ps2017-079-08-001-351.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-10 ps2017-079-08-001-351 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) To je vlastně celý princip , celá podstata zafixování výhodné výkupní ceny dnes . Jedná se tedy o klíčový zákon a já ho považuji za natolik důležitý , aby byl schválen v rámci Parlamentu co možná nejdříve . Vážím si podpory . Děkuji za dodržení naší dohody , která byla projednána v rámci výboru pro jádro , a věřím , že projednání tohoto zákona bude mít prioritu i v Poslanecké sněmovně a že projde úspěšně třetím čtením . Mockrát děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Otevírám rozpravu a do té mám jako první . . . (K poslanci Dolínkovi:) Pane zpravodaji , to je třetí čtení . Registruji vaši přihlášku s přednostním právem , nicméně pan předseda Bartoš se přihlásil ještě před začátkem schůze . Takže nejprve pan předseda Bartoš , poté pan zpravodaj , který má k tomuto bodu také přednostní právo . Prosím . Poslanec Ivan Bartoš Dobrý den , dámy a pánové , vážený pane ministře . Pana premiéra ze zjevných důvodů , kterého jsem chtěl také oslovit , dnes pozdravit nemůžu , možná tedy vzdáleně , pane premiére . Při všech projednáváních tohoto zákona jsme řešili takové trochu falešné dilema ohledně využívání jaderné energie , respektive mnohdy zde zcela pokrytecky zaznívalo , že kdo je proti tomuto zákonu , je zároveň proti využívání energie z jádra , nebo že snad chce zdražit energii občanům . Zaznělo to například od pana premiéra , proto mě trochu mrzí , že zde dnes není , když ho interpeloval pan poslanec Lipavský za Piráty . Přitom je to přesně naopak . Piráti chtějí dostupnou , čistou a levnou energii pro občany a tou může být i ta jaderná , pokud budou mít jaderné projekty v České republice , a nejen dukovanský , do budoucna realisticky nastavené jednotlivé mantinely , což by se mělo dít za rozumné peníze a se spolehlivým dodavatelem , u kterého nebude hrozit , že nás bude posléze jakýmkoliv způsobem tlačit ke zdi . Já bych chtěl jenom říci , že jsme přerušovali projednávání tohoto zákona s odkazem , než se najde v současné politické reprezentaci napříč politickými stranami shoda . Ty oblasti byly nejen geopolitického typu , zda tedy do samotného tendru zařadit , či nezařadit dodavatele z Ruska a z Číny ; já předpokládám , že stále platí , minimálně to řekl pan premiér Babiš na schůzce dvacátého sedmého , že Čína nikoliv . Já bych chtěl , aby ještě zaznělo , zda Rusko do tohoto tendru vstoupí a zda bude znám ekonomický model , jakým způsobem dojde k financování tohoto projektu . V té věci dodavatele : není to věc , kdo ten tendr bude jakým způsobem soutěžit , ale bavíme se o partnerství , které nezdědí jenom další vláda , další generace , ale několik dalších generací . Projekt možné dostavby nových jaderných bloků v Dukovanech je partnerství na 80 let . Stejně tak bylo velkou otázkou , jakým způsobem se bude finalizovat ekonomický pohled na to , kdo bude v danou chvíli investorem , či nikoliv . Kdybych si promítl to , co proběhlo na schůzce 27 . ledna , kde jste byl přítomen vy , kde byl přítomen pan Míl , šéf celého výboru pro jadernou energii , kde byl ředitel ČEZu pan Beneš , kde byl pan premiér Babiš . Od pana Babiše tam směrem k panu Benešovi zaznělo mimo jiné , že ještě musí vymyslet , jakým způsobem se případně bude celý tento projekt financovat . Zazněla tam možnost , že do té společnosti , která již nyní existuje a má zhruba 200 lidí , na celý projekt je potřeba asi 300 inženýrů , že by tedy stát byl stoprocentním vlastníkem nebo že by se stavělo za peníze státu , protože ČEZ má své minoritní akcionáře a samozřejmě v celkové ceně projektu a v jeho výnosnosti musí následně i tyto akcionáře uspokojovat . A odpověď na tuto otázku na schůzce 27 . ledna nezazněla . My jsme nyní před třetím čtením zákona , který už má v sobě ve své podstatě ten smluvní stav definovaný . Jak tedy můžeme ve třetím čtení projednávat , případně hlasovat zákon , který hovoří o jednom z modelů , zatímco pan premiér - a já považuji pana premiéra jako zástupce státu v této věci - s panem Benešem ještě před 14 dny hovořil o tom , že vůbec není jasný způsob financování ? Jsme přesvědčeni , že ve věci financování tohoto projektu - právě aby nedocházelo z důvodu uspokojení nějakých minoritních akcionářů - je důležité , aby , pokud do toho někdo ty peníze vkládá , to byla Česká republika . Pokud máme v danou chvíli možnost vstoupit do firmy Dukovany II , kde je v tuto chvíli 200 lidí již nabráno , jít na celkový počet inženýrů , kteří by toto mohli zvládnout , to všecko musí být jasně vydefinováno . My dnes hovoříme o nízkouhlíkovém zákonu , ale fakticky je to definice , podle jaké Česká republika bude , či nebude řešit výstavbu nových jaderných bloků . Do jednání jsme vstoupili s několika prioritami . Ostatně mantinely , za kterých je tento projekt realizovatelný a vůbec přijatelný - protože my také můžeme skončit podobně jako s nepovedeným projektem Temelína , který jsme museli potom složitě jako Česká republika řešit - ta investice je obrovská , než se kopne do země , tak Česká republika v přípravných fázích může proinvestovat až 20 miliard . My se snažíme maximálně ztransparentnit celý proces tohoto vyjednávání , řešit i otázku partnerství a bezpečnosti a zároveň brát ohled na koncové ceny elektřiny v budoucnosti . Proto jsme vytyčili sedm mantinelů , o kterých se bavíme . První , a ten byl zcela jasný , zastropování ceny v zákoně včetně vyjasněných dopadů do cen pro konečné zákazníky a do státního rozpočtu . Pan premiér o tom několikrát hovořil i pro média , kde v podstatě garantuje - minimálně rétoricky , ale on garantuje spoustu věcí - nějakou finální cenu , nicméně dát ten strop do zákona evidentně vůle není . Já si myslím , že ta věc , která se týká , to jeho přirovnání s výběrem mýta - že v zákoně také není , kolik se bude platit po dálnicích - že to není srovnatelná věc . My se tady bavíme o projektu , na kterém budou závislé domácnosti , na kterém budou závislé firmy v ČR v čerpání energie . Minimálně by zde měla být zastropována finální cena , protože když se ten projekt prodraží , což je bod dva , tak samozřejmě někdo to zaplatit musí . A podíváme - li se na řešení podobných projektů v zahraničí , často se jde na delší dobu a ty projekty jsou výrazně dražší oproti předpokládaným nákladům . Proto je důležité , aby se řešila i fixní cena projektu . Musíme jít na finální cenu . Proto se musí jednat , a to je třetí bod , o dodávku na klíč , ve které bude jeden hlavní dodavatel , který bude za projekt zodpovědný včetně všech souvisejících záruk dodávky . Ten bod už jsem zdůvodňoval . Pro nás je důležité , aby se jasně vyjasnilo , kdo bude investorem . Podle nás by to měl být stát , nikoliv ČEZ , hlavně z důvodu levnějšího financování . Zcela zásadní je v tomto cena peněz . Já jsem tam koukal na graf , který ukazoval pan ministr . Ten výklad si tady možná dnes ve Sněmovně zopakujeme , nicméně doufám , že tady od nějakých analytiků zazní protiargument . Já jsem zmínil , že je skutečně důležitá bezpečnost a výběr partnera pro Českou republiku . Ještě jsme hovořili o tom , že tendr by neměl být v uvozovkách takzvaně šitý na míru . To " šitý na míru " je trochu dáno kapacitou , která je natvrdo deklarována v předpokládaném zadání tendru , což v souvislosti s ještě velmi krátkou dobou na termín prodloužení (předložení?) nabídek vyřazuje možné dodavatele , kteří sice realizují projekty vyšší , ale dokázali by svoji nabídku případně upravit na parametry zamýšleného projektu , na parametry zamýšleného tendru . Kapacita , která je tam dána , 1 200 megawattů , je na míru šitá v tuto chvíli , v daném termínu prakticky dvěma dodavatelům , spíše však jednomu . Tam je to poměrně důležité . Byli jsme v debatách i s MPO , s lidmi z energetiky . Tam zaznívalo několik výhrad k tomu , proč to vlastně nemůže být více , ta kapacita .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities