ps2017-079-03-006-350.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-22 ps2017-079-03-006-350 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Jestliže TOP 09 či někteří kolegové z ústavně - právního výboru říkají , že je role přísedících již dávno překonána , tak zásadně nesouhlasím . Naopak . Mám za to , že by mohla být v civilních věcech možná i posílena , například v rodinných právních sporech . Ale to je věc na širší diskuzi . Myslím si , že není správné řešení , když máme problém s přísedícími takový , že jich je málo , že díky nim některá soudní řízení , jak se říká , stojí nebo jsou přerušována , protože přísedící nepřijde . Nemyslím si , že je správné řešení institut přísedících , a teď - opakuji , mluvím o pracovněprávních sporech - rušit . Myslím si , že lepší řešení by bylo , kdyby přísedící dostali o něco větší a důstojnější odměnu , než je nynějších 150 korun za den . Myslím , že té věci by to pomohlo . Možná se zeptám paní ministryně , to je můj jediný dotaz na ni , jestli se plánuje do budoucna nějaké navýšení , protože mám za to , že těch 150 korun za den není úplně důstojná náhrada . Doufám tedy , že přísedící v pracovněprávních sporech přežijí i tento týden , že přežijí i to dnešní hlasování , a prosím kolegy o podporu mého návrhu , a to znamená nepodporovat pozměňovací návrh pana kolegy poslance Feriho . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní s faktickou poznámkou poslanec Marek Výborný . Prosím , máte slovo , dvě minutky , prosím . Poslanec Marek Výborný Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážená paní ministryně . K panu kolegovi Chvojkovi . Děkuji , v jedné věci s ním určitě souhlasím , a to je prosba vůči paní ministryni . Říkal jsem to už panu ministru Kněžínkovi před třemi lety , že by bylo potřeba něco udělat s odměnami přísedícím . Je to skutečně nehorázná částka 150 korun , takže naprostý souhlas . Děkuji také za velmi jasný a pregnantní výklad role přísedících v soudním procesu . Nicméně , to byl popsán ideální stav . A je potřeba si také říci , že ideální stav fakticky nikdy neexistoval , neexistuje a bohužel ani existovat nebude . Většina přísedících , teď z hlavy nevím průměrný věk , myslím , že na ústavně - právním výboru to taky zaznělo , je takový , že skutečně realita je taková , že potom to prodlužuje to soudní řízení , protože vy jste to tady , pane místopředsedo , říkal : přísedící často nepřijdou k nařízeným jednáním z různých důvodů , nemoci a podobně , a potom se to celé zbytečně zdržuje . Jsem přesvědčen o tom , že právo není zabetonováno v nějaké historické podobě , ale že je potřeba reagovat na trošku - teď řeknu - tep doby a že skutečně institut přísedících , jak říkají odborníci z praxe , hlavně v civilním procesu , už se prostě přežil . A proto bych poprosil o opačnou věc , podpořme to , co prošlo ústavně - právním výborem , to znamená pozměňovací návrh kolegy Dominika Feriho . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení poslankyni Kateřinu Valachovou . Zatím poslední přihláška . Paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Kateřina Valachová Děkuji . Vážený pane předsedající , kolegové , kolegyně , vážená paní ministryně , chtěla bych vás požádat o podporu svého pozměňovacího návrhu , který je označen v hlasování pod písmenem C . Týká se to změn v případě obstavení účtu . Příkaz k obstavení účtu je upraven nařízením Evropského parlamentu , kterým se zavádí řízení o evropském příkazu k obstavení účtu k usnadnění vymáhání přeshraničních pohledávek v občanských a obchodních věcech . Touto navrhovanou úpravou místní příslušnosti dojde ke specializaci obvodního soudu pro Prahu 1 na věci týkající se evropského příkazu k obstavení účtu . Důvodem pro zavedení specializace je složitost právní úpravy o evropském příkazu k obstavení účtu a dále též krátké lhůty , které unijní nařízení o evropském příkazu k obstavení účtu stanoví pro jednotlivé úkony . Vzhledem k tomu , že v aktuální právní úpravě je agenda rozprostřena mezi jednotlivé soudy v České republice , což vzhledem k malému počtu věcí vede k tomu , že se soudci s touto problematikou setkávají jen velmi ojediněle , je pro soudy obtížné dodržet stanovené lhůty a předmětnou právní úpravu aplikovat . Zavedení specializace má zajistit , aby nedocházelo k problémům při aplikaci předmětné právní úpravy a bylo možné dodržet stanovené lhůty . Příslušnost se stanovuje u Obvodního soudu pro Prahu 1 , a to zejména z důvodu , že v jeho obvodu sídlí většina bank v České republice , které mají v případě výkonu rozhodnutí poskytovat součinnost . Z hlediska dopadu na fungování Obvodního soudu pro Prahu 1 se žádné zásadní změny neočekávají , neboť počet řízení podle nařízení o evropském příkazu k obstavení účtu za rok nepřesahuje řády jednotek . Zároveň bude díky změně možné řádně splnit požadavek článku 14 a s tím související notifikační povinnost , týkající se evropského příkazu obstavení účtu . Dosud totiž panovaly pochybnosti o tom , který orgán je určený jako příslušný pro získávání informací o účtu podle právě citovaného článku . Napříště tedy bude k úkonům při získávání informací příslušný Obvodní soud pro Prahu 1 . Co se týká přechodných ustanovení , která také pozměňovací návrh upravuje a pamatuje na ně , řízení ve věcech evropského příkazu k obstavení účtu , která již byla zahájena před nabytím účinnosti , budou dokončena podle dosavadních předpisů , a specializace se tedy aplikuje toliko vůči řízením , zahájeným po nabytí účinnosti tohoto zákona . To platí obdobně pro situace ve věcech evropského příkazu k obstavení účtu tak , jak jsem to popsala už v obecném odůvodnění , co pozměňovací návrh obsahuje . Tolik tedy prosba a odůvodnění toho , proč je dobře podpořit pozměňovací návrh , který také podpořil ústavně - právní výbor jako garanční a je označen pod písmenem C . Druhou věcí , o kterou bych vás chtěla požádat , kolegové , kolegyně , a podpořit , a vím , že zpravodaj tohoto tisku se k tomu chystá , je úprava účinnosti při třetím čtení . Ten důvod je následující . Novela zákona o soudech a soudcích upravuje nově výběr soudců včetně stanovení zásady , že každý soudce může být jmenován pouze po úspěšném absolvování výběrového řízení upraveného zákonem ve znění nyní přijímané novely . Přechodná ustanovení neobsahují úpravu , která by umožňovala po určitou dobu po nabytí účinnosti novely zákona postupovat při jmenování soudců dle dosavadních předpisů , to je jmenovat soudce , kteří prošli stávajícím výběrem . Po nabytí účinnosti novely zákona tedy již nebude možné jmenovat soudce , kteří neprošli výběrovým řízením dle zákona v novém znění . Je přitom zřejmé , že příprava uspořádání výběrových řízení vyžaduje nejméně několik měsíců po nabytí účinnosti námi projednávaného tisku . Výběrové řízení na funkci soudce ve znění námi projednávaného tisku v třetím čtení se skládá z písemné ústní části , a pokud uchazeč neabsolvoval dříve psychologické vyšetření , povinnou součástí výběrového řízení je také toto vyšetření . Organizačně bude pro uspořádání výběrového řízení nutno připravit jeho písemnou a ústní část . Podrobnosti má stanovit vyhláška , kterou bude nutno v tomto směru významně dopracovat . To je však možné učinit až se znalostí finálního textu námi projednávané novely , a tedy i průběhu výběru soudců , přičemž , kolegyně , kolegové , teprve nyní budeme hlasovat o finálním znění a je uplatněno několik pozměňovacích návrhů . Nejdéle bude trvat zřízení psychologického pracoviště Justiční akademie , které napříště bude jako jediné oprávněno provádět psychologické vyšetření pro účely výběrového řízení na funkci soudce . Výše uvedené úkony a činnosti si vyžadují určitý čas nejméně v řádu měsíců , a to i při nejvyšší míře urychlení . V lednu 2021 jsme projednávali tento tisk v rámci garančního výboru . Je tam načtena a doporučena garančním výborem úprava účinnosti , nicméně s ohledem na věci , které jsme vám popsala , se velmi přimlouvám , aby účinnost byla opravena , a to tak , aby byla změněna na 1 . leden 2021 (správně: 2022) . Nečiním procedurální návrh , pouze podporuji tímto způsobem nejenom stanovisko odborné Soudcovské unie , ale především procedurální návrh , který , jak mám informaci , padne ze strany pana zpravodaje . A zároveň vím , že s touto úpravou účinnosti předběžně vyslovuje souhlas paní ministryně spravedlnosti , čímž bych jí chtěla poděkovat za tento její přístup . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní má zájem vystoupit zpravodaj Marek Benda . Prosím . Poslanec Marek Benda Děkuji . Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy , vážení pánové , nejprve tedy formálně podám návrh podle § 95 odst . 2 nového znění jednacího řádu , tak jak ho máme platný necelé dva roky , ve kterém je možné ve třetím čtení podat návrh na změnu účinnosti . Formálně navrhuji i za pana zpravodaje , který je dnes omluven , tak jsem to tedy musel vzít já , aby účinnost byla 1 . 1 . 2022 . Víme dobře , bylo to tady i do jisté míry zdůvodněno , že je dobré , aby tady existovalo nějaké legisvakanční období . Máme před sebou ještě část legislativního procesu , která nemusí být úplně triviální , a zdaleka si nejsem jist , že Senát nám to schválí přesně v podobě , v jaké to tam pošleme . Pak by bylo opravdu dobře , abychom měli nějaký čas .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities