ps2017-079-05-022-054.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-27 ps2017-079-05-022-054 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Návrh zákona negeneruje automaticky žádné nároky , to je důležité říct , na financování , o aktivaci těch jednotlivých opatření bude rozhodovat každoročně vláda , a to svým nařízením podle aktuální situace . Jak jsem uvedl , je důležité upozornit na to , že novela zákona je pouze jedním opatřením pro zajištění cílů obnovitelných zdrojů do roku 2030 . Určitě si vzpomínáte na diskuzi , která kolem toho byla . Jdeme řádově ze 14 , 15 % na 22 % , což je nejvíce ze zemí Visegrádské čtyřky . Dalším opatřením je plnění požadavků na energetickou náročnost budov - klíčové téma - jejich postupné zpřísňování . Bez toho se nepohneme dále a nesplníme naše cíle , které podpoří zase další rozvoj a využití obnovitelných zdrojů v budovách . Za rovněž zásadní považujeme snahu o maximální využití možných investičních dotací , čili méně provozu , více investic . Myslíme tím podpory ze všech dotačních programů , které budou uzpůsobeny podle nastavených nových cílů pro určité a jednotlivé oblasti právě obnovitelných zdrojů . Druhým cílem návrhu tohoto zákona je zavedení opatření k zajištění přiměřenosti poskytované podpory , která zase naplňují závazky naší země uvedené v rozhodnutích Evropské komise , jimiž se provozní podpora energie získané využitím obnovitelných zdrojů a dalších podporovaných zdrojů energie považuje za slučitelnou s vnitřním trhem Evropské unie . Tady jenom pro informaci uvádím , že naše země již vyjednala a celkem získala sedm rozhodnutí Evropské komise , kde požadavky a závazky z těchto rozhodnutí jsou v tomto návrhu promítnuty . Novela vymezuje systém ověření případného poskytování nadměrné provozní podpory u podporovaných zdrojů energie , takzvané ověření překompenzace poskytované podpory , která bude zahrnovat několik úrovní . První je takzvané sektorové ověření , a to u výroben pobírajících provozní podporu nad de minimis . Druhou úrovní je aplikace automatických opatření uvedených v zákoně k odstranění rizika překompenzace poskytované podpory . Třetí úrovní je individuální ověření u konkrétních výrobců , a to ze strany SEI , Státní energetické inspekce . Zajištěním nebo zjištěním se posoudí ekonomický parametr ziskovosti , takzvané IRR čili vnitřní výnosové procento , u konkrétní výrobny . Při překročení zákonem stanovené meze uvedeného parametru by to znamenalo , že výrobna , producent čerpá nadměrnou výši podpory , a aplikovala by se opatření , která by tuto nadměrnou čerpanou podporu odstranila , pochopitelně do budoucnosti . Kvůli změnám v zákoně o podporovaných zdrojích energie byl v úpravě také třeba energetický zákon , jako je třeba změna působnosti MPO , operátora trhu či různé změny v definicích pojmů atd . Dovoluji si zdůraznit , že návrh tohoto zákona zavádí zcela nové instituty . Jedná se o celou oblast v ověření přiměřenosti poskytované provozní podpory , nástroje k zajištění přiměřenosti nebo v nastavování výše podpory prostřednictvím vyhlášení aukcí právě na výši podpory . Tyto záležitosti se v naší energetické legislativě doposud neobjevovaly . Já se těším na diskuzi a moc děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji a prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Pavel Pustějovský . Prosím . Poslanec Pavel Pustějovský Děkuji za slovo . Vážený pane ministře , pane předsedající , vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , návrh novely o podporovaných zdrojích energie zavádí nástroje a opatření pro vládu v oblasti obnovitelných zdrojů energie . Nepředstavuje žádné přímé nároky na financování , dává vládě možnost nařízením vydávaným každý rok podle aktuální situace reagovat . Vláda bude moci aktivovat nástroje k plnění nových cílů do roku 2030 a ty jsou dány novou legislativou Evropské unie . Národním regulativem zde bude vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu . Konkrétně se jedná například o nastavení výše podpory vysoutěžené z aukcí , určené především pro střední a větší zdroje , nebo využívání zeleného hodinového bonusu pro menší zdroje . Dále se zavádí podpora biometanu . Dalším okruhem jsou opatření a mechanismy ověření přiměřenosti podpory obnovitelných zdrojů energie , jak o tom pan ministr přede mnou hovořil . Navržené změny jsou promítnuty do energetického zákona , tam se bude měnit působnost Ministerstva průmyslu a obchodu , operátorů trhu s energiemi , dále pak definice pojmů a s tím související úpravy dalších ustanovení energetického zákona . Doporučuji ustanovit garančním výborem hospodářský výbor . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji a já otevírám obecnou rozpravu , do které v tuto chvíli nemám přihlášky . Pan poslanec Třešňák se hlásí z místa . Prosím , pane poslanče . Poslanec Petr Třešňák Děkuji za slovo , hezký podvečer . Pouze stručně , krátce k prvnímu čtení . Ministerstvo průmyslu a obchodu představilo tuto novelu původně už v roce 2018 , byla , tuším , poprvé na vládě , do Sněmovny se dostala až 20 . května 2020 , takže se nám tu válí už asi téměř tři čtvrtě roku . My jsme pevné zařazení této novely navrhovali už v září 2020 . Jak pan ministr , tak pan zpravodaj shrnuli ty nejzásadnější změny , co se týká kompetencí ministerstva a jednotlivých státních institucí , nicméně dovolte mi , abych zmínil , že podpora obnovitelných zdrojů stále u nás budí velké emoce , a to hlavně v kontextu nedávné historie , která s sebou přinesla solární barony , mnoho kauz a mnoho trestních oznámení . Právě ta historicky neuvážená podpora , vysoká podpora fotovoltaiky , která nás stojí , možná to tu i z úst pana ministra zaznělo , až 46 miliard ročně , částečně z veřejných rozpočtů , částečně z peněženek občanů v účtech za energie , podkopala celou důvěru v nejdynamičtěji se rozvíjející odvětví , které zde v energetice máme . Samozřejmě otázka , zda celý ten sektor , který by se měl za ideálních podmínek obejít pouze s volným trhem bez jakýchkoliv dotací , podporovat nějakými dotacemi . Nutno ale připomenout , že zde máme i mnoho špinavých fosilních zdrojů jako součást energetické sítě , a ty se do budoucna snažíme omezit - vlastně jsme i vymysleli už dříve ten trest , nebo chcete - li negativní motivaci , v podobě emisní povolenky . Následně pak mnohdy zase na druhou stranu vymýšlíme různé kompenzační mechanismy nebo daňové úlevy , jak zmírnit dopady rostoucích cen emisních povolenek na ceny energií , a tím pádem i dopad na koncové spotřebitele . Tedy celý sektor je skutečně zdeformovaný a je otázka , jak prostředí narovnat a nevytloukat klín klínem , protože pokud by ty podmínky dnes byly o trochu lepší , vedlo by nás to k úvaze , zda je takový zákon potřeba , protože by teoreticky neměl být potřeba vůbec . Ale to je skutečně potom spíš taková filozofická debata . Avšak nyní , kdy je potřeba dosáhnout uhlíkové neutrality a obecně klimatických cílů , by se pravděpodobně bez ničeho takového energetika vůbec neobešla . Proto chceme dále podpořit projednání tohoto zákona ve výborech a očekáváme , že zde padne i mnoho pozměňovacích návrhů . Samozřejmě například vítáme koncept aukčních mechanismů , který je vyzkoušený i v zahraničí , a nejvíce , a to tu zmiňoval pan ministr , bude pravděpodobně diskutované i vnitřní výnosové procento , takzvané IRR , u jednotlivých výroben a jednotlivých obnovitelných zdrojů , kde doufáme , že se přistoupí k co největší technologické neutralitě a nebudou jednotlivé zdroje zvýhodňovány více než ty druhé . Nicméně mi dovolte připomenout i další důležité téma - a já jsem k tomu hovořil , když jsem se snažil tento bod zařadit na program dříve - a to je teplárenství , protože teplárny v České republice zásobují teplem až dvě pětiny obyvatel i řadu průmyslových podniků a v současné době je jejich provoz zatížen právě cenou emisních povolenek , což právě negativně dopadá do cen pro koncové spotřebitele . Očekávám , že i toto bude další téma , které se bude řešit na výborech a v rámci nějakých pozměňovacích návrhů . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Nemám v tuto chvíli další přihlášky do rozpravy , takže pokud se nikdo další nehlásí z místa , obecnou rozpravu končím . Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova ze strany zpravodaje nebo . . . Nevypadá to , takže žádné návrhy na vrácení či zamítnutí nepadly , takže se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . Nejprve rozhodneme o garančním výboru . Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu . Jiné návrhy jsem nezaznamenal ani žádné jiné návrhy nevidím , takže svolám kolegy do sálu a budeme hlasovat . . . Kolegové přicházejí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities