Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-20 ps2017-079-02-002-347 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
347. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 502/ - třetí čtení
Ministr zemědělství ČR Miroslav TomanVáženýpanepředsedo,váženépaníposlankyně,pániposlanci,dovoltemi,abychopětovněuvedlvládnínávrhnovelyzákonač.110/1997Sb.,opotravináchatabákovýchvýrobcích.PředkládanánovelaadaptujenařízeníEvropskéunieoúředníchkontrolách,kterézavádínovouprávníúpravuúředníchkontrol,mimojinépotravin.Nadrámecadaptaceuvedenéhonařízeníjecílemnávrhuzákazuváděnínatrhpotravindvojíkvality,toznamenápotravin,kteréjsouoznačenézdánlivětotožněspotravinouuváděnounatrhvjinémčlenskémstátěEvropskéunie,ačkolivpotravinauváděnánatrhvČeskérepublicemáodlišnésloženínebovlastnosti.DálejetamuvedenoupřesněníadoplněnípodmínekprooznačeníČeskápotravinaaprodobrovolnéoznačenívýrobce.ZároveňjetamstanoveníodpovědnostiMinisterstvazemědělstvízapřijímánížádostíprovozovatelůpotravinářskýchpodnikůaurčení,zdapotravinajepotravinounovéhotypu.ZároveňjetamstanoveníStátnízemědělsképotravinářskéinspekcenárodnímsprávcemúložištědat.Tosetýkásledovatelnostitabákovýchvýrobků.Dálevnávaznostinausnesenívládyzedne17.října2018jetamurčeníStátnítiskárnyceninjedinýmvydavatelemidentifikátorůprotabákovévýrobky.Jetamtakézpřesněníustanovenítýkajícíchseelektronickýchcigaretanáhradníchnáplnídonich.SoučástínávrhuzákonajenovelazákonaoStátnízemědělskéapotravinářskéinspekci,kteráreagujenanutnostadaptacenanařízeníEvropskéunieoúředníchkontrolách,toznamenápožadavkykontrolnípraxearostoucízájemonákuppotravinprostřednictvíminternetu.Součástínávrhuzákonajetakénovelazákonaobankách,kteráumožníStátnízemědělskéapotravinářskéinspekcizískatodbankynezbytnéinformacevedoucíkeztotožněníkontrolovanénebopovinnéosoby.Přijatépozměňovacínávrhy,kteréjsouoznačenypísmenemA,bylyzvětšíčástivypracoványvsoučinnostisMinisterstvemzemědělství.JsouvsouladuskoncepcíMinisterstvazemědělstvíapřispějíkezkvalitněnívládníhonávrhuzákona,aprotosnimisouhlasím.VládnínávrhzákonaprojednalzemědělskývýborPoslaneckésněmovny5.února2020asvýmusnesenímdoporučilPoslaneckésněmovněschválittentonávrhzákonavezněnípřijatýchpozměňovacíchnávrhů.Druhéčteníproběhlo4.března2020.Zemědělskývýborjakovýborgarančníprojednalvládnínávrhzákona15.dubnaadoporučilvrácenínávrhuzákona.Poslaneckásněmovnarozhodla3.červnaovrácenínávrhudodruhéhočtení.Vopakovanémdruhémčtenívládníhonávrhuzákona,kteréproběhlo1.prosince,bylauplatněnařadapozměňovacíchnávrhů,kterédopadajídorůznýchoblastízákona,přičemžvelkápozornostsesoustředínapozměňovacínávrh,kterýsetýkápovinnéhopodílučeskýchpotravinnatrhu.Zemědělskývýborjakovýborgarančníprojednaltentovládnínávrhzákona9.prosince2020apřijalusnesení,kterýmdoporučujePoslaneckésněmovněhlasovatvetřetímčteníonávrzíchuvedenýchvnávrhuzákonavnavrženémpořadí.Děkujizapozornostaděkujizaschválenítohotozákona.Děkuji.Předseda PSP Radek VondráčekDěkujivám,paneministře.Otevírámrozpravu,dokterésejakoprvníspřednostnímprávempřihlásilpanministrBlatný,potéspřednostnímprávemzpravodajzemědělskéhovýborupanposlanecKováčik.Prosím.Ministr zdravotnictví ČR Jan BlatnýVáženýpanepředsedající,dámyapánové.Dovoltemipřednést,vyjádřitashrnoutdůvody,kterévedouMinisterstvozdravotnictvíkvyslovenízásadníhonesouhlasuspředloženýmipozměňovacíminávrhypánůposlancůBirkehoaBěhounkakprávěprojednávanémusněmovnímutisku502.NavrhovanázměnazperapanaposlanceBirkeho,kterýsebudehlasovatjakonávrhGSD6510,jevzásadnímrozporuskompetenčnímzákonem,neboťMinisterstvozemědělstvíjeústřednímorgánemstátnísprávyprozemědělstvíapotravinářskýprůmyslazaměřeníkontrolníčinnostiSFPIaKHSsezásadněliší.KHSsezabývápřevážněposuzovánímrizikpřímopřivýroběpokrmůsohledemnamožnývznikašířeníalimentárníchnákaz,včetněvydánípříslušnýchopatření.SZPIsledujezejménastavprovozovenvevztahukpožadavkůmpotravinovéhopráva.Vsoučasnostitéměřneexistujíprovozovnysjasnědefinovanýmokruhemstrávníků.Atojepotřebaříct,neboťrestauracevyvařujíprozařízenísociálníchslužeb,vyvařujídoškol,chodísetamstravovatveřejnostanelzezžádnéhotypuprovozovnypředemvyloučitstravovánítakzvanýchrizikovýchosob,jakojsouděti,spotřebiteléoslabenízdůvoduzdravotníhostavu,věkuapodobně.Vprovozovnáchstravovacíchslužebjdepředevšímolidskýfaktorpřizpracovánísurovin,kteréjižpředtímprošlykontroloudozorovýchorgánůMinisterstvazemědělství,apůsobnostorgánůochranyveřejnéhozdraví,tedykrajskýchhygienickýchstanic,jezcelanamístě.Dlouholetápraxepotvrdila,žealimentárníepidemie-aepidemiejeslovo,kterévposlednídobějevelmičastoskloňováno-jsouspojenysposkytovánímstravovacíchslužeb,anikolivsesamotnouvýroboupotravin.PrávětatoskutečnostbylapříčinouhistorickéhorozdělenídozorunadpotravinamimeziMinisterstvemzdravotnictvíazemědělství.Dozornadspolečnýmstravovánímjeprovázánsostatníčinnostíhygienickýchstanic,zejménasčinnostíprotiepidemickýchodborů,aleihygienyobecně,komunálníhygieny,hygienypráce,ajevísedlouhodobějakoefektivníaúčelný.Navícjetouspořádání-atochcizdůraznit-kterémnohéevropskéstátyoceňujíapovažujízaideální.Vysokázávislostfinálníhoproduktuvprovozovnáchstravovacíchslužebprávěnafaktorech,jakojezdravotnístavpersonáluajehohygienickéchování,variabilitaprovozu,variabilitaodbytuvprovozovnáchstravovacíchslužeb,představujíjinárizikaprospotřebitelenežstandardizovanáprůmyslovápotravinářskávýroba.Jenepochybné,žedozornadvýroboupokrmůbymělbýtzajištěninstitucízabývajícíseochranouzdraví.SZPInenahlížínaprovozovnyjakocelekaneníschopnaposouditepidemiologickárizikavrámciceléhoprovozuodpříjmupotravinpozpracování,skladování,azejménavýdejpokrmů.Pozměňovacínávrhpřinášízásadnísníženíúrovněochranyzdravíspotřebitelůzejménapředalimentárníminákazami,jakojsoustafylokokováenterotoxikóza,úplavice,žloutenkatypuA,tedyonemocnění,jejichžzdrojemjeprávěčlověk,nikolivpotravina.Efektivníprevencezajišťovanádosudzdravotnickýmiorgánysepozměňovacímnávrhempřenášídopozdnírepresespočívajícívřešenínastaléhopoškození,jinýmislovy,hygienickáslužbabyzasahovalaažtehdy,ažseněcostane.Díkytomubydošlokrozmělněníkontrolyakodtrženízdravotnickýchorgánůodprovozoven,cožztížípřijímánínáslednýchprotiepidemickýchopatření.Evropskálegislativaukládáčlenskýmstátůmpovinnostzajistitdozornadpotravinami.Nevyžadujeaninepředpokládávšak,žejebudezajišťovatjenjedenorgán.Sjednocenídozorůzakaždoucenujetedyznašehopohleduneodůvodněnéapřirozhodovánímusíbýtpřihlédnutokekonkrétnísituaciapovazerizika.Předloženýpozměňovacínávrh,kterýpostrádározborazhodnocenípřípadnýchdopadůnavrhovanéhořešenínalidskézdraví,přitomzároveňnepřenastavuježádnouúsporustátníchprostředků.Vneposlednířaděpředstavujezatíženíprovozovatelůzbylýchrestauracíaobdobnýchprovozovendalšímdozorovýmorgánem,neboťorgánůmochranyveřejnéhozdravívtěchtozařízeníchkompetencevněkolikajinýchoblastechzůstávají.Uvádíse,žepřijetímtohotopozměňovacíhonávrhuzároveňdojdekdokončenípřesunudozorunaduváděnímpokrmunatrhprovozovatelistravovacíchslužebvtakzvanémotevřenémtypustravovánípodMinisterstvozemědělstvítak,abytatoproblematikapožadavkůpotravinovéhoprávabylazastřešenavmaximálněmožnémířejednímresortem.Ktomumijenkrátcedovolteuvést,žezarok2019SZPImělakdispozici391zaměstnancůprovádějícíchdozor.Titozaměstnancidozorujínejenprovozovnystravovacíchslužeb,aletakémaloobchodníprovozovny,kterýchjevícenežprovozovenstravovacíchslužeb,potravinapodobně.ZatímcoKHSmávyčleněnodbor,kterýsezabývápouzeprovozovnamiposkytujícímistravovacíslužby,atentomělzarok2019kdispozici300zaměstnancůjennatutočinnost.ZatímcozaměstnanciSZPIprovedlivdanémroce14146kontrol,KHSprovedla22358kontrol.Obadozorovéorgánymajínastarostpřibližněstejnýpočetprovozoven.TedypracovnícihygienyjsouschopnisvojíkontrolníčinnostípokrýtvíceprovozovennežpracovníciSZPI.Pozměňovacímnávrhembynavícdošlokpřesunudalšíchasi25000provozovenpoddozorSZPI,cožbylogickyvedlokezvýšenínákladůstátníhorozpočtunadozorzestranySZPI,abybylischopnitytověcivykonávat.