ps2017-079-06-004-247.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-29 ps2017-079-06-004-247 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) Notářský zápis vznikne za využití úředních průkazů vybavených čipem , které stejně podle evropské legislativy bude nutné v dohledné době pro nás pro všechny . Podle evropské legislativy je dále možno upravit elektronický podpis videokonferencí a NFC čtečky v mobilním telefonu . Detaily procesu můžete najít v důvodové zprávě , která je součástí tohoto tisku . V případě dobré připravenosti všech potřebných podkladů a dokladů ze strany klienta bude možné založit například společnost s ručením omezeným v rámci jedné hodiny , a to bez fyzické přítomnosti . Za tímto účelem vytvořila Notářská komora vlastní zabezpečený on - line kanál pro možnost ověřování totožnosti klientů , díky kterému bude možné s větší mírou předcházet účelovým zakládáním subjektů . Navrhovaný systém klade důraz na právní jistotu , bezpečnou identifikaci a eliminuje možnost použití pozměněných či padělaných dokladů totožnosti . Tato část novelizace navíc naplňuje požadavky směrnice Evropského parlamentu o digitalizaci . Další - a dle mého názoru neméně důležitá - část této novely je zaměřena na vyšší ochranu před krádežemi firem , což se bohužel stává hlavně díky poměrně snadnému zfalšování ověřovací doložky u plné moci . Proto touto novelou zavádíme evidenci ověřených podpisů v elektronické podobě . Na speciální webové stránce tak bude podle jména a data narození uvedených v ověřovací doložce podpisu možné zjistit , zda je plná moc pravá . Zvýší se tím nejenom bezpečnost převodů ve společnostech , ale také v katastru nemovitostí . Tato elektronická evidence bude funkční v rámci kanceláří notářů , v žádném případě však neomezuje jiné způsoby ověření podpisů , jako je například prostřednictvím České pošty , Czech POINTu apod . , kde se elektronická evidence tímto nezavádí . Vyšší míru bezpečnosti pro ověření plné moci lze vnímat jako určitý nadstandard a je na každém občanovi , podnikateli , pro jaký typ ověření se rozhodne . Třetí změna , kterou tato novela zavádí , se týká agendy apostil , konkrétně zlepšení jejich dostupnosti . V současné době lze k notářské listině získat apostilu , což je doložka veřejných listin prokazující podpis a otisk razítka notáře na listině za účelem jejich použití v zahraničí , pouze v Praze na Ministerstvu spravedlnosti . Tato agenda je vyřizována prezenčně v čase úředních hodin v budově ministerstva nebo je možné o ni zažádat korespondenčně , přičemž v takovém případě je k vyřízení platná lhůta jednoho měsíce . Řada firem tuto relativně obtížnou dostupnost řeší skrz zprostředkovatele , což je spojeno s poměrně vysokými finančními náklady . Novela oproti tomu počítá s vydáváním apostil regionálními notářskými komorami , což značně usnadní život podnikatelské veřejnosti , která tyto služby využívá . Bude tak významně přiblížena do všech regionů a dojde tak zcela jistě ke snížení nákladů spojených se získáním apostil . V závěru bych ráda uvedla , že na tomto poslaneckém návrhu spolupracoval tým složený ze zástupců Notářské komory a Ministerstva spravedlnosti . Byl dále konzultován se zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu , kteří novele rovněž vyjádřili svou podporu . Dále byl diskutován i s Ministerstvem spravedlnosti , se kterým připravujeme i pozměňovací návrh , který vyrovná připomínky , které uplatnili v rámci připomínkového řízení . Vláda tuto novelu projednala v dubnu tohoto roku a vyjádřila jí kladné stanovisko . Navrhovaná právní úprava má dopad na veřejné rozpočty pouze v části týkající se určení Notářské komory České republiky jako dalšího apostilního orgánu , konkrétně lze předpokládat dopad na státní rozpočet . Na ostatní veřejné rozpočty nebude mít navrhovaná právní úprava dopad . V případě zřízení nové evidence ověřovaných podpisů a sbírky dokumentů , jakož i technické realizace sepsání notářského zápisu v elektronické podobě bez fyzické přítomnosti účastníků či dalších osob , legalizace elektronického podpisu a dalších úprav předjímaných tímto návrhem zákona , bude technická realizace provedena úpravou informačního systému Notářské komory , kterou bude sama v plné výši financovat ze svých vlastních zdrojů . Toto řešení bylo s Notářskou komorou projednáno a ta s ní souhlasí . V této části bude mít tedy navrhovaná právní úprava nulový dopad na veřejný rozpočet . Jak jsem již uvedla , detailní důvodová zpráva je vložena do systému a je vám samozřejmě plně k dispozici . Věřím , že zjednodušení alespoň některých podnikatelských činností a rozšíření nástrojů ve vyšší bezpečnost v podnikání je zájmem nás všech . Vyšší stupeň digitalizace podnikatelské sféry je bezesporu velmi žádoucí . Proto si vás tímto dovolím požádat o podporu této novely a její propuštění do dalšího čtení . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Monice Červíčkové jako zástupkyni navrhovatelů . Požádám nyní pana poslance Stanislava Grospiče , který je zpravodajem pro prvé čtení , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Stanislav Grospič Děkuji , vážený pane místopředsedo . Vážené kolegyně a kolegové , vážení členové vlády , rád bych se tedy ujal své zpravodajské zprávy a uvedl bych tedy , že skupinou poslanců je předkládán návrh zákona , kterým se mění zákon č . 358 / 1992 Sb . , o notářích a jejich činnosti , takzvaný notářský řád , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů . Předloženým zákonem se navrhuje zřídit novou evidenci ověřených popisů a sbírku dokumentů vedených Notářskou komorou ČR a tyto systémy budou obsahovat údaje o legalizacích provedených notáři , o notářských zápisech sepsaných s notáři . Z důvodu zvýšení právní jistoty se pak navrhuje zřízení veřejného dálkového přístupu k těmto systémům , kde bude možno ověřit pravost ověřovací doložky a notářského zápisu . Dále se navrhuje možnost sepsání notářského zápisu v elektronické podobě společně s prokázáním totožnosti účastníků a dalších osob bez jejich fyzické přítomnosti s využitím prostředků pro vzdálenou identifikaci a autentizaci a možnosti legalizace elektronického podpisu notářem . Ve smyslu článku 6 Úmluvy o zrušení požadavku na ověření cizích veřejných listin ze dne 5 . října 1961 , publikované sdělením Ministerstva zahraničních věcí č . 45 / 1999 Sb . , Úmluva o apostile , se Notářské komoře ČR svěřuje apostilační agenda veřejných listin , které vyhotovil , vydal nebo ověřil notář , takzvané notářské listiny . Navrhuje se projednání (propojování?) údajů v rejstříku zástav , stávajících seznamů a evidencí , i nově zřizovaných , evidence ověřených podpisů a sbírky dokumentů se základními registry , a to prostřednictvím agendového informačního systému , který plánuje na své náklady vybudovat Notářská komora ČR . Pomocí tohoto agendového informačního systému budou moci také notáři využívat údaje z agendových informačních systémů , na které mají nárok podle § 9 a až § 109 f notářského řádu . Rozsah využívaných údajů je rozšířen tak , aby bylo možné realizovat procesy předpokládané návrhem zákona , například pro ztotožnění fyzické osoby bez její fyzické přítomnosti prostřednictvím videokonference . Dále je předkladatelem navrhována právní úprava nezbytná k zefektivnění notářské činnosti a přizpůsobení právní úpravy k potřebám praxe . Pokud jde o navrhované změny v zákoně o správních poplatcích , navrhuje se zvýšení správního poplatku ze 100 korun na 300 korun za legalizaci justičních veřejných listin , včetně exekučních a notářských , určených k použití v cizině formou vyznačení apostilní doložky . Tento poplatek byl poprvé stanoven v roce 1998 a od toho roku nebyl upravován , a nereflektuje tak růst nákladů spojených s apostilní agendou a již neodráží reálnou výši nákladů , která je s tímto úkonem spojena . Dále se navrhuje výslovné zakotvení poplatku pro ověření podpisu za účelem použití v cizině . Tím dojde ke zvýšení správního poplatku z 30 korun na 100 korun za ověření úředního podpisu nebo úředního otisku razítka na listině nebo na jejím stejnopisu za účelem jejího použití v cizině formou vyznačení legalizační doložky . Výše tohoto správního poplatku nebyla od svého zavedení v roce 1994 měněna a rovněž nereflektuje růst nákladů spojených s legalizační agendou a již neodráží reálnou výši nákladů , která je s tímto úkonem spojena . A konečně se pak navrhuje také zvýšení konzulárního správního poplatku ze 100 korun na 300 korun za ověření otisku úředních razítek a úředních podpisů na českých dokladech nebo listinách formou vyznačení legalizační doložky včetně ověření českých veřejných listin určených k použití v cizině formou vyznačení apostilní doložky . I v tomto případě je zvýšení zdůvodňováno růstem nákladů spojených s legalizační a apostilní agendou , protože již neodráží reálnou výši nákladů , se kterou jsou tyto úkony spojeny .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities