ps2017-075-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-10 ps2017-075-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.10 hodin) Způsob výběru členů senátu vrchních soudů je zásadně převzat z dosavadní právní úpravy . Na výběru členů kárných senátů vrchních soudů se tedy budou i nadále podílet také zástupci státního zastupitelství , soudních exekutorů , advokacie a akademické obce . Odvolací kárné senáty mají být složeny ze tří soudců daného odvolacího soudu , tedy Nejvyššího soudu , Nejvyššího správního soudu . Senát pro sjednocování rozhodovací praxe má mít šest členů a má být složen paritně ze soudců kárných senátů odvolacích soudů . Pokud jde o další změny , je třeba zmínit zejména zavedení výslovné úpravy dohody o vině a kárném opatření , což je jakási obdoba dohody o vině a trestu , která nyní tedy je také novým prvkem . Dohodu však bude muset schválit kárný soud . Má být také zaveden institut nesporných skutečností , takže nebude nutné provádět dokazování veškerých skutečností , a dále úprava koordinace mezi subjekty oprávněnými podat kárnou žalobu . Koordinace má napomoci tomu , aby kárnou žalobu podával ten kárný žalobce , který má nejlepší podmínky pro přípravu kárné žaloby , zejména nejlepší znalost daného případu . Dále lze zmínit právní úpravu takzvané koncentrace řízení , což v podstatě znamená , že účastníci řízení budou muset uvést všechny rozhodné skutečnosti a navrhnout důkazy již v řízení před soudem prvého stupně . Sleduje se tím zejména omezení rizika průtahu v řízení . Vládní návrh obsahuje další opatření , která jsou tedy výslovně uvedena v jednotlivých ustanoveních , a právní úpravu přistoupení ke kárné žalobě . Já děkuji za pozornost , to je asi úvodem všechno a těším se na diskusi . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , paní ministryně , a prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Jakub Michálek . Poslanec Jakub Michálek Vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , projednáváme vládní návrh zákona o řízení ve věcech soudců , státních zástupců a soudních exekutorů . Vláda předložila návrh Poslanecké sněmovně 19 . prosince 2019 . Byl rozeslán jako tisk 683 . Organizační výbor ho doporučil k projednání ústavně - právnímu výboru jako garančnímu a paní ministryně už tady podle mě dobře shrnula obsah právní úpravy . Já jsem chtěl upozornit jenom na jednu skutečnost , že tím , že dochází k zavedení dalšího stupně kárného řízení , což je v souladu doporučeními GRECO , tak to ještě nemusí znamenat , že budou efektivněji postihovány excesy v soudnictví , protože ten systém pak bude fungovat tak , že soudce se bude moci odvolat k druhému senátu a potom ještě bude moci podat ústavní stížnost k Ústavnímu soudu . Čili ta řízení se pak o něco déle budou táhnout . Literatura odborná , například práce Davida Kosaře , v tom srovnání ukazuje , že zavedení toho současného systému nevedlo k dramatickému zlepšení , to byla ta takzvaná Pospíšilova reforma , a obdobně lze očekávat , že ani tato organizační změna nepřinese žádné dramatické zlepšení v odhalování nebo postihování kárných prohřešků soudců . Pouhá organizační změna asi takové následky mít nebude . Nicméně myslím si , že návrh je potřeba poslat do dalšího čtení , protože implementuje doporučení GRECO a je tam řada bodů , které určitě namístě jsou . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , pane zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu a s přednostním právem se mi přihlásil pan místopředseda Okamura , poté pan poslanec Benda . Místopředseda PSP Tomio Okamura Vážené dámy a pánové , začnu relativně dobrou zprávou . Předkladatel zákona v důvodové zprávě několikrát konstatuje , že kárná řízení soudců jsou dnes nedostatečná a nefunkční . To , že si vláda uvědomuje , že kárná řízení se soudci , státními zástupci a exekutory jsou nedostatečná , je posun . Stejně jako to , že jsme se dostali z bodu , kdy nás tady všichni přesvědčovali , že justice funguje skvěle , respektive že její jediný problém je rychlost řízení . Ta horší zpráva je , že ten posun v navrhovaném zákoně je opravdu milimetrový . Jen opravdu praxí nepolíbený laik anebo vychytralý soudce alibista může posuzovat justici jen podle toho , jak časově zvládá soudní proces . Problém justice je fakt , že práva a spravedlnost jsou v České republice nevymahatelné . Někteří soudci a státní zástupci , nemluvě o exekutorech , kontinuálně celá desetiletí zcela flagrantně porušují zákony a manipulují procesy bez toho , že by je někdo volal k odpovědnosti . Ano , když soudce chytnou s úplatkem anebo při krádeži nebo v opilosti havaruje a ujede od nehody , pak se nějakého kárného řízení dočkáme . Pokud soudce manipuluje se spisy , pokud soudce nerespektuje právo na spravedlivý proces a vynechává úmyslně důkazy , které svědčí o opaku toho , co on chce vidět , pak neexistuje reálná šance takového soudce volat k odpovědnosti . Soudci a státní zástupci , kteří poslali lidi do vězení za trestné činy , které se nikdy nestaly , které nebyly trestnými činy , Ministerstvo spravedlnosti , případně jejich kolegové omlouvají , že se jedná o jejich právní názor . Můj názor zdravého rozumu je ten , že státní zástupce má v prvé řadě poznat , co je a co není trestný čin . Tečka . Pokud po letech Nejvyšší soud zjistí , že to , co státní zástupce žaloval a co jeho kámoš soudce odsoudil , nikdy trestným činem nebylo , pak tu musí někdo nést odpovědnost za škody způsobené tím , že konkrétní lidé v systému si zákony svévolně vykládali po svém , nebo prostě nerespektovali . Ve výtkách bych mohl pokračovat donekonečna , protože větší a nebezpečnější chlév a neodpovědnost než v justici tu nemáme . A říkám to s obavami , že se mi někteří soudci budou zase mstít . Ano , třicet let po sametové revoluci mám strach ze soudců , kteří nerozhodují podle práva , ale podle toho , koho mají rádi a koho ne . Až tam jsme to v současnosti dopracovali . A stejnou obavu se mnou sdílí mnoho dalších českých občanů , kteří také soudcům po vlastních zkušenostech nevěří . To není demokracie , to je zvůle . A mnozí politici z jiných stran tento systém tvrdošíjně hájí . Demokracii neohrožují názory občanů , které justice dnes stíhá . Demokracii neohrožují politická hnutí a strany , které působí v souladu se zákonem , ať už mají názor jakýkoliv . Demokracii ohrožují ti , kteří vzali fakticky moc do svých rukou a zákony si vykládají a judikují zcela podle sebe , a systém není schopen tyto v podstatě gangstery volat k jakékoliv odpovědnosti , protože oni jako jediní v celém systému České republiky kontrolují sami sebe . Je to jako by činnost mafie měl kontrolovat kárný senát složený ze zástupců jednotlivých mafiánských klanů . Každý z nás máme osobní odpovědnost , a jakkoliv nesouhlasím s tím , že poslanci jsou neodvolatelní , tak přeci jen máme mandát omezený volbami , kdy alespoň nějak musíme vydat účet ze své práce a svůj mandát obhájit před občany . Stejně tak třeba policii kontroluje Generální inspekce bezpečnostních sborů . Snad každý tady ví , proč vznikla . Vznikla , protože se v minulosti vršily pochybnosti , zda vnitřní policejní inspekce je dostatečně neutrální , aby mohla šetřit práci svých kolegů a kamarádů . Samozřejmě , že nebyla , a proto vznikl nezávislý orgán , který je nezávislý na policii . Stejně tak je nezbytné , aby tu vznikl nezávislý orgán , který bude šetřit činnost justice . Pochopitelně je naprosto nezbytné omezit mandáty soudců na omezení počtu několika let , kdy pak každý bude muset obhájit svou práci a požádat znovu o důvěru . Neodvolatelnost kohokoliv je naprosto scestná a naprosto nedemokratická . Neodvolatelnost je symbolem diktatury . Kdo to neví , měl by si nastudovat jak dějiny , tak i něco o demokracii a politologii .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities