ps2017-079-08-004-023.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-10 ps2017-079-08-004-023 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) Z tohoto důvodu navrhujeme doplnit do přechodných ustanovení jasné stanovení , že v případě , že dojde k upuštění od vymáhání , tak v tomto případě , u dětských dlužníků , že nebyla v tomto případě porušena povinnost spojená se správou veřejného majetku , to znamená povinnost péče řádného hospodáře . Je to navrženo do přechodných ustanovení , ale zajistí to právní jistotu pro zástupce samospráv , úředníky , veřejnou správu a tak dále , abychom skutečně zamezili této obavě , která , i když může být neodůvodněná , přesto existuje a způsobuje obavy z těch kroků . Poprosím tedy potom o podporu tohoto pozměňovacího návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Tomáš Hanzel Děkuji . V rozpravě vystoupí paní poslankyně Valachová a připraví se pan poslanec Patrik Nacher . Prosím , máte slovo . Poslankyně Kateřina Valachová V obecné rozpravě , kolegové : víte , že zákaz dětských dluhů , jestli se to dá říci , je moje srdeční záležitost , takže jsem ráda , že se opravdu dostane na to , že zákaz dětských dluhů bude platit . Za sociální demokracii jako poslanecký klub stanovisko : jsme moc rádi , že zákaz dětských dluhů , vypadá to tak , dokážeme jako Poslanecká sněmovna schválit , protože tento cíl jsme si dali v takzvané Druhé šanci , kterou jsme zformulovali pro poctivé placení dluhů a žádné dlužní otroctví v dubnu 2019 . A jsem ráda , že společně s vámi se nám daří řadu těch věcí , na které se dlouho čekalo , naplňovat . Druhá poznámka , protože chci být stručná , a hlavně chci , abychom prošli dál přes druhé čtení se zákazem dětských dluhů . Avizuji pozměňovací návrh , který jsme připravili společně s paní poslankyní Válkovou a který nám pomohla připravit paní ministryně spravedlnosti . Jedná se o velmi užitečnou věc , která souvisí s ochranou práv dětí . Je to tedy možnost , aby opatrovnické soudy měly možnost získání opisu z Rejstříku trestů . Jedná se samozřejmě o práva dětí , o jejich ochranu a bezpečí a tak dále . Takže k tomuto pozměňovacímu návrhu se následně v podrobné rozpravě přihlásím . Je připraven a je na tom shoda . Děkuji samozřejmě kolegyním za vzájemnou spolupráci . Místopředseda PSP Tomáš Hanzel Děkuji . Pan poslanec Patrik Nacher vystoupí v obecné rozpravě . Prosím , máte slovo . Poslanec Patrik Nacher Děkuji , pane předsedající . Vážená paní ministryně , kolegyně , kolegové , já si samotný obsah tohoto velmi důležitého tisku nechám na třetí čtení . Tady bych chtěl navázat na svoji předřečnici s tím , že jsme dětské dluhy a zákaz dětských dluhů řešili opakovaně . Já bych to rozdělil , aby to bylo úplně jasné , pracovně na vztah do minulosti a do budoucnosti . Teď tady máme před sebou druhé čtení ve vztahu do budoucnosti , ale ve vztahu do minulosti jsme změnili insolvenční zákon , kde právě dluhy vzniklé před 18 . rokem věku dotyčného dlužníka se budou moci oddlužit rychleji . Byli zařazeni do zvlášť zranitelných osob . To znamená , že tím jsme vyřešili už ty dluhy , které už dneska tady existují . Mluvím tady o tom proto , že jak o tom hovořila kolegyně Valachová , tak ono to má samozřejmě určitý přesah do společnosti . Nejenom že my tady změníme zákon , ale my potom můžeme na úrovni samospráv zastavovat již běžící dětské exekuce . A tam bych řekl , že je přímá spojitost , že kdykoli jsme to tady probírali , tak se podařilo něco někde zastavit . V momentě , kdy jsme tady probírali novelu insolvenčního zákona , kdy jsme tady načetli tisk 456 jako poslaneckou iniciativu - to je to , co teď máte před sebou , co je ten vládní návrh - tak se podařilo v Praze zastavit asi 150 exekucí na dětské dlužníky v rámci Dopravního podniku Praha . Potvrzuji tu zásadní věc , že zastavování těchto exekucí bylo celkem komplikované , protože zprvu to bylo dáno jako pokyn , a skutečně vedení té městské firmy se bálo , že by je někdo mohl pronásledovat , že nerozhodují v rámci správného hospodáře , takže pak nakonec z toho byl obchodní pokyn . Tím jsem tedy chtěl říct , že i to , že my to tady projednáváme , tak to magnetizuje , že bychom to potom měli i přenést o tu úroveň níž do komunální politiky , na kraje a podobně , abychom zastavovali už ty běžící . Tolik tedy stručná poznámka v rámci druhého čtení . Pokud jde o obsah , já si potom k tomu něco řeknu až v třetím čtení . A děkuju za rychlý a hladký průběh tohoto návrhu . Místopředseda PSP Tomáš Hanzel Děkuju . Pan poslanec Feri . Prosím , máte slovo . Poslanec Dominik Feri Děkuji , pane místopředsedo . Vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , souhlasíme s tím , že dětské dluhy je potřeba nutně řešit . Jsme rádi , že jsme se tady k tomu dneska mohli sejít . Ale zároveň máme za to , že bohužel s ohledem na projednávanou covidovou legislativu Poslanecká sněmovna není s to schvalovat běžné předlohy zákonů , které se týkají úprav kodexů soukromého práva . To znamená , že cítíme - li , že jsou nějaké nutnosti , které je potřeba udělat v rámci občanského zákoníku nebo občanského soudního řádu , tak bohužel běžnou předlohou , běžným legislativním procesem toho nejsme schopni dosáhnout , protože prostě do konce volebního období není čas . Řešíme jiné věci . A proto jsem se rozhodl podat i pozměňovací návrhy , které mírně přesahují otázku , ke které tedy ta předloha jako taková směřuje . Ústavně - právní výbor mi dal v jedné z těchto věcí za pravdu . Týká se to úpravy držby , což je v rámci soukromého práva a v rámci soudního civilního sporu poměrně okrajová záležitost . Nápad těch věcí je asi do sta ročně . Ale myslím si , že to může být zajímavý a účinný nástroj v rámci litigací . Proto tedy navrhuji dva pozměňovací návrhy , ke kterým se posléze přihlásím . Jeden se týká úpravy svémocného rušení . V současné době je to upraveno tak , že ruší - li někdo vaši držbu , tak jste povinni vy prokazovat , že ten rušitel ruší svémocně . Laicky řečeno to znamená , že vy máte prokazovat , že ten další člověk , který ruší vaši držbu , nemá žádný právní titul , na základě kterého to rušení probíhá , což vlastně je v rozporu s jakýmikoli zásadami civilního procesu . Je to kritizováno odbornou veřejností , například panem doktorem Spáčilem z Nejvyššího soudu , který je patrně největší odborník v České republice na věcná práva . Další pozměňovací návrh se týká takzvaných petitorních námitek . Posesorní řízení se týká zásadně jenom otázek držby a jejího svémocného rušení , nikoli otázek práva k držbě . Poslední věc je trochu z jiného soudku a týká se dědického práva . S kolegou Kohoutkem předkládáme pozměňovací návrh , který má zatraktivnit tento dědický titul a tento nástroj , který byl do dědického práva s rekodifikací zařazen : dědické smlouvy jsou nástroj , který znal už ABGB , to znamená rakouský obecný zákoník , zakotvený v roce 1811 . Byl to velký návrat , bylo anoncováno , že se to začne hromadně využívat , protože to je dvoustranné právní jednání - zůstavitel se dohodne , koho povolá jako dědice . Bohužel to nedošlo využití . V současné době se uzavírá do dvou set dědických smluv , což je v nepoměru s nějakými více než deseti tisíci závěťmi každý rok . To znamená , chceme odstranit to , co pokládáme za určité hrdlo lahve , to znamená možnost pořídit jenom o 3 / 4 pozůstalosti - zůstává tam takzvaná falcidiánská kvarta , která nemůže být zatížena odkazy nebo dědickou smlouvou .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities