ps2017-079-03-007-352.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-22 ps2017-079-03-007-352 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.50 hodin) Záměrně používám to slovo fakulty , školy nebo fakulty připravující učitele , nikoli přímo pedagogické fakulty . Ostatně já sám jsem učitelskou kvalifikaci získal nikoli na Pedagogické fakultě , ale na Filozofické a Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity , ale v učitelském oboru . Považuji to za velmi varující věc . Pokud se klíčový dokument strategie vzdělávání v naší zemi soustřeďuje na to , aby učitelé byli na svou profesi dlouhodobě , kvalitně , pečlivě připravováni , tak si myslím , že tento krok v podobě návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících v tuto chvíli vypadá , že je v rozporu s touto strategií . A je to buď otazník , nebo i možná přímo vykřičník , který by nás měl varovat a velice pečlivě vést k tomu , jak posuzovat tento návrh novely zákona . Musíme také , pane ministře , konstatovat , že v posledních týdnech k tomuto legislativnímu návrhu dorazila stanoviska , která nelze přejít tím , že se jedná o nějaký názor , který nemá kvalifikovanou oporu , nebo že se jedná jenom o nějaké dojmy . Pokud se proti této novele postaví Asociace děkanů pedagogických fakult v České republice , pokud se proti této novele postaví takové autority pedagogické vědy v naší zemi , jako je třeba paní profesorka Spilková , tak bezpochyby je to další moment , kdy se má člověk soustředit na to , zda to , o čem máme hlasovat , je , nebo není správné . A považuji , pane ministře , z vaší strany za jistým způsobem - bych řekl - neangažované , že jste neměl ambici ve veřejném prostoru se těmto argumentům postavit a vést o tom opravdu velkou , kvalifikovanou diskuzi . Nelze prostě přejít názory těchto odborníků jenom nějakým mlčením , nebo možná někde nějakým interním komentářem . Jedná se o tak závažnou novelu , že by mělo jasně zaznít to , z jakých důvodů Ministerstvo školství nesouhlasí s těmito stanovisky , jakým způsobem čelí argumentům tak vážným , jako je třeba Asociace pedagogických fakult nebo někteří jednotlivci , kteří jsou autoritami ve svém oboru . Na straně druhé , milé kolegyně , milí kolegové , se ale také musíme podívat na současnou realitu českého školství , na situaci v některých regionech , v některých druzích škol a v některých oblastech vzdělávání . Já jsem si už tuto finální podobu , podobu předtím než . . . nebo po té delší době , co zde byla předložena , si dovolil přeposlat několika desítkám ředitelů škol , s nimiž konzultuji své otázky v oblasti školství a vzdělávání . A musím říct , že třeba ze vzorku 20 ředitelů škol různého typu od základních škol přes gymnázia až po školy odborné velká většina těch ředitelů buď řekla , že jim tato novela nevadí , nebo že s ní dokonce mírně souhlasí . Mluvíme - li o ředitelích jako o lídrech pedagogického procesu , tak je samozřejmé , že v žádném řediteli nemůže vzbudit přímo nadšení , pokud by do škol měli přicházet ti , kteří nebyli připravováni přímo profesionálně na výkon pedagogického povolání . Je ale prostě faktem , že v některých regionech , jako je Ústecký nebo Karlovarský kraj , na některých typech škol anebo v některých aprobacích je opravdu velmi obtížné v současné době získat člověka , který by byl schopen na škole působit , vyučovat . A věřím tomu , že ředitel školy je schopen posoudit , zda uchazeč , kterého přijímá do zaměstnání , a bude - li sledován a patřičně veden , je schopen kvalitně zajistit výuku . Jsem tedy přesvědčen , milé kolegyně , milí kolegové , pane ministře , o tom , že by mělo při obhajobě této novely , při obhajobě tohoto zákona jasně zaznívat to , že se jedná o úpravu dočasnou , a ne dočasnou ve smyslu účinnosti toho zákona , ale ve smyslu toho , že by ministr školství , Ministerstvo školství , vláda měli mít ambici hovořit o tom , že to , co se teď navrhuje , představuje nějaký můstek k překonání obtížné situace , ve které se nacházejí některé regiony , některé školy , protože je nedostatek učitelů v některých aprobacích , a klást si tu ambici , aby se v souladu se Strategií 2030 + tento stav z českého školství postupně odbourával . Ostatně , pane ministře , zajímalo by mě , zda na otázku , zda třeba ve Finsku , jehož vzdělávací systém obdivujeme a k němuž se vztahujeme , existuje možnost , aby tam učili nekvalifikovaní učitelé , tak bych si sám sobě odpověděl , že rozhodně ne , prostě proto , že tam je kvalita pedagogických fakult a prestiž učitelského povolání postavena tak , že by to úplně vylučovalo variantu , že by ve Finsku mohl učit někdo , kdo nemá k tomu odbornou průpravu . Vyzývám vás tedy , pane ministře , abyste nejenom zde na půdě Poslanecké sněmovny , ale i ve své činnosti ve vládě směřoval k tomu , aby tato novela zákona o pedagogických pracovnících byla vnímána jako dočasná , aby to bylo jenom nějaké přechodné řešení na odstranění palčivé situace v některých školách - ten stav tam známe , stávající úprava je prostě problematická , po roce vypisování konkurzů a tak dále - a abychom měli ambici dosáhnout toho , že v českých školách , tak jak říká Strategie 2030 + , budou působit učitelé , kteří mají odbornou kvalifikaci nebo si tuto kvalifikaci získají . Chci také říct , že je mnoho případů , kdy právě učitelé nebo pedagogové působící ve školách , kteří tu odbornou kvalifikaci nemají , jsou obohacením školy . Myslím si , že je zapotřebí vyjádřit respekt , úctu všem těm , kteří na školu nastupují do toho obtížného prostředí , aniž by měli za sebou odbornou průpravu , ale musíme říci , že máme směřovat ke stavu , kdy ve školách budou učit ti , kteří k tomu budou dlouhodobě připravováni . Kolegyně , kolegové , já navrhnu poslancům poslaneckého klubu ODS , aby tuto novelu podpořili v kontextu toho , že se jedná o dočasné řešení nějakého neuspokojivého stavu . Ale moje výhrady , které jsem zde sdělil , nejsou jen pro tento okamžik , pro tento text , který je tady , ale které , pane ministře , mluví k vám , k vládě v tom , aby měla ambici pracovat na tom , aby dlouhodobě takový stav v českém školství nebyl . Děkuju . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní faktická poznámka - pan poslanec Václav Klaus . Faktickou poznámku tady mám jednu . A potom se tedy připraví pan poslanec Antonín Staněk . Tak prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Václav Klaus Dobré ráno , dámy a pánové . Já jsem se přihlásil v úvodu řeči , abych reagoval vaším prostřednictvím na pana poslance Baxu . Pak ten závěr byl trošku jiný . Na úvod se mi zdála dojemná shoda klubu ODS a KSČM v takové té adoraci různých úředníků a vysokých škol a pedagogických věrozvěstů vůči ředitelům škol . Pak na závěr jste řekl , že tento zákon také podpoříte , takže to už bych se býval nehlásil . Nicméně bych chtěl říct za nás , že já si myslím bytostně , že ředitelé školy vědí lépe , co je pro jejich současnou situaci dobré a nutné . Daleko více než státní úředníci , daleko více než různí akademici . A je zcela jasné , že různé vysoké školy , které samozřejmě mají finanční prospěch z toho , že doškolují ředitele školským managementem a podobné nesmysly , které se zavedly , proti tomu vystupují . Já sám jsem dostal desítky různých dopisů a podobně . Ale tak je to takřka vždycky , když jde o peníze a zájmy různých skupin . Naše srdce je na straně ředitelů . Kdyby bylo po mém , já ten zákon o pedagogických pracovnících zruším ad hoc , protože ve školách by se nestalo naprosto nic . Ředitelé drží české školství v chodu , zaplať pánbůh . A my tento zákon v závěrečném čtení také podpoříme . A samozřejmě i náš pozměňovací návrh . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní ještě jedna faktická poznámka - pan poslanec Karel Rais . Stále je připraven pan poslanec Antonín Staněk . Prosím , pane poslanče , dvě minuty . Poslanec Karel Rais Děkuji vám . Mě trochu vyprovokoval pan kolega Klaus , protože dlouhodobě podporuji zvýšení manažerské role ředitelů , a myslím si , že to , co říkal , je naprostá pravda . Rozhodně ředitel ví lépe než lidi tady v Poslanecké sněmovně nebo úředníci v Praze , koho si má , či nemá vzít . On ředitel je taky hlídán , a to institucí , která zřizuje základní nebo střední školu . Takže jeho případná špatná volba vede pochopitelně k negativní reakci ze strany rodičů nebo ze strany okolí zřizovatele . To je jedna věc .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities