ps2017-061-01-005-003.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-005-003 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Pokud přejde osoba samostatně výdělečně činná , která splňuje podmínky podle zákona , na tento systém , nepodává žádné daňové přiznání , nemusí si platit žádného účetního , který vede daňovou evidenci , a nehrozí nikdy žádná daňová kontrola . Takže neumím si představit nic jednoduššího tady pro ty nejdrobnější živnostníky a osoby samostatně výdělečně činné . Děkuji vám . Místopředseda PSP Tomio Okamura Přeji hezké odpoledne . Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 922 / 1 . Prosím , aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Karel Rais a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Prosím . Poslanec Karel Rais Děkuji . Jak bylo řečeno , mám tady před sebou usnesení rozpočtového výboru ze 43 . schůze ze dne 9 . září 2020 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony v souvislosti s paušální daní , a jedná se o sněmovní tisk 922 , druhé čtení . Po úvodním slově náměstka ministryně financí pana Kouby , zpravodajské zprávě poslance Venhody , která byla přednesena v zastoupení poslancem Řehounkem , a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu : 1 . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony v souvislosti s paušální daní , sněmovní tisk 922 , vyslovila souhlas ve znění těchto pozměňovacích návrhů : A 1 , pozměňovací návrh k paušální dani , změny v důsledku implementace IT a v důsledku novely daňového řádu . Jedná se o souhrn změn souvisejících se zabezpečením funkčnosti IT , řešení paušálního režimu , který tvoří nedílný celek , detaily jsou uvedeny v tom sněmovním tisku . A za druhé , A 2 , to byl pozměňovací návrh , který se týkal zvýšení hranice pro vstup do paušálního režimu na částku 1 milion korun . Jedná se o souhrn změn , které tvoří nedílný celek , a v podstatě zde z těch 800 tisíc je tam návrh na ten 1 milion korun ; a 2 . zmocňuje zpravodaje , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu . Děkuji . A ještě bych pak vystoupil v obecné rozpravě a požádal bych o zkrácení lhůty na 14 dní . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak to v podstatě můžete asi zůstat u mikrofonu , protože zpravodaj má přednostní právo , takže já tedy otevírám obecnou rozpravu , do které s přednostním právem nikoho jiného přihlášeného nemám , a zpravodaj má přednostní právo , tak si to hned řekneme . Poslanec Karel Rais Já bych využil toho přednostního práva a požádal bych Sněmovnu o zkrácení lhůty pro projednání tohoto zákona na čtrnáct dní . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Kamala Farhana a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Kamal Farhan Pane předsedající , děkuji za slovo . Já bych zde jenom krátce v obecné rozpravě okomentoval svůj pozměňovací návrh . Cílem toho návrhu je legislativně technická úprava ustanovení § 28 c zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění , kterým došlo letos ve stavu legislativní nouze k odpuštění části pojistného osobám samostatně výdělečně činným . Má dojít k odstranění výkladových nejasností v odstavci 6 , z jehož současného znění není zcela zřejmé , že jaký rok má být počítán minimální vyměřovací základ , a zároveň se s návrhem předejde situacím , kdy by některé OSVČ , pro něž neplatí povinnost platit zálohy na pojistné , mohly žádat o vrácení přeplatku pojistného , přestože žádné peníze do systému veřejného zdravotního pojištění 2020 neodvedly , neboť se vlastně tím odpuštěním považovalo , že to je zaplacené . Podrobněji jsem tento svůj pozměňovací návrh odůvodnil v systému a taktéž jsem ho vložil do systému . Ještě se k němu přihlásím potom v podrobné rozpravě . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Vojtěch Munzar a připraví se pan poslanec Milan Feranec . Prosím . Poslanec Vojtěch Munzar Děkuji , pane předsedající . Dobrý den , kolegyně a kolegové , dobrý den , paní ministryně . Jak už jsme říkali v prvním čtení , my vítáme princip paušální daně , obzvláště je - li postaven na principu dobrovolnosti . Je tedy faktem , že některým živnostníkům a podnikatelům se paušální daň vyplatí nejen z toho důvodu , že vede ke snížení administrativní zátěže , ale možná se jim vyplatí i finančně , ale existuje ne nevýznamná skupina živnostníků a podnikatelů , například ti , kteří uplatňují slevy na děti , na vyživované osoby , na manželku a podobně , tak tam samozřejmě se pak ta daňová výhodnost snižuje . Nicméně jak zde bylo řečeno , bude na rozhodnutí živnostníka , jestli si tuto možnost vybere , či nikoliv . O čem chci ale hovořit , je právě snížení administrativní zátěže a různé limity , které vládní novela zákona přináší . Máme dnes 1 mil . Kč na povinnou registraci k DPH , paušální daň podle vládního návrhu navrhuje limit 800 tis . pro ty , co chtějí uplatnit paušální daň , máme 2 mil . , na čem jsme se shodli , na daňové výdajové paušály . Takže někdy tyto limity pro daňového poplatníka připomínají spíše bojovku a čert aby se v tom mnohdy vyznal . Proto nejjednodušším a logickým principem by bylo srovnat vše na hladinu 2 mil . Kč - a k tomu vedou některé z mých pozměňovacích návrhů . Myslím si , že by to bylo logické a bylo by to správné a také by to naplňovalo ten hlavní cíl , který vládní návrh sleduje , a to je snížení administrativní zátěže . Začnu s limitem , který je dnes 1 mil . Kč pro povinnou registraci DPH , protože povinná registrace k DPH je právě tím momentem , kdy podnikateli se najednou zvýší administrativní zátěž , přijdou mu povinnosti daňové evidence , přijdou mu povinnosti s kontrolním hlášením apod . Takže to je ten moment ohromného administrativního skoku pro daňového poplatníka . A snahou , původní snahou toho limitu do 1 mil . Kč bylo umožnit těm nejmenším podnikatelům možnost podnikat bez povinnosti registrace k DPH právě kvůli tomu , aby stát tyto nejmenší nezatěžoval zvýšenou daňovou administrativou . Nicméně tento limit se dnes už 16 let , limit pro povinnou registraci k DPH , nezměnil , a přitom 16 let inflace rostla . A díky zvyšování cenových hladin jak na straně příjmů , tak na straně výdajů toho živnostníka spousta drobných živnostníků , řemeslníků dnes překračuje tu hodnotu obratu 1 mil . Kč pro povinnou registraci k DPH . Stačí pro ně jedna větší zakázka , a už jsou v tomto administrativním uragánu , kontrolní hlášení apod . Když jsem to poprvé navrhoval zhruba před rokem , tak jsem zde řekl , že posunutím hranice pro povinnou registraci k DPH uspoříme čas nejen našim podnikatelům , protože jejich hlavní hodnota není v tom naplňovat daňovou administrativu , ale v tom , aby se dokázali postarat sami o sebe , sami si hledali práci , jejich hodnota je v tom , aby nabízeli práci někomu dalšímu , nabízeli své služby , přispívali do sociálního systému , platili daně a přispívali k ekonomickému rozvoji České republiky . A hlavně jsem zde řekl větu , že jejich hodnotu právě oceníme , až nebude takový ekonomický růst . Dneska jsme po roce v době ekonomické krize - a kdy jindy bychom měli pomáhat živnostníkům a podnikatelům , zejména těm drobným , a sejmout z nich břímě administrativní a daňové zátěže ?
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities