněné ochraně základních lidských práv a svobod a s tím související kontroly činnosti Vojenského zpravodajství v tomto novém segmentu kybernetické obrany . Dříve či později také budeme muset vyhodnotit , zda bylo nutné takto výrazně posilovat pravomoci jedné konkrétní zpravodajské služby , anebo zda šlo zvolit jiný model ukotvení kybernetické obrany tak , jako je tomu například u některých našich klíčových spojenců . Závěrem bych se ještě chtěl stručně vyjádřit k návrhům od kolegy z Pirátské strany . Návrhy předložené poslancem Kopřivou vykračují v jistém smyslu , dokonce popírají důležitá kritéria pro vznik orgánu nezávislé kontroly a zasahují do samotných principů daného orgánu , na něž byl v rámci podrobné diskuze při přípravě zákona v minulosti kladen důraz . Je poněkud zarážející nepochopení role Vojenského zpravodajství v rámci kybernetické obrany , kdy navrhovaná podoba zákona rozhodně neumožňuje provedení aktivního zásahu Vojenského zpravodajství na žádost Policie České republiky , jak by implikoval jeden z pozměňovacích návrhů . Samozřejmě netuším , jak jsou motivovány tyto pozměňovací návrhy , zda jde o neznalost , či záměr , jak znefunkčnit část tohoto mechanismu , který vytváříme , ale v této podobě jsou pro nás nepřijatelné , a proto je nemůžeme podpořit . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Pavlu Žáčkovi . Ještě než dám slovo panu poslanci Radovanu Víchovi , konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny od předsedy vlády Andreje Babiše z dalšího jednání z pracovních důvodů . Nyní pan kolega Radovan Vích . Připraví se pan poslanec Kopřiva . Máte slovo . Poslanec Radovan Vích Dobré dopoledne , děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , dovolte mi přečíst krátké stanovisko poslaneckého klubu hnutí Svoboda a přímá demokracie k novele vládního návrhu zákona o Vojenském zpravodajství . Vládní návrh zákona o Vojenském zpravodajství tomuto úřadu svěřuje kybernetickou obranu České republiky . Chtěl bych zdůraznit , že tento návrh sem přechází už z minulého volebního období a v mezidobí byl zřízen Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost , nicméně vláda se rozhodla , že tuto gesci bude mít v podřízenosti Vojenské zpravodajství . Novela předpokládá , že Vojenské zpravodajství bude umísťovat na veřejných komunikacích , na veřejných komunikačních sítích takzvané nástroje detekce . Může se stát , že kvůli těmto hrátkám na síti v uvozovkách nastanou mimo jiné výpadky internetového připojení pro domácnosti a firmy . Vzhledem k rizikovosti této nové pravomoci Vojenského zpravodajství je důležitá její důkladná kontrola . Předkladatel navrhl vytvořit kontrolní orgán - inspektora pro kybernetickou obranu . Ten ale má být podřízený přímo ministrovi obrany a jenom připomínám , že ministrovi obrany je podřízeno i samo Vojenské zpravodajství . On by rozhodoval o použití kybernetické obrany nebo útoku prováděném Vojenským zpravodajstvím . To není podle mého názoru vhodná ani dostatečná kontrola . Je třeba , aby také parlamentní kontrola neobsahovala nějaká zbytečná omezení . Pozměňovací návrhy k tomuto tisku i v případě jejich přijetí tento návrh zákona vylepšují jen mírně . Legislativní změna , pokud zákon projde , je zásadní a jedná se z našeho pohledu o zásah státu do soukromí občanů . Z těchto důvodů hnutí Svoboda a přímá demokracie novelu tohoto zákona nepodpoří . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Radovanu Víchovi . Nyní pan poslanec František Kopřiva , připraví se Ondřej Profant . Prosím , máte slovo , pane poslanče . Poslanec František Kopřiva Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , protože , jak už tady zaznělo , tento zákon zde leží skutečně dlouho a prošel velkým , překotným vývojem , budu poněkud zevrubnější . Vezmu to podrobně , co se tam povedlo , co se tam nepovedlo z pohledu Pirátské strany , a děkuji panu ministrovi , že nakonec dorazil . To byla jedna z věcí , co mně přišla škoda , že takhle zásadní zákon by tady neprezentoval ministr obrany , ale ministr životního prostředí , tak jsem rád , že nakonec se to napravilo . Jak už tady říkali mí předřečníci , leží to tady v podstatě od minulého volebního období , nějaká první verze v tomto období přišla před zhruba třemi lety , takže my na tom pracujeme už poslední tři roky i ve spolupráci s Vojenským zpravodajstvím . My jako Pirátská strana jsme si k tomu založili i pracovní skupinu se zástupci soukromého sektoru operátorů i různých profesních sdružení a nevládních organizací , které řeší internet a kyberbezpečnost , kyberobranu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities