|

ps2017-072-08-002-338.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-18 ps2017-072-08-002-338 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

338. Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2022 a 2023 /sněmovní tisk 1068/

Date2020-12-18
Meetingps2017/072
Agenda Itemps2017/072/338
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/072schuz/s072271.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. Mám tady nějaká přednostní práva, ale předpokládám že to je do rozpravy. Takže nyní budeme pokračovat. Tento sněmovní tisk projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 1068/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jiří Dolejš. Poslanec Jiří DolejšDěkuji za slovo. V tom dnešním rozpočtovém maratonu nám nezbývá nic jiného než zvládnout i tento úkol. Připomenu, že součástí zákona o rozpočtových pravidlech je povinnost, když předkládáme návrh státního rozpočtu, spolu s tím předložit jako samostatný tisk i střednědobý rozpočtový výhled. Pochopitelně stejně jako jsme diskutovali nad návrhem státního rozpočtu, který vycházel z čísel z letošního září, a někteří z vás si tady kladli otazník, do jaké míry jsou ta čísla ještě reálná a do jaké míry je reálný celý ten návrh rozpočtu, tak ze stejných čísel vychází pochopitelně i tento střednědobý výhled a nemůže být jinak. Prostě to tak je a změnit to nemůžeme. Takže můžeme samozřejmě teď ještě vesele v páteční odpoledne brousit svůj prediktivní ostrovtip, jak se to bude vyvíjet reálně, do jaké míry aktuální prognózy změní situaci, do jaké míry případné schválení daňového balíčku posune charakter těch rozpočtových dějů v roce 2022 a v roce 2023, ale asi nakonec neskončíme u ničeho jiného, než že se vypořádáme s navrženým usnesením, které projednal rozpočtový výbor, který doporučil Poslanecké sněmovně, aby tento střednědobý výhled akceptovala v podobě vzít na vědomí. Je jasné, že nějaké úvahy se mohou odehrávat. Faktem také je, to připomenu, jenom taková malá glosa, že nám Ministerstvo financí poskytlo jako informaci určité své úvahy o dlouhodobější konsolidaci veřejných financí, ale i tento materiál vycházel z určitých oficialit. Můžeme tušit, že ona konsolidace se minimálně protáhne v čase a že ještě nemáme jasnější představu, protože to bude věcí příštího parlamentu, o jaký mix příjmových a výdajových opatření se bude tato konsolidace opírat. K tomu těžko víc něco dodat, než, podtrhuji, že bylo doporučeno vzít na vědomí, a také o tomto usnesení nechám pak ve finále hlasovat. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. A otevírám rozpravu, do které se mi jako první přihlásil poslanec Ferjenčík z místa, nicméně mám zde písemnou přihlášku pana předsedy Kalouska, která by měla mít přednost. Takže prosím. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo. nechci dlouho zdržovat. Pan zpravodaj popsal tu situaci celkem přesně. Je to samozřejmě prognózou úplně stejně na vodě, jako je státní rozpočet, který jste právě schválili. A mně na tom děsí jiná věc. Řeknu dvě čísla: 286 a 252. Vláda předpokládá konsolidaci tempem skutečně pouze půl procenta hrubého domácího produktu, to znamená, nechce nikde krotit výdaje. V podstatě jenom spoléhá na mírný hospodářský růst, který bude startovat. Pokud se stane realitou to, co budeme projednávat v úterý, tedy daňový balíček, tak to nebude 286 a 252 pro léta 2022 a 2023, ale obě ta čísla budou začínat trojkou. My si prostě nemůžeme dovolit, my si opravdu nemůžeme dovolit v následujících letech dělat deficity, které pro příští dva roky budou 200-, 300miliardové a v těch dalších také. Pan premiér tady jako strašnou hrůzu říkal, že přes dvě vlny finanční krize, která byla od Lehman Brothers, skutečně kumulativně za šest let, za šest let narostl dluh o 670 mld. Ale kolegové, počítejte, za kolik vy ho chcete udělat v rámci letošního roku, příštího roku a tohoto střednědobého výhledu? Jste vysoko přes milion. (Reakce z pléna.)Řekl jsem milion - vysoko přes bilion. Dynamika nárůstu toho dluhu je prostě zničující. A tohle je rozpočtová politika, o které jsem přesvědčen, že si nemůžeme dovolit. Rozpočtový výbor navrhoval, rozpočtový výbor navrhuje vzít tento střednědobý výhled na vědomí, ale odmítám vzít na vědomí, že se tu plánuje 286 mld. v roce 2022 a 252 mld. v roce 2023 s rizikem, že to bude o 100 mld. víc. to prostě odmítám vzít na vědomí. My musíme být schopni konsolidovat mnohem rychleji, než předpokládá skutečně zbabělá politika vlády, populistická politika vlády a neodpovědná politika vlády. Nemůžeme hlasovat pro návrh usnesení. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. A nyní poslanec Ferjenčík. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji za slovo. Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, pan Kalousek popsal jeden z problémů toho výhledu, a to především problém výhledu veřejných financí. Druhá věc je ten samotný dokument. Považuji za velmi nešťastné, že vláda k němu přistupuje tak, že ho sestavuje čistě formalisticky, aby splnila tu zákonnou povinnost, ale reálně se nesnaží odrazit v tom rozpočtovém výhledu své vlastní rozpočtové priority. Takže například platy učitelů v tom rozpočtovém výhledu zahrnuty nejsou, takže ten s nimi nepočítá, přestože v rozpočtu výrazně rostou a doufáme, že budou růst i nadále, nebo se je aspoň podaří udržet v tom stávajícím rozsahu a poměru vůči hrubému domácímu produktu. Stejně tak rozvoj sociálních služeb ve výhledu není zahrnut. Kapitálové výdaje jsou tam zahrnuty ty z národních zdrojů, ale ten dokument znemožňuje porovnatelnost se současnou situací. Jestliže tam je 70 mld. za rok 2022 a 84 mld za rok 2023, ale přitom za rok 2020 máme 174 mld., za rok 2021 186 mld., tak buď přiteče těch 100 mld. z Evropy, ale potom my si to skutečně nemůžeme porovnat, takže ten dokument je přijímán čistě formálně, aby si vláda odfajfkovala svou povinnost, ale reálně se podle něj nikdo nemůže orientovat, dokonce ani ty resorty si nemůžou říct, že to, co mají ve výhledu, budou pak mít reálně v tom rozpočtu na příslušné roky. Takže tento přístup považuji za velmi nešťastný. Stejně tak tam vůbec nejsou zahrnuty další evropské zdroje. Přitom zrovna rozpočtový výhled by byl jeden z těch nosičů, který bu umožňoval nějakou smysluplnou debatu nad rozdělováním těch evropských zdrojů a jejich využíváním v součtu s těmi zdroji národními, protože jinak se tady bavíme o 180 mld. z plánu obnovy, které jdou mimo rozpočet. A my si potom nemůžeme porovnat, jestli výdaje v oblasti životního prostředí stoupají, nebo klesají. A podobně je to s modernizačním fondem, s víceletým finančním rámcem. Skutečně tu reálnou rozpočtovou politiku vlády je potom velmi obtížné sledovat. Takže bych chtěl apelovat na vládu, aby ten přístup změnila, aby skutečně používala ten nástroj tak, aby bylo možné sledovat stav veřejných financí, aby to nebylo jenom o tom, odškrtnout si, odškrtnout si domácí úkol, dostát zákonným povinnostem, ale přitom vyrobit dokument, který je úplně mimo realitu. Ještě jeden příklad. Paní ministryně tady mluvila o tom, jak bude narůstat ta složená daňová kvóta, a přitom v úterý nejspíš dojde k poklesu složené daňové kvóty o 100 mld. korun, což budou relativně významná procenta. A to v tom dokumentu vůbec zohledněné není. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities